City, heritage and favela in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47549Keywords:
Heritage, Favela Museums, City, Rio de JaneiroAbstract
The present paper discuss the new museological and museum practices in the city of Rio de Janeiro, as follows: o Museu de Favela Cantagalo Pavão-Pavãozinho; a Galeria Providência; e o Museu Nami. For the theoretical foundation we use Michel de Certeau. We also analyse how this experiences are lined by non orthodox theories of heritage, museums and memory. In this sense, we consider that the entry of new actors in the scene with an active voice about their stories and experiences creates new power dynamics, new models and new initiatives that sometimes escape tradicional models already estabilished and contribute to the fluid dynamics of heritage and memory. We also observe the will of the favelas to show themselves as a constituent part of the city. The paper merge empirical data and the theorical work of Sociomuseology.
References
BOCAYUVA, P. C. C. Museologia e o fenômeno urbano: reflexividade e recombinação para pensar o novo ciclo social. In: CHAGAS, M.;
PIRES, V. S. Território, museus e sociedade: práticas, poéticas e políticas na contemporaneidade. Rio de Janeiro; Brasília: UNIRIO; IBRAM, 2018.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de Fazer I. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
CHAGAS, M. A imaginação museal: Museu, memória e poder em Gustavo Barroso, Gilberto Freyre e Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro: MINC; IBRAM, 2009.
CHAGAS, M.; GOUVEIA, I. Museologia social: reflexões e práticas (à guisa de apresentação). Cadernos do CEOM, Chapecó (SC), v. 27, p. 9-22, 2014.
CHAGAS, M.; PIRES, V. S. Território, museus e sociedade. In: CHAGAS, M.; PIRES, V. S. Território, museus e sociedade: práticas, poéticas e políticas na contemporaneidade. Rio de Janeiro; Brasília: UNIRIO; IBRAM, 2018.
CHAGAS, M; STORINO, C. Museu, Patrimônio e Cidade: camadas de sentido em Paraty. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 47, p. 71-90, 2014.
CHAGAS, M; STUDART, D; STORINO, C. Apresentação. In: CHAGAS, M; STUDART, D; STORINO, C. (orgs). Museus, biodiversidade e sustentabilidade ambiental. Rio de Janeiro: Espirógrafo; Associação Brasileira de Museologia, 2014.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2. Vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.
DOSSE, François. O espaço habitado segundo Michel de Certeau.
ArtCultura, Uberlândia (SP), v. 15, n. 27, p. 85-96, jul.-dez. 2013.
FOUCAULT, Michel. Resumo dos curso do College de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
FREIRE-MEDEIROS, B. Favela como Patrimônio da Cidade? Reflexões e polêmicas acerca de dois museus. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 38, p. 49-66, 2006.
GONÇALVES, J. R. S. O patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, R.; CHAGAS, M (orgs.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
JAMES, William. Pragmatismo. São Paulo: Martin Claret, 2006.
JEUDY, Henri-Pierre. Espelho das cidades. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2005.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: n-1 Edições, 2015.
LAPOUJADE, David. William James, a construção da experiência. São Paulo: n-1 Edições, 2017.
NEVES, L. F. B. A construção do discurso científico: implicações sócio-culturais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989.
PORTILHO, Aline. O Museu de Favela e a produção do espaço no Pavão-Pavãozinho e Cantagalo (Rio de Janeiro/RJ). Cadernos do CEOM, Chapecó (SC), v.31, n. 49, 2018.
RODRIGUES, Fernanda. Registros de Memória em Arte Fugaz: o Graffiti das Casas-Telas do Museu de Favela (2010-2014). 2015. Dissertação (Mestrado em Memória Social) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
SANTOS, Rita de Cássia. . Becos e vielas do Museu de Favela. Cadernos do CEOM, Chapecó (SC), v. 27, n.41, p. 329-332, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.