Ensinar literaturas africanas para quê? Reflexões acerca do ensino das literaturas africanas de língua portuguesa no ensino básico
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79844Keywords:
Ondjaki, Ensino de Literatura, BNCC, Lei 10.639/03, Literaturas Africanas de Língua Portuguesa.Abstract
Even with the BNCC proposal to “diversify throughout High School, [...] productions of contemporary youth cultures [...] including among them Portuguese-language African literature” (BRASIL, 2017, p. 524) and the enactment of Law 10.639/03, which makes the teaching of culture, history and literature of African and indigenous peoples mandatory in Brazilian education, the teaching of Portuguese-speaking African literatures in basic education is still almost null, often not even appearing in textbooks offered to students. Thus, the intention of this article is to propose a reflection on the importance of teaching these literatures and all the problems that involve it, bringing some ideas of educational approach from the work A Bicicleta que tinha Bigodes (2011), by the Angolan author Ondjaki.
Downloads
References
ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. 2017. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em : http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 16 ago. 2023.
CABRAL, Ana Beatriz. O texto, o contexto e o pretexto: ensino de literatura, após a reforma do ensino médio. 2008. 247 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ___. Vários Escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011.
NOA, Francisco. Uns e outros na literatura moçambicana: ensaios. São Paulo: Editora Kapulana, 2017.
ONDJAKI. A bicicleta que tinha bigodes. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. “Literatura para todos”. Literatura e Sociedade, [S. l.], v. 11, n. 9, p. 16-29, 2006. DOI: 10.11606/issn.2237-1184.v0i9p16-29. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/19709 . Acesso em: 7 ago. 2023.
RUIZ PARADISO, Silvio; SOUSA, Andreza Santiago de. As literaturas africanas de língua portuguesa nos currículos de letras das universidades federais brasileiras. Porto das Letras, v. 7, n. 3, p. 80 - 121, 5 jun. 2021. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11545 . Acesso em: 16 de ago. 2023.
SANTOS, Camila Ramos; ROCHA, Marlúcia Mendes da. A bicicleta que tinha bigodes: uma escritura em voz alta de Ondjaki. fólio - Revista de Letras, [S. l.], v. 8, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/2847. Acesso em: 21 ago. 2023.
SEIDL, Surian. A bicicleta que tinha bigodes: para uma (re)significação de Angola através da leveza do olhar infantil. lume.ufrgs.br, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102207?locale-attribute=pt_BR. Acesso em: 21 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.