INTEGRAL HUMAN FORMATION
Its dimensions and meanings in pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78155Keywords:
Integral Education, Learn, Schooling timeAbstract
Considering the importance and relevance of Integral Education in a theoretical and practical scope for the formation of critical and curious students in the perspective of integral formation, this article emerges from the analysis of questionnaires filled out by fourteen professors participating in a mini-course developed in the III Seminar Mineiro de Educação Integral (SEMEI) by the authors of the text. The general objective is to produce meanings understood in the speeches of teachers regarding participation in a mini-course on Integral Education. To achieve the objective, we used the Franco-Brazilian Discourse Analysis in the bias of Eni P. Orlandi (2012, 2017) as a theoretical and methodological foundation for the production of meanings that move this research. Regarding Integral Education, the discussions dialogue with authors such as Cavaliere (2009) and Parente (2010). The emerging meanings point to the different challenges faced by the reality of teachers to achieve the perspective of Integral Education.
References
CAVALIÉRE, Ana Maria. Escola de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 51-63, abr. 2009. e-ISSN: 2176-6673. Disponível em: <https://bit.ly/2Oulzl0>. Acesso em: 20 set. 2018.
COELHO, Lígia Marta Coimbra da Costa; HORA, Dayse Martins. Educação integral, tempo integral e currículo. Série-Estudos: Periódico do Mestrado em Educação da UCDB, Campo Grande, MS, n. 27, p. 177-192, jan./jun. 2009. Disponível em: <https://bit.ly/34vstnh>. Acesso em: 20 set. 2018.
COELHO, Lígia Marta Coimbra da Costa; SIRINO, Marcio Bernardino. Concepções de educação integral, gestão do tempo integral e projeto(s) de sociedade: um debate (mais do que) atual. In: FERREIRA, Antonio Gomes; BERNADO, Elisangêla da Silva; MENEZES, Janaina Specht da Silva (org.). Políticas e gestão em educação em tempo integral: desafios contemporâneos. Curitiba: CRV, 2018. p. 137-161.
GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2872>. Acesso em: 20 mar. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
MACEDO, Elizabeth; LOPES, Alice C. Teorias de currículo. São Paulo: Editora Cortez, 2011.
NÓVOA, Antônio (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.
NÓVOA, Antônio; ALVIM, Yara. Escolas e professores, proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022. Disponível em: <https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digitalfevereiro-2022.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2022.
ORLANDI, Eni P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2012.
ORLANDI, Eni P. Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas: Pontes, 2017.
PARENTE, Claudia da Mota Darós. A construção dos tempos escolares. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 135-156, ago. 2010. ISSN 0102-4698. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200007>. Acesso em: 20 set. 2018.
PEREIRA, Anderson C.; RIBEIRO, Carme S. J. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação e Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138>. Acesso em: 13 nov. 2018.
PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PARO, Vitor Henrique. Educação integral em tempo integral: uma concepção de educação para a Modernidade. In: COELHO, Lígia Martha C. da Costa (org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis: DP et Alii, Rio de Janeiro: Faperj, 2009. p. 13-20.
SAMPAIO, Maria das Mercês F.; GALIAN, Cláudia V. A. Escola, tempo e currículo. In: BITTENCOURT, Jane; THIESEN, Juares S.; MOHR, Adriana (org.). Projetos formativos em educação integral. Investigações plurais. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2015. p. 13-42.
THIESEN, Juares S. Educação integral: metanarrativa da utopia social assumida como agenda contemporânea na formação escolar. In: BITTENCOURT, Jane; THIESEN, Juares da Silva; MOHR, Adriana (org.). Projetos formativos em educação integral, investigações plurais. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2015. v. 1. p. 43-47.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).