From barbarism to memory: urban images as spaces of resilience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47751

Keywords:

Traumatic Memories, Pain tourism, Places of Memory, Resilience

Abstract

In the years 1998, 2005 and 2017, three criminal deaths occurred in three spaces close to each other, in the South Zone of the city of Rio de Janeiro. Three middle class youths were brutally murdered and won posthumous tributes, of a sculpture and two graffiti respectively. And in 2018 councilwoman Marielle Franco was murdered, giving rise to a similar social understanding and giving a new meaning to the place where the crime occurred, as well as many others, with artistic interventions. Such spaces and their surroundings, and so many others that punctuate Brazilian cities, could well be called the polygon of violence or the pain circuit, for portraying dead people. In view of this reality, the research presented here deals with an analytical reflection in the light of the concepts of “recollection” and “distraction” by Walter Benjamin, with the communication proposal of Vilém Flusser, also based on the poetics of Fernando Catroga's absence and the cultural studies on the memory of Aleida Assmann, as a proposal for the proper understanding of these practices of urban interventions as a phenomenon and its social function. Finally, the analyzes made it possible to infer that this form of resignification of suffering generates spaces of resilience, since they materialize the memory of the loss in the urban environment, by means of an artistic framework, portraying a last positive image of the deceased, so that other passersby see and be affected by the knowledge of their names and their stories.


Author Biographies

Hércules da Silva Xavier Ferreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional; Especialista em Produção Cultural pela Universidade Cândido Mendes; graduado em Filosofia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Luana Campos, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional

Professora "recém-doutora" no Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Doutora em Quaternário, Materiais e Culturas pela Universidade de Trás-os-Montes - Alto Douro; Mestra em Arqueologia Pré-histórica e Arte Rupestres pela Universidade Tras-dos-Montes - Alto Douro; Especialista em Sistema de Informação Geográfica pelo Instituto Politécnico de Tomar; Especialista em Antropologia Forense pela Universidade de Coimbra; graduada em História pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Pedro Gustavo Morgado Clerot, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional

Técnico em Ciências Sociais do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional; Especialista em Gestão de Políticas Públicas para a Cultura e graduado em História e em Ciências Sociais, com habilitação em Antropologia, pela Universidade de Brasília.

References

ADORNO, Theodor W. Industria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002; BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, SP: Ed.Unicamp, 2011.

BARROS, Anna. Espaço, lugar e local. Revista USP, São Paulo, n. 40, p. 32-45, fev. 1999.

BASSO, Keith H. Wisdom Sits in Places: Landscape and Language Among the Western Apache. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1996.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BINFORD, S. R. A structural comparison of disposal of the dead in the Mousterian and the Upper Paleolithic.Southwestern Journal of Anthropology, v. 24, n. 2, 139-154, Summer 1968.

CARVALHO, Ronaldo Cerqueira. Rio de Janeiro - uma cidade conectada por túneis. Instituto Pereira Passos - Armazém de DADOS, Rio de Janeiro, v. 4, p. 1-57, 2004.

CASTRIOTA, Leonardo. Lidando com um patrimônio sensível. O caso de Bento Rodrigues, Mariana MG. Arquitextos, São Paulo, ano 20, n. 230.00, jul. 2019.

CATROGA, Fernando. O culto dos mortos como uma poética da ausência. ArtCultura, Uberlândia, v. 12, n. 20, p. 163-182, jan.-jun. 2010.

FERREIRA, Soraya Venegas; ARCO, Débora Galeano. De pichação à manifestação artística: Um estudo dos graffitis de ACME 23 no âmbito da folkcomunicação. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 12, p. 55-73, 2014.

FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a Problemática dos Lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, out. 2012.

SOTRATTI, Marcelo Antonio. A ideologia espacial na patrimonialização e gestão de bens culturais em áreas gentrificadas. Boletim Campineiro de Geografia, Campinas (SP), v. 6, p. 303-323, 2016.

VIEIRA, Sidney Gonçalves. Cidade, memória e hipermodernidade: apontamento para enteder a cidade contemporânea. In: KNACK, Eduardo. R. J.; FERREIRA, Maria L. M.; POLONI, Rita J. S. (orgs.). Memória & Patrimônio - Temas e Debates. Porto Alegre: Editora FI, 2018.

XAVIER, Janaína; et al. O princípio de falso histórico brandiano aplicado na demolição e reconstrução do patrimônio ferroviário de Artur Nogueira. Anais do 3º Simpósio Científico do ICOMOS Brasil. Belo Horizonte, MG: Even3, 2019.

Published

2020-05-31

How to Cite

Xavier Ferreira, H. da S., Campos, L., & Clerot, P. G. M. (2020). From barbarism to memory: urban images as spaces of resilience. Revista Maracanan, (24), 653–675. https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47751