The use of multimodal resources in the educator’s virtual cineclub: a meeting point during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.61934

Keywords:

cineclub, multimodality, continuous education, pandemic.

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic and the health authorities’ guidelines for social distancing, several activities have been reconfigured and started to take place virtually. This study is built upon the activities carried out in a educator’s film club in the northwest region of the city of São Paulo, whose participation/interaction, which previously took place in person, was adapted to the virtual environment during the pandemic. In this context, we seek to understand through multimodal analysis how the virtual film club contributes to the involvement of its members. The methodology was organized through the analysis of the multimodal resources available in the Zoom app. The results point to the importance of understanding the composition of multimodal resources in the transformation of realities in educational environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Santella de Sousa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Formada em Letras e Pedagogia, especialista em Literatura e crítica literária e Mestre em Educação: Formação de Formadores e Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atuante nas áreas de educação desde 2002, ingressante na Rede Municipal de Educação de São Paulo (RME-SP) a partir de 2008, onde recentemente tem se dedicado na área de Educomunicação. Foi Coordenadora de Projetos no CEU Parque Anhanguera e formadora de professores da Diretoria Regional de Pirituba e colaborou na construção do currículo “Diálogos Interdisciplinares a Caminho a Autoria” da RME SP. É associada à ABPEducom. Integra o grupo de pesquisa Linguagem em Atividades no Contexto Escolar (LACE) da PUC-SP Atua na gestão escolar desde 2015, atualmente é coordenadora pedagógica na EMEF Remo Rinaldo Naddeo.

References

BEZEMER, J.; KRESS, G. Writing in Multimodal Texts: A social semiotic account of designs for learning. Washington: Sage Publications, v. 25, p. 166-195, 2008.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHLESSEN. An introducion to funcional grammar. New York: Oxford University Press, 2004.

KRESS, G. Visual and verbal modes of representation in electronically mediated communication. In: SNYDER, I. (Ed). Page to screen: talking literacy into electronic era. New York: Routledge, 1998. p. 53-79.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Hodder Arnold, 2001.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LIBERALI, F. C. A argumentação multimodal na compreensão e na transformação de contextos escolares. In: PIRIS, L. E.; AZEVEDO, I. C. M. Discurso e argumentação: fotografias interdisciplinares. Coimbra: Grácio Editor, 2018. p. 173-196.

MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; NININ, Maria Otilia Guimarães. A Linguagem da Colaboração Crítica no desenvolvimento da agência de professores de Ensino Médio em serviço. Alfa, São Paulo, v. 61, n. 3, p. 625-652, 2017.

Published

2023-12-12

How to Cite

DE SOUSA, Sandra Santella. The use of multimodal resources in the educator’s virtual cineclub: a meeting point during the pandemic. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 22, n. 43, p. 271–290, 2023. DOI: 10.12957/palimpsesto.2023.61934. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/61934. Acesso em: 26 jun. 2025.