“Ainda há muitos brutos para admirarmos”: a parcialidade da voz narrativa em "Carvão Animal", de Ana Paula Maia
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79934Keywords:
contemporary Brazilian literature, Ana Paula Maia, narrator, Carbo animalis, naturalismAbstract
This article presents an interpretation of the work Carvão animal (2011), by Ana Paula Maia, regarding the position of the narrator in the novel. It is considered that the author, a self-proclaimed naturalist, updates the ideal narrator of the 19th century by developing a narrative voice corresponding to the contradictions and exaggerations narrated. The article argues, based on excerpts from the book, that Carvão animal presents a subjective narrator who selects what is told to defend a thesis that reduces the worker to the work he performs. It is also taken into account that there are insertions of particular opinions from the narrative voice that often do not find correspondence in the portrayal of the characters' individuality. This movement, in turn, occurs since the Presentation, which makes it possible to read this text as part of the narrative.
Downloads
References
CEVASCO, Maria Elisa. "O diferencial da crítica materialista.". Ideias, v. 4, n. 2, p. 15-30, 2013.
CANDIDO, ANTONIO. Tese e antítese. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.
DALCASTAGNÈ, Regina. Vozes nas sombras: representação e legitimidade na narrativa contemporânea. In: DALCASTAGNÈ, Regina (Org). Ver e imaginar o outro: alteridade, desigualdade, violência na literatura brasileira contemporânea. Editora Horizonte: Vinhedo, 2008. p.78-107.
EAGLETON, Terry. Marxismo e crítica literária. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
EAGLETON. Depois da teoria. Editora José Olympio, 2016.
FILINICH, María Isabel. La escritura y la voz en la enunciación literaria. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, Madrid, n. 5, p.203-219, 1996.
GARCÍA, Patricia Martínez. Algunos aspectos de la voz narrativa en la ficción contemporánea: el narrador y el principio de incertidumbre. Thélème: Revista complutense de estudios franceses. Madrid, v.17, p.197-220, 2002.
LIMA, Diego Henrique de. Faces brutalizadas na literatura brasileira: configurações do anti-herói na escrita de Ana Paula Maia. 2020. 161f. Tese (Doutorado em literatura e Cultura) - Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
MAIA, Ana Paula. Carvão Animal. Rio de Janeiro: Editora Record, 2011.
MAIA. Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2020.
MORAES, Vera Lucia Albuquerque de. Entre Real e Irreal: o narrador e as dimensões da intersubjetividade. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1/2, n.2, p. 5-11, 2003.
PICCININ, Fabiana. O complexo exercício de narrar e os formatos múltiplos: para pensar a narrativa no contemporâneo. In: PICCININ, Fabiana; SOSTER, Demétrio de Azeredo (Org.). Narrativas comunicacionais complexificadas. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2012. p. 68-88.
PIETRANI, Anélia Montechiari. “Um espaço (ainda) para o afeto, a utopia, a literatura”. Miscelânea, Assis, v.9, p.116-128, jan/jun 2011.
PELLEGRINI, Tânia. Os caminhos da cidade. In: PELLEGRINI, Tânia. Despropósitos: estudos de ficção brasileira contemporânea. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2008, p.15-36.
SCHØLLHAMMER, Karl Eric. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
SCHWARZ, Roberto. “Cultura e Política, 1964-1969”. In: Cultura e Política. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.

Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.




