THE THERAPEUTIC ATTENDANT AND THEIR POSSIBLE CONTRIBUTIONS IN THE SCHOOL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75795

Keywords:

Therapeutic Attendant;, Inclusion;, Narratives

Abstract

The school therapeutic attendant (TA) acts as a mediator of the educational process, in which, through his/her actions, he/she aims to contribute to the pedagogical and social inclusion of individuals who need this intervention, so that their potential is encouraged. Therefore, this article aims to present the importance of therapeutic care, as a professional action that can collaborate with the patient's insertion in the social space. We took as an object of analysis the experience report of a TA, through narrative research. Throughout this process, it was possible to identify advances in the pedagogical area, through mediation and the relationship established with other professionals who make up the school in a process of understanding and affectation to promote an inclusion not understood as a welfare action, but as a promoter of the active participation of subjects in their training processes, providing means for them to develop to their full potential and to live autonomously and independently.

Author Biographies

Celia Candido Simplicio, Alcance Desenvolvimento Comportamental - (Clínica)

Licenciada em Pedagogia e Especialista em Docência nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal da Paraíba; Especialista em Neuropsicopedagogia pela FAVENI. Atualmente é Atendente Terapêutica vinculada a clínica Alcance Desenvolvimento Comportamental, prestando atendimento no Instituto Polaris.

Joanderson de Oliveira Gomes, Faculdade Três Marias - FTM

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB - Campus I) e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/CCAE - Campus IV). Atualmente é professor no Núcleo de Educação a Distância da Faculdade Três Marias - (NEAD/FTM).

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação. v. 7, n. 14, jul./dez. 2003. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30223. Acesso em 19 mar. 2023.

ALMEIDA, Vanessa Cunha. O acompanhante terapêutico no processo de inclusão educacional de alunos com autismo no Brasil. 2022. 16 f. Monografia. (Graduação em Psicologia) – Universidade Católica do Salvador, 2022.

BARBOSA, Erika Aranha Fernandes; LIRA, Andrea de Lucena. Autismo: reflexões sobre pesquisas de ensino e aprendizagem. Educação Inclusiva. v. 6, n. 1, dez. 2021. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/view/605. Acesso em 21 mar. 2023.

COSTA, Ana Paula Carvalho da. O acompanhamento terapêutico a crianças e adolescentes com problemas no desenvolvimento: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Psicoterapia. v. 16, n. 1, p. 15-25, 2014. Disponível em: http://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=139. Acesso em 09 mar. 2023.

CLEMENTINO, Valdenice Elaine dos Santos; BRAGA, Diana Sampaio; SILVA, Antonio Luiz da. A criança autista e o acompanhamento terapêutico escolar: relato de experiência. Educação Inclusiva. v. 7, n. 2, 2022. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/view/447. Acesso em 09 mar. 2023.

DALTO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisa em Psicologia. v. 19, n. 1, p. 223-237, jan./abr. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013. Acesso em 30 mar. 2023.

GIARETTA, Nadia. Transtorno do espectro autista. Curitiba: IESDE, 2021.

MELLO, Juliana Tofaneli; BRUNI, Ana Rita. Intervenção do acompanhante terapêutico em pacientes com transtorno do espectro autista. Encontro: revista de psicologia. v. 15, n. 23, 2012. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/renc/article/view/2466. Acesso em 21 mar. 2023.

NASCIMENTO, Verônica Gomes; SILVA, Alan Souza Pereira; DAZZANI, Maria Virgínia Machado. Acompanhamento terapêutico escolar e autismo: caminhos para a emergência. Estilos da Clínica. v. 20, n. 3. dez. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282015000300011. Acesso em 21 mar. 2023.

OLIVEIRA, Rita de Cássia Magalhães de. (Entre)linhas de uma pesquisa: o diário de campo como dispositivo de (in)formação na/da abordagem (auto)biográfica. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos. v. 2, n. 4, 2014. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/1059. Acesso em 20 mar. 2023.

OLIVEIRA, Valéria Marques de; SATRIANO, Cecilia Raquel. Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador como fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas. v. 23, n. 51, p. 369-386, jun./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8231. Acesso em 20 mar. 2023.

OLIVEIRA, Amoriara Milhomem Francisca de. Acompanhamento terapêutico escolar no encontro da saúde com a educação. 2023. 47f. Monografia. (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal do Tocantins, Miracema do Tocantins, 2023.

PARRA, Luciana Sime. Atando laços e desatando nós: reflexões sobre a função do acompanhamento terapêutico na inclusão de crianças autistas. 2009. 153 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica e Cultura) – Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

SILVA, Edneusa Lima; CRISTINA, Vandressa. Acompanhamento terapêutico e inclusão educacional: construindo pontes para o encontro entre o diferente e a diferença. Revista Valore. v. 3, n. 1, 2018. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/58. Acesso em 19 mar. 2023.

SOUZA, Elizeu Clementino. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPICURS, 2006.

Published

08.03.2024

How to Cite

Simplicio, C. C., & Gomes, J. de O. (2024). THE THERAPEUTIC ATTENDANT AND THEIR POSSIBLE CONTRIBUTIONS IN THE SCHOOL SPACE. Periferia, 16(1), e75795. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75795

Issue

Section

Articles