Laces and Ties: fashion, identity and gender in the Carioca illustrated press, 1900-1914

Authors

  • Cláudia Maria de Silva de Oliveira School of Fine Arts, Federal University of Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2019.36670

Keywords:

Rio de Janeiro, Press, Fashion Gender, Female Sub-Culture

Abstract

This text analyzes the way in which a certain feminine behavior associated with a certain dress style, which is progressively adopted by a female subculture, composed of groups of women entering the labor market or in the process of professionalization, in Rio de Janeiro, from 1900 to 1914, was represented in images by journalists, mostly men. Our hypothesis is that the exposition and representation of these groups of women, seen as divergent from the bourgeois hegemonic culture by their behavior and clothing, revealed a creative device that subverted the gender markers through the manipulation of some diacritical signs, such as clothes, ornaments and public performances, which in the eyes of the male press professionals expressed a new hybrid female identity, where the feminine and the masculine seemed to be juxtaposed. The behavior and the clothes of these groups of women are metaphors of a divergent female individuality, as well as a disruptive device of the image of women as frivolous and domesticated beings, proper to the time.

Author Biography

Cláudia Maria de Silva de Oliveira, School of Fine Arts, Federal University of Rio de Janeiro

Professora Adjunta do Departamento de História da Arte e membro do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui doutorado em História Social pela UFRJ e University of London; mestrado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro; e, graduação em História pela mesma instituição. Coordenadora do Grupo de Pesquisa do CNPq “Arte, Gênero e Cultura Visual”.

References

BAUDELAIRE, Charles. As Flores do Mal. Edição bilíngue. Tradução, introdução e notas: Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BEAUVOIR, Simone. O Segundo Sexo: Fatos e Mitos. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970.

BERGER, John. Ways of Seeing. London: British Broadcasting Corporation; Penguin, 1972.

BOURDIEU, Pierre. O costureiro e sua grife – contribuição para uma teoria da magia. In: A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2002.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CORRÊA, Mariza. Os Índios do Brasil Elegante & a Professora Leolinda Daltro. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 8, 43-65, ago./set. 1989.

CRANE, Diana. A Moda e seu Papel Social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Ed. Senac, 2013.

DOLORES, Carmen. Almas Complexas – Contos. Santa Catarina: Editora Mulheres, 2014.

ENTWISTLE, Joanne. El cuerpo y la moda. Barcelona: Paidòs Ibérica, 2002.

EVANS, Caroline; THORNTON, Mina. Fashion, Representation, Femininity. Feminism Review, n. 38, 48-66, Summer 1991.

GUIMARÃES, Lucia Maria Paschoal; FERREIRA, Tania Maria Bessone de Cruz. Myrthes Gomes de Campos (1875-?): pioneirismo na luta pelo exercício da advocacia e defesa da emancipação feminina. Gênero, Niterói (RJ), v. 9, n. 2, 135-151, 2009. Disponível em: http://www.revistagenero.uff.br/index.php/revistagenero/article/view/85. DOI: https://doi.org/10.22409/rg.v9i2.85.

HAHNER, June E. A Mulher Brasileira e suas lutas sociais e políticas: 1850-1937. São Paulo: Brasiliense, 1988.

LOURO, L. Guacira. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORY, Mary; PINSKY, Carla B. (orgs.). História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2011.

MONNEYRON, Fréderic. A Moda e seus Desafios: 50 questões fundamentais. São Paulo: Ed. Senac, 2007.

MULVEY, Laura. Visual and Other Pleasures: language, discourse, society. London: Palgrave; Macmillam, 2009.

NEEDEL, Jeffrey D. Belle Époque Tropical: sociedade e cultura de elite no Rio de Janeiro na virada do século. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ROCHE, Daniel. A Cultura das Aparências: uma história da indumentária (séculos XVII-XVIII). São Paulo: Ed. Senac, 1989.

SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold. Simmel e a modernidade. Brasília: UnB, 1998.

TAYLOR, Lou. Establishing Dress History. Manchester: Manchester University Press, 2004.

WAIZBORG, Leopoldo. Georg Simmel sobre a moda – uma aula. IARA – Revista de Moda, Cultura e Arte, São Paulo, v. 1, n. 1, abr./ago. 2008. Disponível em: http://www1.sp.senac.br/hotsites/blogs/revistaiara/wp-content/uploads/2015/01/03_IARA_Simmel_versao-final.pdf.

WILLIAMS, Caroline. A percepção de gênero através da moda. Tradução de Rachel Cordeiro. Iara – Revista de Moda, Cultura e Arte, São Paulo, v. 5, n. 1, maio 2012. Disponível em: http://www1.sp.senac.br/hotsites/blogs/revistaiara/wp-content/uploads/2015/01/09_IARA_vol5_n1_Traducao.pdf.

WILSON, Elizabeth. Enfeitada de Sonhos. São Paulo: Edições 70, 1985.

Published

2019-01-17

How to Cite

de Oliveira, C. M. de S. (2019). Laces and Ties: fashion, identity and gender in the Carioca illustrated press, 1900-1914. Revista Maracanan, (20), 292–309. https://doi.org/10.12957/revmar.2019.36670