Portrait, biography and historical knowledge in the nineteenth century Brazil
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2017.28366Keywords:
Portrait, Biography, Historical KnowledgeAbstract
Portrait and biography, image and text. What happens when both languages connect themselves to give rise to another way of expression? This is the subject of the present paper. Works generically known as illustrated galleries, already circulating in Brazil in the first decades of the 19th century are the objects of analysis. In them, apparently excluding languages come together to produce another way of describing the past. As material bearers of memory, in the definition by Aleida Assmann, these works show a growing concern in connecting images and texts aiming at both, generalizing and institutionalizing a memory policy. In this context, based on the concept of historical culture, I intend to analyze how this connection occurred when preparing the historical knowledge in nineteenth century Brazil. I show that textual and visual languages complemented each other in the mission of turning visible the past, until then invisible.
References
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2011.
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas, SP: Papirus, 1993.
BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil, 1800-1900. Rio de Janeiro: Mauad X, 2010.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru, SP: EdUSC, 2004.
CASTELNUOVO, Enrico. Retrato e Sociedade na arte italiana. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ENDERS, Armelle. Os vultos da nação: fábrica de heróis e formação dos brasileiros. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2014.
FERREIRA, Aurelio Buarque de. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. A disputa pelo passado na cultura histórica oitocentista. In: CARVALHO, José Murilo de (org.). Nação e Cidadania no Império: novos horizontes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. História e erudição. In: NICOLAZZI, Fernando et al. (orgs.). Aprender com a história? O passado e o futuro de uma questão. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2011.
KNAUSS, Paulo et al. (orgs.). Revistas ilustradas: Modos de ler e ver no Segundo Reinado. Rio de Janeiro: Mauad X; FAPERJ, 2011.
LORIGA, Sabina. O pequeno x: da biografia à história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MATTOS, Selma Rinaldi de. Para formar os brasileiros. O Compêndio da História do Brasil de Abreu e Lima e a expansão para dentro do Império do Brasil. 2007. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade de São Paulo, São Paulo.
MENEZES, Paulo Roberto de Jesus. Sociedade, imagem e biografia na litografia de Sebastião Sisson. 2008. Dissertação (Mestrado em História Social). Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
RIBEIRO, Marcus Venicio (org.). O bibliotecário do Rei: trechos selecionados das cartas de Luís Joaquim dos Santos Marrocos. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007.
RODRIGUES, José Honório. Teoria da História do Brasil. Introdução metodológica. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.
SILVA, Maria Beatriz Nizza da. A imprensa periódica na época joanina. In: NEVES, Lucia Maria Bastos P. (org.). Livros e Impressos: Retratos do Setecentos e do Oitocentos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
SISSON, Sébastien Auguste. Galeria dos brasileiros Ilustres. Vol. I. Brasília: Senado Federal, 1999.
TURAZZI, Maria Inez. Iconografia e patrimônio: O catálogo da exposição de História do Brasil e a fisionomia do Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.