THE IMPLEMENTATION OF THE “EDUCATION & TRAINING PROGRAM 2020” IN PORTUGUESE SCHOOLS WITHIN THE FRAMEWORK OF THE EUROPEANIZATION OF EDUCATIONAL POLICIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.77990

Keywords:

Education & Training Program 2020; , Europeanization;, Portuguese Schools.

Abstract

The 2020 Education & Training Program emerges in the European educational policies European context, being especially directed to the specific timeframe from 2010 to 2020, assumed as a period relevant for overcoming the economic crisis in Europe. We seek, through the analysis of the political-normative discourse, to understand how the European directives of the “Education & Training Program 2020” were interpreted at the national level and to know the perceptions of directors/managers of educational and training institutions about the Program and its applicability and effects in educational practice. The research methodology used was predominantly of a qualitative nature, choosing document analysis and interviews as data collection techniques and content analysis as a technique for analyzing the data that emerged from the empirical corpus. We analyzed the “2020 Education & Training Program” and other reference documents considered relevant to the investigative process and consulted with the principals of schools and school groups in the central region of Portugal. We conclude that the recommendations conveyed by the different European bodies were, in a global way, incorporated into the political and normative discourse, assuming the “Education & Training Program 2020” as a strategic document for the development of skills in the population with the aim of boosting socioeconomic development. Data analysis also made it possible to infer, based on the perceptions of the interviewees, that a positive evolution is confirmed in terms of meeting the goals pre-established by the Program and that all schools and groups studied had the "Education & Training Program 2020" as a reference in their educational activities.

Author Biographies

Valeriu Stanciu, Universidade de Aveiro

Valeriu Stanciu é Mestre em Educação e Formação, Ramo Administração e Políticas Educativas pela Universidade de Aveiro. É também, Mestre em Performance Musical, Ensino da Música e Doutor em Música (instrumento: Piano) pela Universidade de Aveiro. Professor de Piano na Escola Artística do Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Aveiro.

Dora Ramos Fonseca, Universidade de Aveiro

Dora Maria Ramos Fonseca é doutorada em Ciências da Educação e pós-doutorada em Administração Educacional pela Universidade de Aveiro. Professora Auxiliar do Departamento de Educação e Psicologia e Investigadora integrada no CIDTFF , na área de Políticas e Administração Educacional. Coordena o Laboratório Educa_Lab Políticas, Supervisão e Avaliação.

References

ALMEIDA, João Ramos; SILVA, Manuel Carvalho; FERREIRA, António Casimiro; COSTA, Hermes (2016). Concertação social: a atividade da CPCS de 2009 a 2015- ecos das políticas europeias. Cadernos do Observatório. Centro de Estudos Sociais. Universidade de Coimbra.

ANTUNES, Fátima. A ação conjunta de Organizações Internacionais (UE e OCDE) em Educação: Metamorfoses? Observações em torno de Políticas Educativas em Portugal. Roteiro, vol. 44, núm. 3, e20813, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRANDÃO, Carlos; PAIVA, Teresa; SARAIVA, Helena. A Europa e o empreendedorismo. In: PARREIRA, Pedro et al. (Org.) Competências empreendedoras no Ensino Superior Politécnico: motivos, influências, serviços de apoio e educação, Poli Entrepreneurship Innovation Network,2018, 15-32

CARVALHO, António Vitor Nunes. Desafios da União Europeia para a educação e formação: da Estratégia de Lisboa à Europa 2020.612 f.Tese, Doutoramento em Educação, Universidade de Aveiro, Aveiro,2019.

COMISSÃO EUROPEIA. Europa 2020: Estratégia para um crescimento inteligente, sustentável e inclusivo. 2010. Disponível em: EUR-Lex - em0028 - EN - EUR-Lex (europa.eu).

CONSELHO EUROPEU. Conclusões do Conselho, de 12 de Maio de 2009, sobre um quadro estratégico para a cooperação europeia no domínio da educação e da formação (EF 2020), 2009. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52009XG0528(01).

CONSELHO EUROPEU. Conclusões do Conselho rumo a uma visão de um Espaço Europeu da Educação, 2018. Disponível em: EUR-Lex - 52018XG0607(01) - EN - EUR-Lex (europa.eu).

EUROPEAN COMMISSION. Reducing Early School Leaving Accompanying Document to the Proposal for a Council Recommendation on Policies to Reduce Early School Leaving. Commission Staff Working Papers SEC,2011, pp 1–37.

