How the artist photographer sees the most striking aspects of the city: amateur photography and public power building the image of Belo Horizonte in 1953

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47601

Keywords:

Amateur Photography, Belo Horizonte, Architecture.

Abstract

The starting point of this article is the realization of "Primeira Exposição Fotográfica de Motivos Belorizontinos", exhibition organized in 1953 through the partnership of a collective of amateur photographers and the Municipality of Belo Horizonte. Our interest is to understand how the vision of the amateur photographer is directed to the city, what is their reach, their conditioning and of course, what images result from this association. In this regard, we need to analyse the photography in parallel to other cultural initiatives supported by the government in the period, as well if it is possible to associate the pictures with a specific political project. The discussion around the exhibition from 1953 would also approach the universe of political propaganda, the relationship between architecture, government and urban life, and questions connected to the visual culture and cultural circularity.


Author Biography

Lucas Mendes Menezes, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Professor de Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais. Doutor em História da Arte pela Université Paris 1 - Panthéon Sorbonne; Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense;graduado em História pela Universidade Federal de Minas Gerais

References

ARRUDA, Rogério P. Album de Bello Horizonte, signo da construção simbólica de uma cidade no início do século XX. 2000. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

BAHIA, Cláudio Listher Marques. Política, arte e arquitetura – uma experiência modernista. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Belo Horizonte, v. 11, n. 12, p. 119-137, dez. 2004.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. Textos escolhidos. São Paulo: Abril, 1983.

CAMPOS, Luana Carla Martins. "Instantes como esse serão seus para sempre”: práticas e representações fotográficas em Belo Horizonte (1894-1939). 2008. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

COSTA, Helouise; RODRIGUES, Renato. A Fotografia Moderna no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ; IPHAN; FUNARTE, 1995.

DOMENECH, Jean-Marie. A propaganda política. [S.n.t.]. (Ebook). Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/proppol.pdf. Acesso em: 19 set. 2019.

FARIA, Carlos Aurélio P. A memória cinzelada: em busca de uma consciência político-social. Análise dos monumentos belorizontinos aos Inconfidentes. In: DUTRA, Eliana de Freitas. (org.). BH: horizontes históricos. Belo Horizonte: C/Arte, 1996.

MACIEL, Carlos Alberto. O exemplo e a regra. Hoje em dia, Belo Horizonte, 28 maio 2006.

MELLO, Ciro F. B. A noiva do trabalho - uma capital para a República. In: DUTRA, Eliana de Freitas. (org.). BH: horizontes históricos. Belo Horizonte: C/Arte, 1996.

PIMENTEL, Thais Velloso Cougo. A Torre Kubitschek: trajetória de um projeto em 30 anos de Brasil. Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Cultura, 1993.

Published

2020-05-31

How to Cite

Menezes, L. M. (2020). How the artist photographer sees the most striking aspects of the city: amateur photography and public power building the image of Belo Horizonte in 1953. Revista Maracanan, (24), 115–148. https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47601