Rio of Images: Media Culture During Belle Époque

Authors

  • Carmem Lúcia Negreiros de Figueiredo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47718

Keywords:

Chronicles, Rio de Janeiro, Cinema, Press, Showcase.

Abstract

In Rio de Janeiro from the first decades of the 20th century, technologies and new economic and symbolic functions of images and products mark the birth of media culture with an intense flow of typographic and visual information. Literary chronicles regist new ways to see and narrate the city, from the dialogue with the images that alter the structure of the perception of the subjects. Taking the chronicles of João do Rio, Olavo Bilac,Benjamin Costallat and Lima Barreto as reference, the article analyzes the impact of the cinema, the press and the magazine’s showcases on the production of new sociabilities and sensibilities in the urban space.For the approach on what was agreed to call Belle Époque we consider as a time frame the period 1890-1920 and will be used, in reflection, concepts of W.Benjamin, Friedrich Kittler, Georg.Simmel, Jonathan Crary and Jean-Yves Mollier.


Author Biography

Carmem Lúcia Negreiros de Figueiredo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada do Instituto de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora e Mestre em Teoria Literária pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; graduada em Português Inglês pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Realizou estágio de pós-doutorado na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. É líder do Grupo de Pesquisa do CNPq “Estudos de literatura e cultura da Belle Époque – LABELLE” e coordenadora do laboratório de mesmo nome na Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

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Published

2020-05-31

How to Cite

Figueiredo, C. L. N. de. (2020). Rio of Images: Media Culture During Belle Époque. Revista Maracanan, (24), 205–224. https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47718