A representação artística de corpos vulneráveis durante a Ditadura Militar em “Celas - 21”, de Lara de Lemos, e “Situação T/T1”, de Artur Barrio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79643

Keywords:

literature, visual arts, corporality, subalternization, dictatorship

Abstract

This article aims to analyze whether and how the poem “Celas - 21”, by Lara de Lemos, and the art-performance “Situação T/T1”, by Artur Barrio, share the intention of representing the corporeality of subalternized and subversive subjects oppressed by Brazilian military dictatorship (1964-1985) and, in that way, promote political engagement through processes of artistic experimentation. The methodology used is the bibliographical survey of, among other works, Bezerra (2004), Gagnebin (2006), Chagas (2017), Custódio (2021) and Alves et al. (2022). It is concluded that the two productions dialogue with each other because they represent vulnerable bodies, whether due to poverty or political resistance, linking the artist's individual memory to a political struggle and rejecting an artistic production separated from ethical responsibilities.

Author Biography

Gustavo Oliveira dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Mestrando em Letras, com concentração em Estudos Literários, pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/CAPES), sob a orientação do Prof. Dr. Luis Eustáquio Soares. 

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Published

2024-05-14

How to Cite

Santos, G. O. dos. (2024). A representação artística de corpos vulneráveis durante a Ditadura Militar em “Celas - 21”, de Lara de Lemos, e “Situação T/T1”, de Artur Barrio. Palimpsesto - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Letras Da UERJ, 23(45), 98–110. https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79643

Issue

Section

Dossiê (Estudos de Literatura)