A representação artística de corpos vulneráveis durante a Ditadura Militar em “Celas - 21”, de Lara de Lemos, e “Situação T/T1”, de Artur Barrio
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79643Keywords:
literature, visual arts, corporality, subalternization, dictatorshipAbstract
This article aims to analyze whether and how the poem “Celas - 21”, by Lara de Lemos, and the art-performance “Situação T/T1”, by Artur Barrio, share the intention of representing the corporeality of subalternized and subversive subjects oppressed by Brazilian military dictatorship (1964-1985) and, in that way, promote political engagement through processes of artistic experimentation. The methodology used is the bibliographical survey of, among other works, Bezerra (2004), Gagnebin (2006), Chagas (2017), Custódio (2021) and Alves et al. (2022). It is concluded that the two productions dialogue with each other because they represent vulnerable bodies, whether due to poverty or political resistance, linking the artist's individual memory to a political struggle and rejecting an artistic production separated from ethical responsibilities.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Tradução de: Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
ALVES, Lucas de Oliveira et al. Arte contemporânea na cidade: Tensionamentos e estranhamentos na obra “trouxas ensanguentadas”, de Artur Barrio. Psicologia Política, v. 22, n. 53, 2022, p. 232-245.
BEZERRA, Kátia da Costa. Lara de Lemos: o tenso rememorar da ditadura militar no Brasil. Graphos, João Pessoa, v. 6, n. 2/1, 2004, p. 85-94.
BÍBLIA, A. T. Salmos. In: Bíblia Sagrada. Tradução de: João Ferreira de Almeida. São Paulo: Vida Nova; Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 1997, p. 773-911.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto?. Tradução de: Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. São Paulo: Civilização Brasileira, 2015.
CHAGAS, Tamara Silva. Situação T/T1, de Artur Barrio, e a arte-guerrilha conforme Frederico Morais. ARTis ON, Lisboa, n. 5, 2017, p. 134-142.
CUSTÓDIO, Jacqueline. A poética da carne dilacerada em Trouxas Ensanguentadas. História Em Revista, Pelotas, v. 27/1, 2021, p. 10-27.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Memória, história, testemunho. In: GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006, p. 49-57.
GINZBURG, Jaime. Linguagem e trauma na escrita do testemunho. In: GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. São Paulo: EDUSP, 2012, p. 51-59.
GOLIN, Luana Martins. A Bíblia como Literatura. Revista Caminhando, São Paulo, v. 26, jan./dez. 2021, p. 1-17.
HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. Tradução de: Maria Lúcia Lopes da Silva. São Paulo: Olhares, 2021.
INVENTÁRIO. In: MICHAELIS, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2023. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/invent%C3%A1rio/>. Acesso em: 03/10/2023.
LEMOS, Lara de. Entrevista com Lara de Lemos. Entrevista concedida a Cinara Ferreira Pavani, Porto Alegre, 14 jan. 2009.
LEMOS, Lara de. Inventário do medo. São Paulo: Massao Ohno Editor, 1997.
NUNES, Fábio. As “trouxas ensanguentadas” de Artur Barrio. Esquerda Diário, Vale do Paraíba, s. p., 21 nov. 2016. Disponível em: <https://www.esquerdadiario.com.br/As-trouxas-ensanguentadas-de-Artur-Barrio>. Acesso em: 8 out. 2023.
OLIVEIRA, Évila Ferreira de. Protocolos de representação do espaço prisional na escrita de resistência de Charlotte Delbo e Lara de Lemos. Revista TOPUS, Uberaba, v. 2, n. 1, p. 34-51, jan./jul. 2016.
PAVANI, Cinara Ferreira. A memória dos anos de chumbo em Inventário do Medo, de Lara de Lemos. Diadorim, Rio de Janeiro, v. 5, 2009, p. 27-42.
PRADO JÚNIOR, Caio. “Cuadernos y Correspondencia [manuscritos inéditos]”. In: MARTINS-FONTES, Yuri (org.). Caio Prado: Historia y Filosofía. Rosário (Argentina): Editorial Último Recurso / Ed. Núcleo Práxis-USP, 2020.
MELLO, Vicente de. Trouxa. Itaú Cultural, São Paulo, 1969. Disponível em: <https://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra4066/trouxa>. Acesso em: 8 out. 2023.
REIS, Bruna Santiago dos. A escrita poética de Lara de Lemos: entre poéticas e recepções. 2022. 251 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
SAID, Edward. Cultura e imperialismo. Tradução de: Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SHINN, Terry. Desencantamento da modernidade e da pós-modernidade: diferenciação, fragmentação e a matriz de entrelaçamento. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 43-81, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.