Working with spelling in the 4th and 5th grade textbooks: considerations in the light of sociolinguistics

Authors

  • Carla Giovana de Campos Universidade Estadual de Londrina (UEL) https://orcid.org/0000-0002-3304-8938
  • Rafaela Cristine Merli Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Leonardo Igor Rak Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.77063

Keywords:

sociolinguistics, error analysis and diagnosis, textbook, Elementary Education.

Abstract

The present study presents an analysis from the perspective of sociolinguistics of the approach to work with the spelling of two textbooks for the Initial Series of Elementary School. Reflections are made on sociolinguistics, the analysis and diagnosis of errors and didactic manuals. We aimed to: i) verify whether there are, in the pedagogical supplement of the teacher's manual, specific guidelines for working with spelling that consider orality; (ii) evaluate chapters and activities that focus on spelling conventions and; (iii) propose adjustments or comments to the teacher's manual and book chapters, which consider the sociolinguistic model of error analysis and diagnosis. The investigated books promote reflections on the influences of orality in the acquisition of spelling conventions and on the arbitrariness of the writing system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Giovana de Campos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem com ênfase em Ensino e formação de professor de Língua Portuguesa e outras linguagens pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Possui graduação em Letras - UEL, especialização em Língua Portuguesa - UEL. Atua principalmente nos seguintes temas: ensino/aprendizagem, gêneros textuais, livro didático, ensino e formação continuada de professores.

Rafaela Cristine Merli, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Mestra em Educação (UEL) e  Especialista  em  Língua  Portuguesa  (UEL)

Leonardo Igor Rak, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestrando em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Especialista em Docência e Prática da História do Brasil (Faculdade Focus), Licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional Uninter (UNINTER).

References

ALVIM, Vanessa Titonelli; MAGALHÃES, Luciane Manera Magalhães. A ortografia nos livros didáticos de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental. Eutomia, Recife, 11 (1): 461-485, jan./jun. 2013.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e escrita. In: GORSKI, Edair Maria, COELHO, Izete Lehmkuhl (orgs.) Sociolingüística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: EdUFSC, 2006.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Análise e diagnose de erros no ensino da língua materna. In: BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e Educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-Ricardo. Stella Maris. O português brasileiro. In: BORTONI-Ricardo. Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

BURANELLO, Cristiane. Pitanguá mais língua portuguesa 4º ano: manual do professor. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2021a.

BURANELLO, Cristiane. Pitanguá mais língua portuguesa 5º ano: manual do professor. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2021b.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.

FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl. Introdução. In: FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl. Por uma pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2015.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.

Published

2023-12-12

How to Cite

CAMPOS, Carla Giovana de; MERLI, Rafaela Cristine; RAK, Leonardo Igor. Working with spelling in the 4th and 5th grade textbooks: considerations in the light of sociolinguistics. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 22, n. 43, p. 118–143, 2023. DOI: 10.12957/palimpsesto.2023.77063. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/77063. Acesso em: 23 may. 2025.