MATH, GENDER, AND PUBLIC POLICY OF THE BOLSONARO GOVERNMENT: the PNA in a Foucauldian analysis
the PNA in a Foucauldian analysis
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.76800Keywords:
Mathematics, Gender, Public Policies, Foucault, PNAAbstract
This article sought to analyze how mathematics is included in the National Literacy Policy (PNA) proposed by the government of former president Jair Bolsonaro. This policy was part of the government's dominant view that schools should focus on teaching reading, writing and counting. As this government vehemently opposed gender studies and the humanities and social sciences in general, choosing the cognitive sciences as the paradigm for its literacy policies, with a focus on mathematics, in this article we analyze the discourse of the PNA in relation to the teaching of this language. To do this, we adopted a post-structuralist Foucauldian perspective on discourse. The research was carried out under the assumptions of a qualitative, bibliographical and documentary nature. The analysis shows the use of expressions such as "scientific evidence" and "numeracy" in the PNA discourse, which were politically articulated in such a way as not to challenge the unequal structures of our society, including gender issues, maintaining the status quo.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6 ed. São Paulo: Martins fontes, 2011.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Nova Fronteira, 1980.
BRASIL. PNA - Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019b.
BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BUNZEN, Clecio. Um breve decálogo sobre o conceito de ‘literacia’ na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira de Alfabetização - ABAlf, Belo Horizonte, MG, v.1, n.10 (Edição Especial), p. 44-51, jul./dez. 2019.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CARDOSO, Beatriz [et al.]. Contribuição para o debate sobre alfabetização a propósito do lançamento da PNA. Revista Brasileira de Alfabetização - ABAlf, Belo Horizonte, MG, v.1, n.10 (Edição Especial), p.94-96, jul./dez. 2019.
COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor. Neurociência e Educação. Grupo A, 2011.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. de Luiz Felipe Baeta Neves. 4. ed. Rio de Janeiro: Universitária, 2020.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Trad. de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 21. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.
FOUCAULT, Michel. O poder psiquiátrico. Curso do Collège de France (1973-1974). Trad. de Eduardo Brandão. 1. ed. São Paulo: Marins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população. Curso do Collège de France (1977-1978). Trad. de Eduardo Brandão. 1. ed. São Paulo: Marins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. Problematização do Sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Coleção Ditos & Escritos. 2a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a, v. 1.
FOUCAULT, Michel. A água e a Loucura. In: FOUCAULT, Michel. Problematização do Sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Coleção Ditos & Escritos. 2a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a, v. 1. P. 205-209.
FOUCAULT, Michel. Estratégia, Poder-Saber. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b, v.4.
FOUCAULT, Michel. Entretein avec Michel Foucault (1980). In: Dits et écrits. Vol. II. Paris: Gallimard, 1994, p. 860-915.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 7 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
NELSON, C.; TREICHLER, P. A.; GROSSBERG, L. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, T. T. (Org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
PARAÍSO, Marlucy. Currículo e mídia educativa brasileira: poder, saber, subjetivação. Chapecó, SC: Editora Argos, 2007.
RIBEIRO, Loredana. Crítica feminista, arqueologia e descolonialidade: sobre resistir na ciência. Revista de Arqueologia, SAB 30 (1):210-234, 2017.
RODRIGUES, Nelson. "O complexo de vira-latas". In: Castro, Ruy (org.). À sombra das chuteiras imortais: crônicas de futebol. São Paulo, Companhia das Letras, pp. 51-52, 1993.
ROSE, Nikolas. Inventando nossos eus. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, p. 137-203, 2001.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre a ciência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
WALKERDINE, Valerie. Couting Girls Out: Girl and Mathematics. (New Edition). Londres: Virago, 2003.
WALKERDINE, Valerie. Ciência, razão e a mente feminina. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 7-24, jan/jun. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).