On women's insurgence in the discourse of the song: a study for the classroom

Authors

  • Fernanda Fernandes Pimenta de Almeida Lima Universidade Estadual de Goiás (UEG) / Instituto Acadêmico de Educação e Licenciaturas (IAEL)
  • Natália Costa Azevedo de Faria Universidade Estadual de Goiás (UEG-UNUINHUMAS)

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.78859

Keywords:

song, discourse, woman, resistance, teaching.

Abstract

In this work, we analyze the meanings of women's resistance in the song Meu Bem (Alvarenga et al, 2020), in the light of the French Discourse Analysis postulate and some conceptions that guide literacy studies. With that, we reflect on the relational character of power and the effects of meanings that emerge in the enunciations of this song. From these, insurgent voices echo to pre-established models that have imposed conditions of existence on women and their bodies, generally driven by the will of others. We observe, in this context, how the song genre enables the school subject to have a critical education, as an effect of its link with the multisemiotic experience of reading as a practice of resistance to the dictates about women's appearance and existence.

Author Biographies

Fernanda Fernandes Pimenta de Almeida Lima, Universidade Estadual de Goiás (UEG) / Instituto Acadêmico de Educação e Licenciaturas (IAEL)

Professora do Departamento de Letras do Instituto Acadêmico de Licenciaturas (IAEL) da Universidade Estadual de Goiás (UEG-UNUINHUMAS).

Natália Costa Azevedo de Faria, Universidade Estadual de Goiás (UEG-UNUINHUMAS)

Natália Costa Azevedo de Faria possui Graduação em Letras, com Habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas Literaturas, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG-UNUINHUMAS), é Discente do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em "Inclusão e Atendimento Educacional Especializado", no Centro Universitário UNIFECAF.

 

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Published

2023-12-12

How to Cite

Lima, F. F. P. de A., & Faria, N. C. A. de. (2023). On women’s insurgence in the discourse of the song: a study for the classroom. Palimpsesto - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Letras Da UERJ, 22(43), 76–94. https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.78859