LONELINESS, SUBJECTIVE DIVISION AND TIREDNESS:
trajectories of poor women in higher education
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.76881Keywords:
Woman; , Urban outskirts; , Higher Education; , Patriarchy; , GenderAbstract
This paper is the fruit of the maturation of research and reflections arising from teaching experience in higher education courses, mostly female, located in urban peripheral territories of the state of Rio de Janeiro, in particular, in the Baixada Fluminense. The method of historical materialism was chosen to investigate the main tensions faced by women in their academic careers and to understand how social, political and economic determinations influenced their choices and their permanence in these courses, based on three axes of discussion intimately related: territoriality, higher education and gender. This is an empirical qualitative and quantitative research whose data were obtained through questionnaires and semi-structured interviews with female students from a Higher Education Institution in Duque de Caxias from three different courses and, with the use of triangulation, an attempt was made to collating the data with documental and bibliographical analysis. The results of the investigation point to the observation that the students, in the face of the objective and subjective conditions in the achievement of their higher education courses in Duque de Caxias, are subjected to a frank long-term process of alienation that results in the continuous confrontation of complex experiences and non-obvious challenges of a political, subjective and material nature with the predominance of various expressions of material and symbolic violence built throughout the history of the region in line with larger processes at the national level.
References
ALVES, José Cláudio Souza. Dos barões ao extermínio: uma história da violência na Baixada Fluminense. Duque de Caxias, APPH/ CLIO, 2003.
BHATTACHARYA, Tithi. O que é a Teoria da Reprodução Social?. In: Socialist Worker. Tradução: Maíra Mee Silva. Revisão técnica: Mariana Luppi. Publicado em: 10 de setembro de 2013 http://socialistworker.org/2013/09/10/what-issocial-reproduction-theory. Acesso em 09 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. INEP. Censo da Educação Superior 2010. Brasília, DF: INEP, 2010. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 25 jun. 2011.
CUNHA, Marina Silva da; VASCONCELOS, Marcos Roberto. Evolução da desigualdade na distribuição dos salários no Brasil. In: Economia Aplicada. Ribeirão Preto, v. 16, n. 1, p. 105-135, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ecoa/v16n1/a05v16n1.pdf. Acesso em: Acesso em: 20 jul. 2019
ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
FERNANDES, Florestan. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 3. ed. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara, 1987.
HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. In: Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 37, n. 132, p. 595-609, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v37n132/a0537132.pdf. Acesso em: 25 jun. 2011.
IANNI, O. A dialética da história. In: D’INCAO. M.A. (org). História ideal: ensaios sobre Caio Prado Jr. São Paulo: Unesp/ Brasiliense, 1989.
IASI, Mauro Luís. Ensaios sobre consciência e emancipação. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010a. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv45700.pdf. Acesso em: 25 nov. 2010.
IBGE. SIS 2010: Mulheres mais escolarizadas são mães mais tarde e têm menos filhos. Rio de Janeiro: IBGE, 2010b. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/noticias-censo?busca=1
&id=1&idnoticia=1717&t=sis-2010-mulheres-mais-escolarizadas-sao-maes-tarde-tem-menos
-filhos&view=noticia#:~:text=Ainda%20sobre%20mulheres%2C%20a%20SIS,%C3%A9%2
%25%20do%20deles. Acesso em: 25 nov. 2010.
IBGE. Indicadores sociais municipais 2010: incidência de pobreza é maior nos municípios de porte médio. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/noti
cias-censo.html?view=noticia&id=1&idnoticia=2019&busca=1&t=indicadores-sociais-muni
cipais-2010-incidencia-pobreza-maior-municipios-porte-medio. Acesso em: 25 ago. 2012.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - Divulgação Especial Mulheres no Mercado de Trabalho. Brasília, 2018.
KOLLONTAI, Alexandra. O Comunismo e a Família. Tradução: Carlos Henrique. In: The Marxists Internet Archive, 1920. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ma000016.pdf . Acesso em 09 abr. 2021.
MARICATO, Ermínia. Metrópole, legislação e desigualdade. In: Estudos Avançados. São Paulo v.17 n.48, p. 151-167, maio/ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v17n48/
v17n48a13.pdf. Acesso em: 20 jul. 2019.
MARX, Karl. Para a crítica da economia política; Salário, preço e lucro; O rendimento e suas fontes. São Paulo: Abril Cultural, 1982.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.
MOURA, Clovis. Dialética radical do Brasil negro. São Paulo: Ed. Anita, 1994.
OXFAM. Tempo de cuidar: O trabalho de cuidado não remunerado e mal pago e a crise global da desigualdade. Tradução: Master Language Traduções e Interpretações Ltda., Brasília – Brasil. Reino Unido/ Brasília, 2020.
SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.
UNFPA. Fecundidade e dinâmica da população brasileira. Fundo de População das Nações Unidas (UNFPA) no Brasil. Brasília, 2018.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da violência 2015: homicídio de mulheres no Brasil. Brasília, DF: FLACSO, 2015. Disponível em: https://www.mapadaviolencia.net.br/pdf2015
/MapaViolencia_2015_mulheres.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.
WILLEMAN, Estela M. Condições de acesso e permanência das mulheres da Periferia ao ensino superior: o caso de Duque de Caxias- RJ. 248 fls. Tese de Doutorado. Departamento de Educação e Ciências Humanas. PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).