Ensinar literaturas africanas para quê? Reflexões acerca do ensino das literaturas africanas de língua portuguesa no ensino básico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79844

Keywords:

Ondjaki, Ensino de Literatura, BNCC, Lei 10.639/03, Literaturas Africanas de Língua Portuguesa.

Abstract

Even with the BNCC proposal to “diversify throughout High School, [...] productions of contemporary youth cultures [...] including among them Portuguese-language African literature” (BRASIL, 2017, p. 524) and the enactment of Law 10.639/03, which makes the teaching of culture, history and literature of African and indigenous peoples mandatory in Brazilian education, the teaching of Portuguese-speaking African literatures in basic education is still almost null, often not even appearing in textbooks offered to students. Thus, the intention of this article is to propose a reflection on the importance of teaching these literatures and all the problems that involve it, bringing some ideas of educational approach from the work A Bicicleta que tinha Bigodes (2011), by the Angolan author Ondjaki.

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Author Biography

Letícia Franzini, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura (PPGLit) da Universidade Federal de São Carlos, tendo como tema da pesquisa a contemporaneidade e a representação feminina na literatura moçambicana. Possui graduação em Letras - Espanhol pela Universidade Federal de São Carlos (2022). Tem experiência na área de Literatura, com ênfase em Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, realizando pesquisas nesta área (contemplada com bolsa CNPq) durante a graduação.

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Published

2024-05-14

How to Cite

FRANZINI, Letícia. Ensinar literaturas africanas para quê? Reflexões acerca do ensino das literaturas africanas de língua portuguesa no ensino básico. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 23, n. 45, p. 336–350, 2024. DOI: 10.12957/palimpsesto.2024.79844. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/79844. Acesso em: 17 jun. 2025.

Issue

Section

Estudos de Literatura (Tema livre)