The rhizomatic and intersectional approach to autobiographical narratives of female college students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2019.40189

Keywords:

Autobiography, University, Intersectionality, Resilience, Rhizome

Abstract

The aim of this article was to describe and analyze, through the autobiographies of female college students, enrolled in the courses of Nursing and Pedagogy, the phenomena involving intersectionality and the concept of rhizome, between poverty, ethnicity, gender, processes of overcoming, social mobility, and research as a biographical factor. The admission of the college students was through the “vestibular” (college admission exam) without any social or ethnic-racial quotas. Based on the theoretical-methodological principle of biography and the project proposed by Cristine Delory-Momberger and Maria da Conceição Passeggi, we found that social mobility was forged through personal, family, social capital and cultural resilience. The rhizomatic and intersectional approach in the autobiographical narratives of a female college students from the course of Pedagogy was observed because she showed a level of critical reflection on ethnic self-identification, social class and gender, during the preparation of her undergraduate monograph and as a member of the “Group of Autobiographical Studies and Research”, concluding the relevance of reflective university researchers of their each personal life history. This was not evident in the (auto)biographical narrative of the undergraduate nursing student.

Author Biography

Andrea Abreu Astigarraga, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Professora Adjunta do Centro de Filosofia, Letras e Educação da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo Pesquisa de Pesquisa do CNPq “Grupo de Estudos e Pesquisas Autobiográficas”.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.

ASTIGARRAGA, Andréa Abreu; PASSEGGI, Maria da Conceição. A infância no contexto da família rural: do trabalho infantil à universidade. In: SOUZA, E. C. Educação e ruralidade. Bahia: EDUFBA, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de auto-análise. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs. Vol. 1: Capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de janeiro: Zahar, 1994.

FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal: EDUFRN, 2014.

GALLO, Silvio. Disciplinaridade e transversalidade. Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 26, n. 01, jun. 2014.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

KOLLER, Silvia. Resiliência e vulnerabilidade em crianças que trabalham e vivem na rua. Educar em Revista, Curitiba, n. 15, jan.-dez. 1999.

MOMBERGER, Christine Delory. Biografia e Educação: Figuras do indivíduo-projeto. Natal; São Paulo: EDUFRN, 2008.

NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs.). Pierre Bourdieu: Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A pesquisa (auto)biográfica em educação: princípios epistemológicos, eixos e direcionamentos da investigação científica. In: VASCONCELOS, M. F. C; ATEM, E. (eds.). Alteridade: o outro como problema. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2010.

PERPÉTUO, Claudia Lopes. O conceito de interseccionalidade: contribuições para a formação no ensino superior. Anais do [...]. Simpósio Internacional em educação sexual: saberes/trans/versais curriculares identitários e pluralidade de gênero. Maringá (PR), 2017.

PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Natal: EDUFRN, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2008.

SETTON, Maria das Graças Jacintho. Um novo capital cultural: pré-disposições e disposições à cultura informal nos segmentos com baixa escolaridade. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 90, p. 77-105, jan.-abr. 2005.

SUANNO, M. V. Inovação pedagógica no contexto universitário. In: TORRE, S. et al (eds.). Innovación y Creatividad. (CD-ROM). Barcelona: Giad., 2010.

WELLER, Vivian. Tradições hermenêuticas e interacionistas na pesquisa qualitativa: a análise de narrativas segundo Fritz Schütze. (Comunicação). [S.n.t.]. Disponível em: http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT14-5656--Int.pdf. Acesso em: 21 ago. 2010.

Published

2019-10-01

How to Cite

Astigarraga, A. A. (2019). The rhizomatic and intersectional approach to autobiographical narratives of female college students. Revista Maracanan, (22), 125–144. https://doi.org/10.12957/revmar.2019.40189