INTEGRAL HUMAN FORMATION

Its dimensions and meanings in pedagogical practices

Authors

  • Nadja Regina Sousa Magalhães Instituto Federal do Paraná - Campus Irati (IFPR) https://orcid.org/0000-0002-8176-1930
  • Lucas Martini Universidade Federal do Paraná (UFPR) https://orcid.org/0000-0002-8542-4261
  • Andressa Graziele Brandt Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Catarina na Linha de Pesquisa: Ensino e Formação de Professores. Mestre em Educação pelo PPGE da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ. Graduada em Administração pela FIMA. Professora da área de Pedagogia, da Licenciatura em Pedagogia, da Licenciatura em Matemática e do Mestrado em Educação do Instituto Federal Catarinense(IFC) - Campus Camboriú, na linha de pesquisa: Processos educativos e inclusão. Integrante do grupo de estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino - FOPPE (UFSC/CNPq). Integrante Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade GPIESS (UEMA/CNPq). Integrante do grupo de pesquisa TEETIS (Territórios Específicos da Educação e Tecnologias para Inclusão em Sociedade), do(a) Instituto Federal Catarinense. Tutora do Programa de Educação Tutorial/PET- Conexão de Saberes - Educação, trabalho, meio ambiente e responsabilidade social, no Instituto Federal Catarinense- Campus Camboriú. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd).Membro da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino(ANDIPE). Membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE).Membro Rede Nacional de Pesquisadorxs em Pedagogia (RePPed). Foi conselheira do Conselho Municipal de Educação (CME) de Camboriú - SC (2020-2021). Coordenadora Adjunta do Curso Superior de Licenciatura em Pedagogia, do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú. Autora do livro Trajetórias do Curso de Pedagogia no Brasil. Organizadora de um dossiê na Revista Profissão Docente. Atua como membro do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas - NEABI. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão. Desenvolve pesquisas sobre a formação de professores (inicial e continuada),Curso de Pedagogia, Didática (práticas de ensino), condições de trabalho, identidade e saberes docentes, Educação Profissional Tecnológica, currículo, currículo integrado. https://orcid.org/0000-0002-8176-1930

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78155

Keywords:

Integral Education, Learn, Schooling time

Abstract

Considering the importance and relevance of Integral Education in a theoretical and practical scope for the formation of critical and curious students in the perspective of integral formation, this article emerges from the analysis of questionnaires filled out by fourteen professors participating in a mini-course developed in the III Seminar Mineiro de Educação Integral (SEMEI) by the authors of the text. The general objective is to produce meanings understood in the speeches of teachers regarding participation in a mini-course on Integral Education. To achieve the objective, we used the Franco-Brazilian Discourse Analysis in the bias of Eni P. Orlandi (2012, 2017) as a theoretical and methodological foundation for the production of meanings that move this research. Regarding Integral Education, the discussions dialogue with authors such as Cavaliere (2009) and Parente (2010). The emerging meanings point to the different challenges faced by the reality of teachers to achieve the perspective of Integral Education.

Author Biographies

Nadja Regina Sousa Magalhães, Instituto Federal do Paraná - Campus Irati (IFPR)

PhD in Education from the Federal University of Pelotas, Master in Education from the Federal University of Santa Catarina - UFSC. She has a degree in Pedagogy from the State University of Maranhão-UEMA, with a specialization in Special Education and TGD from Faculdade Dom Alberto RS. Special Education Teacher at the Federal Institute of Paraná - Irati campus.

Lucas Martini, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

PhD student in Education at the Federal University of Paraná (UFPR), master in Mathematics Education from UFPR, Graduated in Mathematics from the Instituto Federal Catarinense Campus Camboriú. Mathematics teacher in the state network of Paraná at the Alfredo Parodi school, in Curitiba.

Andressa Graziele Brandt, Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Catarina na Linha de Pesquisa: Ensino e Formação de Professores. Mestre em Educação pelo PPGE da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ. Graduada em Administração pela FIMA. Professora da área de Pedagogia, da Licenciatura em Pedagogia, da Licenciatura em Matemática e do Mestrado em Educação do Instituto Federal Catarinense(IFC) - Campus Camboriú, na linha de pesquisa: Processos educativos e inclusão. Integrante do grupo de estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino - FOPPE (UFSC/CNPq). Integrante Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade GPIESS (UEMA/CNPq). Integrante do grupo de pesquisa TEETIS (Territórios Específicos da Educação e Tecnologias para Inclusão em Sociedade), do(a) Instituto Federal Catarinense. Tutora do Programa de Educação Tutorial/PET- Conexão de Saberes - Educação, trabalho, meio ambiente e responsabilidade social, no Instituto Federal Catarinense- Campus Camboriú. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd).Membro da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino(ANDIPE). Membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE).Membro Rede Nacional de Pesquisadorxs em Pedagogia (RePPed). Foi conselheira do Conselho Municipal de Educação (CME) de Camboriú - SC (2020-2021). Coordenadora Adjunta do Curso Superior de Licenciatura em Pedagogia, do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú. Autora do livro Trajetórias do Curso de Pedagogia no Brasil. Organizadora de um dossiê na Revista Profissão Docente. Atua como membro do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas - NEABI. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão. Desenvolve pesquisas sobre a formação de professores (inicial e continuada),Curso de Pedagogia, Didática (práticas de ensino), condições de trabalho, identidade e saberes docentes, Educação Profissional Tecnológica, currículo, currículo integrado.

PhD in Education from the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of Santa Catarina, Master in Education from UFSC. Graduated in Pedagogy from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - UNIJUÍ. Graduated in Administration from FIMA. Professor of the Pedagogy area, the Degree in Pedagogy, the Degree in Mathematics and the Master's in Education at the Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Camboriú.

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Published

24.05.2024

How to Cite

Magalhães, N. R. S., Martini, L., & Brandt, A. G. (2024). INTEGRAL HUMAN FORMATION: Its dimensions and meanings in pedagogical practices. Periferia, 16(1), e78155. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78155

Issue

Section

Articles