Solitária e A Paixão Segundo G.H. – reflexões sobre o quarto de empregada a partir de Clarice Lispector e Eliana Alves Cruz
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.84900Keywords:
Quarto, A Paixão Segundo G.H., Solitária, Clarice Lispector, Eliana Alves CruzAbstract
The bedroom is a room in the house that is generally metaphorized in literature to indicate the idea of a secret place, intimacy and discoveries. In this way, this study investigates the novels A Paixão Segundo G.H., by Clarice Lispector and Solitária, by Eliana Alves Cruz, with the aim of seeing how the notes regarding a very specific room, the maid's bedroom, are written; as well as the image that this room represents. The perspectives about the little bedroom are analyzed from the point of view of the boss, the property owner, of the maid and of the room itself. These three perspectives are present in both texts as strategies for constructing their plots and, because of that, we adopted the comparative perspective in this article. When we compare these two literary productions, we hope to demonstrate how the authors denounce class distinctions, linked, even today, to racial issues, through the discursive construction about the bedroom.Downloads
References
ASSIS, Machado de. Para Gostar de Ler - Volume 9 – Contos. Editora Ática: São Paulo, 1984, p. 59.
BACHELARD, Gaston. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultura, 1979. Tradução de António da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal.
BURNETT, Frances Hodgson. The Secret Garden. London: Puffins books, 1911.
CRUZ, Eliane Alves. Água de Barrela. Rio de Janeiro: Editora Malê, 2018.
CRUZ, Eliana Alves. Solitária. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 18-31, dezembro 2007.
GOTLIB, Nádia Battella. G.H.: a fala e seus desdobramentos. In: Personagens de Clarice – Figurações do humano e do não humano em obras de Clarice Lispector. São Paulo: Hucitec Editora, 2023, p. 322- 336.
KIFFER, Ana. O som inaudível do quarto. In: Quanto ao futuro, Clarice. (org.). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021, p. 27-41.
LISPECTOR, Clarice. A Paixão Segundo G.H. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1964.
LOPES, Denílson. A volta da casa na literatura brasileira contemporânea. Luso-Brazilian Review, v.43, n. 2, 2006, p. 119–130.
MICHAELES. Dicionário brasileiro de língua portuguesa. São Paulo. 2023. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/palavra/V8BY/bas-fond/. Acesso em: 07 de nov. 2023.
PAIM, Alina. A Correnteza. Rio de Janeiro: Record, 1979.
PALMA, Daniela. As casas de Carolina: espaços femininos de resistência, escrita e memória. Cadernos Pagu, n. 51, p. e175116, 2017.
TV SENADO. ‘Solitária’é o novo romance da escritora Eliana Alves Cruz. You Tube, 03 de junho de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ku9ENH0R6eY&t=7s. Acesso em: 13 de mar. 2024.
VALMÓRBIDA, Nedli Magalhães. Uma leitura do espaço da casa na obra de Mário Quintana: um convite ao devaneio. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras). Santa Cruz do Sul: Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul, 2007.
VIEIRA, Nancy Rita Ferreira. Mulheres no umbral: representação literária da casa e da rua na literatura baiana de autoria feminina. 2019. Tese (Doutorado em Letras). Salvador: Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFBA, 2019.
XAVIER, Elódia. A casa na ficção de autoria feminina. Florianópolis: Mulheres, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.