EUROPEAN COMMISSION EDUCATION AND TRAINING THEMATIC WORKING GROUP ON EARLY SCHOOL LEAVING. (2013). Reducing early school leaving: key messages and policy support: final report of the Thematic Group on Early School Leavin, 2013.Disponivel em: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/early-school-leaving-group2013-report_en.pdf>.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor., 2012. Disponível em : https://data.europa.eu/doi/10.2797/51172.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor., 2013. Disponível em :https://data.europa.eu/doi/10.2766/63220.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor, 2014. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2766/80341.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor, 2015. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2766/50486.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. (2016). Education and training monitor, 2016. Disponível em : https://data.europa.eu/doi/10.2766/377716.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor. 2017. Disponível em : https://data.europa.eu/doi/10.2766/32599.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. (2018). Education and training monitor, 2018. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2766/919474.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor, 2019. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2766/400291.

EUROPEAN COMMISSION, DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION, YOUTH, SPORT AND CULTURE. Education and training monitor, 2020. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2766/759166.

FAVELL, Adrian. L’européanisation ou l’émergence d’un nouveau « champ politique»: le cas de la politique d’immigration . Cultures & Conflits, 2000, nª 38–39, pp.1-24, été-Automne, 2000.

FEATHERSTONE, Kevin. Introduction : in the name of ‘Europe’. In Kevin Featherstone ; Claudio Radaelli (Org.) The Politics of Europeanization, Oxford : Oxford University Press, 2003, pp. 3-26

GRABBE, Heather. Europeanisation Goes East : Power and Uncertainty in the EU Accession Process. In Kevin Featherstone, Claudio Radaelli, The Politics of Europeanization, (pp.303-328), Oxford : Oxford University Press, 2003.

JALALI, Carlos. Governar em Lisboa ou Governar em Bruxelas? Os modelos e tendências de europeização do governo nacional. Revista de Imprensa Internacional, Lisboa, Working Paper, nº17, pp. 3-19, 2006.

KNILL, Christoph ; LEHMKUHL, Dirk (1999). How Europe Matters. Different Mechanisms of Europeanization. SSRN Electronic Journal, vol. 3, pp.1-19,1999.

KRIPPENDORFF, Klaus. Content Analysis : An introduction to its methodology. Newbury Park: Sage Publications, 2004.

LIMA, Licínio.O Programa “Aproximar Educação”, os municípios e as escolas: descentralização democrática ou desconcentração administrativa?. Questões Atuais de Direito Local, Braga,nº 5, pp. 7-24, janeiro/março 2015.

MIGUÉNS, Manuel (coord.).Estado da Educação 2018. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2019.

PORTUGAL. Parecer nº 2/2014 do Ministério da Educação e Ciência. Diário da República: 2ª série - N.º 19, 2014. Parecer_n2_2014.pdf (sindep.pt).

PARLAMENTO EUROPEU. (2011). Combater o abandono escolar precoce. Combater o abandono escolar precoce (europa.eu).

PROGRAMA APROXIMAR EDUCAÇÃO. Resolução do conselho de ministros nº 15/2013 de 19 de março.

RADAELLI, Claúdio. The Europeanization of Public Policy. In: Featherstone, Kevin; RADAELLI, Claúdio. (Eds.). The Politics of Europeanization. Oxford: University Press Oxford, 2003, pp. 27-56.

RISSE, Thomas. A European identity? Europeanization and the evolution of nation-State Identities. In: COWLES et al. Transforming Europe – Europeanization and domestic change. Cornell University Press, pp.198-216, 2001.

RODRIGUES, Maria João. A agenda económica e social da União Europeia: a Estratégia de Lisboa. Lisboa: Dom Quixote, 2003.

RODRIGUES, Maria João; XIARCHOGIANNOPOULOU, Eleni (eds.) . The Eurozone crisis and the transformation of EU governance: internal and external implications. New York: Routledge,2016.

ROSSI, Lucia Serena; CASOLARI, Federico (eds.) . The EU after Lisbon: amending or coping with the existing treaties? London: Springer,2014.

SOULET, Jean-François. Histoire de l'Europe de l'Est: de la Seconde Guerre mondiale à nos jours, 2e ed. Paris: Armad Colin, 2016.

STANCIU, Valeriu. A europeização das políticas educativas: um estudo sobre a implementação do programa “Educação & Formação 2020” em Portugal.Dissertação. Mestrado em Educação e Formação, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2021.

WEBBER, Douglas. European disintegration? The European Union in crisis. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017

Published

05.04.2024

How to Cite

Stanciu, V., & Fonseca, D. R. (2024). THE IMPLEMENTATION OF THE “EDUCATION & TRAINING PROGRAM 2020” IN PORTUGUESE SCHOOLS WITHIN THE FRAMEWORK OF THE EUROPEANIZATION OF EDUCATIONAL POLICIES. Periferia, 16(1), e77990. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.77990

Issue

Section

Articles