Multiliteracies in the classroom: the construction of meanings in hypertext
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.70058Keywords:
construction of meanings, text genre, hypertext, journalistic news, multiliteracies.Abstract
In this article, the construction of meanings in hypertext was investigated through the textual genre journalistic news in a digital environment. A pedagogical proposal was developed with elementary school students in a public school in the state of Rio de Janeiro. Students accessed news about the Covid-19 pandemic using cell phones connected to the internet, with supervised content and environment. Throughout the article, the data generated, the analyzes and the reasoning that included authors such as Cope and Kalantzis (2000, 2008, 2013), Freire (1987, 1996), Koch and Travaglia (2000, 2011), Marcuschi (2001, 2005, 2010), Possenti (2002), Rojo (2012), Santaella (2014) and Xavier (2010). The results pointed to the urgency of pedagogies that cooperate for the multiliteracies that are necessary at the beginning of this century.
Downloads
References
CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Mapeamento e produção de sentido: os links no hipertexto. In: MARCUSCHI, Luiz Antonio; XAVIER, Antonio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
CINTRA, Anna Maria Marques. A leitura na educação continuada: uma reflexão. In: CINTRA, Anna Maria Marques. Ensino de língua portuguesa: reflexão e ação. São Paulo: Educ, 2008, p. 35-50.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Eds.). Multiliteracies: New Literacies, New Learning. In: HAWKINS, M. R. (Org.). Framing Languages and Literacies: Socially Situated Views and Perspectives, New York: Routledge, 2013, p. 105-135.
COPE, Bill; KALATZIS, Mary. Language Educational and Multiliteracies. In: MAY, S.; HORNBERGER, N. H. (Orgs.). Encyclopedia of Langage and Education, Springer, v. 1, 2008, p. 195-211.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Eds.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge, p. 121-234, 2000.
COSCARELLI, Carla Viana. Alfabetização e letramento digital. In: COSCARELLI, Carla V.; RIBEIRO, Ana E. (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2007.
COSCARELLI, Carla Viana. Os dons do hipertexto. Littera: revista de Linguística e Literatura, Pedro Leopoldo, Faculdades Integradas Pedro Leopoldo, v. 4, n. 4, p. 7-19, jul./dez. 2006.
COSTA, E. G. et al. Linguística textual e ensino de leitura sob a perspectiva Multimodal. SEDA - Revista de Letras da Rural-RJ, v. 5, n. 12, p. 87-101, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KOCH, Ingedore G. V. Coerência e manutenção temática no hipertexto. Palestra proferida no Seminário Hipertexto: demandas teóricas e práticas. Recife, UFPE. Out. de 2000.
KOCH, Ingedore G. Villaça; TRAVAGLIA, Luis Carlos. Texto e Coerência. São Paulo: Cortez, 2011.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem & Ensino, v. 4, n. 1, p. 79-111, 2001.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. A coerência no hipertexto. In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2005, p. 185-207.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010, p. 15-80.
POSSENTI, Sírio. Notas um pouco céticas sobre hipertexto e construção de sentido. In: POSSENTI, Sírio (Org.). Os limites do sentido. Curitiba: Criar, 2002, p. 205-226.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Orgs.). Multileramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Redação e leitura: guia para o ensino. São Paulo: Cengage Learning, 2014.
SANTOS, E. Formação de professores e cibercultura: novas práticas curriculares na educação presencial e a distância. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 11, n. 17, p. 113-122, jan./jun., 2002.
SILVA, Marco. Sala de Aula Interativa: educação, comunicação, mídia clássica. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
XAVIER, Antonio Carlos. Leitura, texto e hipertexto. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010, p. 207-220.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.