Public education spatialization regime: university projects, education policies and historical knowledge in Brazil (1964-2020)
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2023.71251Keywords:
Specialization Regime, University, Education Policies, Historical KnowledgeAbstract
This article seeks to think about the production of historical knowledge in Brazil in its relationship with public education policies, the roles assumed by the university in the post-coup from 1964 to the present day. It also discusses how the academic historical knowledge was produced from the creation of the National Postgraduate System (NPS). The text is divided into four parts, in the first and second, I discuss the creation of universities in Brazil, to then reflect on the university reform of 1968 and place it within the discussion that establishes the creation of a National Education System. In the third, I discuss the creation of the NPS and its working within universities. Finally, I present the concept of spatialization regimes as a heuristic tool to think the relationship between education policies, university, NPS and historical knowledge.
References
ARAÚJO, Valdei Lopes de. O regime de autonomia avaliativo no Sistema Nacional de Pós-Graduação e o futuro das relações entre historiografia, ensino e experiência da história. Anos 90, Porto Alegre, v. 23, n. 44, p. 85-110, dez. 2016.
CABRAL, Thiago L. O.; et al. A Capes e suas Sete Décadas. RBPG, Brasília, v. 16, n. 36, out. 2020.
CELESTE FILHO, Marcioniro. A Reforma Universitária e a criação das Faculdades de Educação. RBHE, n. 7, jan.-jun. 2004.
COSTA, Aryana Lima. De um Curso d'Água a Outro: memória e disciplinarização do saber histórico na formação dos primeiros professores no curso de História da USP. 2018. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
CUNHA, Luiz Antônio Cunha. A Universidade Crítica. São Paulo: Ed. Unesp, 2007.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.
FÁVERO, Maria de L. A. Anísio Teixeira e a Universidade do Distrito Federal. RBHE, n. 17, maio-ago. 2008.
FERREIRA, Marieta de Moraes. A História como ofício. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2013.
FERREIRA, Marieta de Moraes. O ensino da História, a formação de professores e a pós-graduação. Anos 90, Porto Alegre, v. 23, n. 44, p. 21-49, 2016.
FICO, Carlos; POLITO, Ronald. A história no Brasil: elementos para uma avaliação historiográfica. Ouro Preto, MG: Ed. UFOP, 1992.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
FOUCAULT, Michel. Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Le Moniteur Architecture AMC (Architecture-Mouvement-Continuité), Paris, oct. 1984.
GOUVÊA, Fernando; MENDONÇA, Ana W. P. C. A contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da Pós-graduação no Brasil. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 111-132, jan.-jun. 2006.
MACHADO, Roberto. Deleuze e a Filosofia. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
MAIA, Bóris. A institucionalização do concurso público no Brasil. Revista do Serviço Público (RSP), Brasília, p. 663-684, jul.-set. 2021.
MENDONÇA, A. W. P. C. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da Universidade Brasileira. Educar, Curitiba, Ed. UFPR, n. 21, p. 289-308, 2003.
MOTTA, Rodrigo P. S. A universidade e o Regime Militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
OLIVEIRA, Rodrigo P. O engajamento político e historiográfico no ofício dos historiadores brasileiros: uma reflexão sobre a fundação da historiografia brasileira contemporânea (1975-1979). Revista História Hoje (RHH), Ouro Preto (MG), n. 26, p. 197-222, 2018.
ROIZ, Diogo da S. Os Caminhos (da escrita) da História e os descaminhos de seu ensino. Curitiba: Appris, 2012.
SANTOS, Wagner Geminiano dos. A invenção da historiografia brasileira profissional. Vitória: Milfontes, 2021.
VASCONCELOS, Isamara M. A federalização do ensino superior no Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
VIDAL, Diana G.; BOMTEMPI JUNIOR, Bruno; SALAVDORI, Maria A. B. Tempos Pretéritos e Escolhas de Futuro. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. esp., p. 1419-1440, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.