Public education spatialization regime: university projects, education policies and historical knowledge in Brazil (1964-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2023.71251

Keywords:

Specialization Regime, University, Education Policies, Historical Knowledge

Abstract

This article seeks to think about the production of historical knowledge in Brazil in its relationship with public education policies, the roles assumed by the university in the post-coup from 1964 to the present day. It also discusses how the academic historical knowledge was produced from the creation of the National Postgraduate System (NPS). The text is divided into four parts, in the first and second, I discuss the creation of universities in Brazil, to then reflect on the university reform of 1968 and place it within the discussion that establishes the creation of a National Education System. In the third, I discuss the creation of the NPS and its working within universities. Finally, I present the concept of spatialization regimes as a heuristic tool to think the relationship between education policies, university, NPS and historical knowledge.

Author Biography

Wagner Geminiano dos Santos, Ghent University

Visiting Researcher in Postdoctoral Internship at Ghent University, Belgium, with Postdoctoral Scholarship Abroad from the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq, Brazil. Basic Education Teacher in the municipal education network of São José da Coroa Grande and Água Preta, Pernambuco. PhD and MA in History from the Pernambuco Federal University; BA in History from the Campina Grande Federal University.

References

ARAÚJO, Valdei Lopes de. O regime de autonomia avaliativo no Sistema Nacional de Pós-Graduação e o futuro das relações entre historiografia, ensino e experiência da história. Anos 90, Porto Alegre, v. 23, n. 44, p. 85-110, dez. 2016.

CABRAL, Thiago L. O.; et al. A Capes e suas Sete Décadas. RBPG, Brasília, v. 16, n. 36, out. 2020.

CELESTE FILHO, Marcioniro. A Reforma Universitária e a criação das Faculdades de Educação. RBHE, n. 7, jan.-jun. 2004.

COSTA, Aryana Lima. De um Curso d'Água a Outro: memória e disciplinarização do saber histórico na formação dos primeiros professores no curso de História da USP. 2018. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

CUNHA, Luiz Antônio Cunha. A Universidade Crítica. São Paulo: Ed. Unesp, 2007.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

FÁVERO, Maria de L. A. Anísio Teixeira e a Universidade do Distrito Federal. RBHE, n. 17, maio-ago. 2008.

FERREIRA, Marieta de Moraes. A História como ofício. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2013.

FERREIRA, Marieta de Moraes. O ensino da História, a formação de professores e a pós-graduação. Anos 90, Porto Alegre, v. 23, n. 44, p. 21-49, 2016.

FICO, Carlos; POLITO, Ronald. A história no Brasil: elementos para uma avaliação historiográfica. Ouro Preto, MG: Ed. UFOP, 1992.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Le Moniteur Architecture AMC (Architecture-Mouvement-Continuité), Paris, oct. 1984.

GOUVÊA, Fernando; MENDONÇA, Ana W. P. C. A contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da Pós-graduação no Brasil. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 111-132, jan.-jun. 2006.

MACHADO, Roberto. Deleuze e a Filosofia. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

MAIA, Bóris. A institucionalização do concurso público no Brasil. Revista do Serviço Público (RSP), Brasília, p. 663-684, jul.-set. 2021.

MENDONÇA, A. W. P. C. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da Universidade Brasileira. Educar, Curitiba, Ed. UFPR, n. 21, p. 289-308, 2003.

MOTTA, Rodrigo P. S. A universidade e o Regime Militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

OLIVEIRA, Rodrigo P. O engajamento político e historiográfico no ofício dos historiadores brasileiros: uma reflexão sobre a fundação da historiografia brasileira contemporânea (1975-1979). Revista História Hoje (RHH), Ouro Preto (MG), n. 26, p. 197-222, 2018.

ROIZ, Diogo da S. Os Caminhos (da escrita) da História e os descaminhos de seu ensino. Curitiba: Appris, 2012.

SANTOS, Wagner Geminiano dos. A invenção da historiografia brasileira profissional. Vitória: Milfontes, 2021.

VASCONCELOS, Isamara M. A federalização do ensino superior no Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

VIDAL, Diana G.; BOMTEMPI JUNIOR, Bruno; SALAVDORI, Maria A. B. Tempos Pretéritos e Escolhas de Futuro. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. esp., p. 1419-1440, 2016.

Published

2023-06-20

How to Cite

Santos, W. G. dos. (2023). Public education spatialization regime: university projects, education policies and historical knowledge in Brazil (1964-2020). Revista Maracanan, (32), 103–127. https://doi.org/10.12957/revmar.2023.71251