CINEMA AND DIVERSITY:

the construction of an emancipatory thought through liberating and inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.76526

Keywords:

epic cinema, diversity, emancipation, liberating and inclusive education, collaborative teaching.

Abstract

This article aims to analyze the teaching of emancipatory art, more specifically cinema, as a possibility to promote creative and critical thinking, in accordance with Bertolt Brecht's epic theater and Sergei Eisenstein's cinematographic editing. Furthermore, the use of collaborative teaching and its possibilities for building democratic and inclusive thinking, through Paulo Freire's liberating education. To this end, a documentary analysis was carried out of enrollment forms and reports from the coordination, assistant coordinator and two art educators from an NGO that serves children and adolescents in a municipality in Minas Gerais. Furthermore, a film analysis of the short film “O Salto” presented at the end of 2022 by the project participants was carried out. The collaborative work developed between art educators, through a proposal for a shared teaching space (dance and fine arts) in a non-formal education environment was also verified, as well as the possibility and importance of expanding the process for future projects through of a well-defined Collaborative Teaching, which is guided by the concept of Inclusive and emancipatory Education. The research subjects were: a teacher specializing in dance; the other, a specialist in Fine Arts (cinema). It is concluded that the teaching of emancipatory art through the epic cinematographic genre has been achieved. However, for future projects there are reservations regarding the inclusion of tools for inclusion and diversity, such as subtitles, audio description and the pound window.

Author Biographies

Pollyana Ladeia Costa, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Mestranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-graduada em Psicopedagogia e Neurociências pela Universidade Paulista (UNIP). Pós Graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo (FAMEESP). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Graduação (interrompida) em Geografia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG). Integra o Grupo de Pesquisa sobre Formação sobre Formação de Recursos Humanos em Educação Especial (GP FOREESP) do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEs), da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), organizado pela Profª Drª Enicéia Gonçalves Mendes. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre didática clínica como Pesquisadora voluntária (Núcleo de Estudos e Pesquisas da Psicologia da Educação e Psicopedagogia- NEPPEPp-UEMG), na pesquisa PIBIC PAPq/UEMG edital 06/2019, intitulada " Em busca de uma prática sensível na formação de professores: reflexões sobre uma didática clínica"; coordenado por: Profª Drª Merie Bitar Moukachar (FaE/UEMG/CBH). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva.

Eduardo Henrique Rocha, Universidade do Porto. Portugal

Licenciado em Desenho e Plástica pela Universidade do Estado de Minas Gerais, Mestre em Estudos de Arte com ênfase em teoria e crítica da arte, atualmente estudante do Doutoramento em Artes Plásticas, ambos pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. Trabalhos acadêmicos relacionados com a potencialização da imagem cinematográfica através do teatro épico de Bertolt Brecht, tendo como principal foco a construção sonora de Glauber Rocha como elemento dramático participativo. Professor de cinema e arte desde 2005, cineasta desde 2009 e designer gráfico desde 2002.

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Published

29.04.2024

How to Cite

Costa, P. L., & Rocha, E. H. (2024). CINEMA AND DIVERSITY:: the construction of an emancipatory thought through liberating and inclusive education. Periferia, 16(1), e76526. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.76526

Issue

Section

Articles