Rio of Images: Media Culture During Belle Époque
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47718Keywords:
Chronicles, Rio de Janeiro, Cinema, Press, Showcase.Abstract
In Rio de Janeiro from the first decades of the 20th century, technologies and new economic and symbolic functions of images and products mark the birth of media culture with an intense flow of typographic and visual information. Literary chronicles regist new ways to see and narrate the city, from the dialogue with the images that alter the structure of the perception of the subjects. Taking the chronicles of João do Rio, Olavo Bilac,Benjamin Costallat and Lima Barreto as reference, the article analyzes the impact of the cinema, the press and the magazine’s showcases on the production of new sociabilities and sensibilities in the urban space.For the approach on what was agreed to call Belle Époque we consider as a time frame the period 1890-1920 and will be used, in reflection, concepts of W.Benjamin, Friedrich Kittler, Georg.Simmel, Jonathan Crary and Jean-Yves Mollier.
References
AGAMBEN, Giorgio. Estâncias – a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2007.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas. Vol. 3. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENJAMIN, Walter. Paris do Segundo Império. In:Obras escolhidas. Vol. 3. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BUCK-MORSS, Susan. Dialética do olhar. Walter Benjamin e o Projeto das Passagens. Belo Horizonte; Chapecó, MG: Ed. UFMG; Argos, 2002.
COSTA, Flávia Cesarino. O primeiro cinema. Espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue, 2005.
COSTALLAT, Benjamim. Mistérios do Rio. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, 1990.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
EPSTEIN, Jean. O cinema e as letras modernas. [1921]. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiênciado cinema.Rio de Janeiro: Graal; Embrafilme, 1983.
KITTLER, Friedrich. Mídias ópticas: curso em Berlim. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2003.
MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). Imprensa e cidade. São Paulo: Ed.Unesp, 2006.
MARX, Karl. Mercadoria. In: O Capital.Crítica da economia política. 24ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
MOLLIER, Jean-Yves. A leitura e seu público no mundo contemporâneo:ensaios sobre história cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MORIN, Edgar. A alma do cinema. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal; Embrafilme, 1983.
MÜLLER, Adalberto. João do Rio e o cinematographo: Primeira Modernidade Literária e Primeiro cinema.Itinerários, Araraquara (SP), n. 36, p. 187-197, jan.-jun. 2013.
NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de poder. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens urbanas. São Paulo: Ed. Senac; Marca d’Água, 1996.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Exposições Universais. Espetáculos da modernidade do século XIX. São Paulo: Hucitec, 1997.
RAMOS, Julio. Desencontros da modernidade na América Latina. Literatura e política no século 19. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
RIBAS, Maria Cristina Cardoso. Destecendo a rede conceitual da crônica: discussões em torno da crítica e projeções no ensino do gênero menor. Encontros, Rio de Janeiro, v. 11, n. 20, p. 63-85, 1º sem. 2013.
SIMMEL, Georg. As grandes cidades e a vida do espírito. In:Psicologia do dinheiro e outrosensaios.Lisboa: Texto & Grafia, 2009.
SÜSSEKIND, Flora. Cinematógrafo de letras. Literatura, técnica e modernização no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
VALLADARES, Lícia do Prado. A invenção da favela: do mito da origem à Favela.com. Rio de Janeiro: FGV Ed., 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.