The making of the “Ipanema Republic” in Rio de Janeiro in the 1960’s
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47617Keywords:
Civil-Military Dictatorship, Chroniclers Rio de Janeiro, IpanemaAbstract
In the 1960s, the city of Rio de Janeiro was conceived from the idea built on an “Ipanemense Republic”, locus of the Rio de Janeiro Southern Zone where a portion of the national bohemian-literary vanguard was amalgamated, mainly because the neighborhood was the diffuser pole of different social, political and cultural movements that became important in the scenario of opposition to the civil-military dictatorship in the country, as: the Underground Culture; the New Cinema; the festive left; the Ipanema Band and the newspaper O Pasquim.References
ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
ARRUDA, Phrygia. O jeito carioca de ser: entre a tradição e a modernidade: o imaginário de um Brasil moderno. 2002. Tese (Doutorado Psicologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.
BALSA, Marilene. Ipanema de rua em rua. Rio de Janeiro: Ed. Rio; Universidade Estácio de Sá, 2005.
CASTRO, Ruy. Ela é carioca:uma enciclopédia de Ipanema. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
FERNANDES, Millôr. [Entrevista].EntreLivros, São Paulo,n.5, p.21-25, set.2005.
FERNANDES, Millôr. A história é uma história: e o homem é único animal que ri. Porto Alegre: L&PM, 1978.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de; GONÇALVES, Marcos. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Brasiliense, 1999.
JAGUAR. Confessoque bebi:memórias de umamnésicoalcoólico. Rio de Janeiro: Record, 2001.
JAGUAR. Ipanema: se não me falhe a memória. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2000.
KUCINSKI, Bernardo. Jornalistas e revolucionários: nos tempos da imprensa alternativa. São Paulo: EDUSP, 2003.
LEONAM, Carlos. Os degraus de Ipanema. Rio de Janeiro: Record, 1998.
MACIEL, Luís Carlos. As quatro estações. Rio de Janeiro: Record, 2001.
MACIEL, Luís Carlos. Cultura de verão.O Pasquim, Rio de Janeiro,[1969].
MESQUITA, Claudia. De Copacabana à Boca do Mato: o Rio de Janeiro de Sérgio Porto e Stanislaw Ponte Preta. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 2008.
MORAES, Vinícius de. Para viver um grande amor. Rio de Janeiro: José Olympio, 1984.
MOTTA, Marly. Rio, cidade-capital. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
NEVES, Margarida de Souza. História da crônica: crônica da história. In: RESENDE, Beatriz (org.). Cronistas do Rio. Rio de Janeiro: José Olympio, 1995, p.15-31.
QUEIROZ, Andréa Cristina de Barros. Enfim, um escritor com estilo: o jornalista, pasquiniano, ipanemense e sem censura Millôr Fernandes. 2011. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
QUEIROZ, Andréa Cristina de Barros. O Pasquim: um jornal que só diz a verdade quando está sem imaginação (1969-1991). 2005. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).
RAMA, Angel. A cidade das letras. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1985.
REGO, Norma Pereira. Ipanema dom divino. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1983.
REGO, Norma Pereira. Pasquim: gargalhantes pelejas. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1996.
REIS FILHO, Daniel Aarão. 1968: apaixão de uma utopia. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1998.
RESENDE, Beatriz (org.). Cronistas do Rio. Rio de Janeiro: José Olympio, 1995.
RITO, Lúcia; SOUZA, Jair de (org.). Zona norte: território da alma carioca. Rio de Janeiro: NorteShopping, 2001.
ROEDEL, Hiran. Uma cidade de muitos lugares. In: VIEIRA, A. da C. (org.).Rio de Janeiro: panorama sociocultural. Rio de Janeiro: Ed. Rio, 2004, p.18-55.
SABINO, Fernando. Livro aberto. Rio de Janeiro: Record, 2001.
VALLE, Marisol Rodriguez. A província da ousadia: representações sociais sobre Ipanema, 2005. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.
VELHO, Gilberto. Nobres e anjos: um estudo sobre tóxicos e hierarquia. Rio de Janeiro: FGV Ed., 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.