Between past and future: pessimism and ruin in Paulo Prado’s Retrato do Brasil
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2017.27129Keywords:
Paulo Prado, Retrato do Brasil, Ruin and PessimismAbstract
This article aims to analyze the peculiarity of Paulo Prado’s (1869-1943) historical reflection expressed in the Post-Scriptum of Retrato do Brasil: ensaio sobre a tristeza brasileira (1928). Besides figuring as a turning point in the intellectual course of the essayist, the analysis of the Post-Scriptum allows the comprehension of the expectations in which his critical reflection is involved and reveals the perception of the national past as a burden or ruin, once it is misguided by vices and by unfinished efforts. So that, as a corollary, it engenders an urgent will of intervention, which is an indication of an important ethical-political dimension in the criticism of Paulo Prado about the process of national formation, where it appears a permanent tension between tradition and modernity or between future and past.
References
ANDRADE, Mário de. O Movimento Modernista. Aspectos da literatura brasileira. São Paulo: Martins, 1978.
ARAÚJO, Ricardo Benzaquen de. Deuses em miniatura: notas sobre genialidade e melancolia em Gilberto Freyre. In: SOUZA, Eneida Maria de; MIRANDA, Wander Melos (Orgs.). Navegar é preciso, viver: escritos para Silviano Santiago. Niterói, RJ: EdUFF, 1997.
ARENDT, Hannah. O Conceito de História – Antigo e Moderno. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
BORGES, André de Barros. O Ensinamento nietzschiano através do gênio para a formação de um novo tipo humano. 2004. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
BRUM, José Thomaz. O pessimismo e suas vontades: Schopenhauer e Nietzsche. Rio de janeiro: Rocco, 1998.
ELIAS, Norbert. Mozart, sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
GAIO, Henrique Pinheiro Costa. A Voz do sangue: o diálogo de Paulo Prado e Blaise Cendrars em torno de Retrato do Brasil. Revista Ars Historica, n. 12, p. 123-139, jan.-jun. 2016.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2006.
LEITE, Dante Moreira. O Caráter nacional brasileiro: história de uma ideologia. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
MARTIUS, Karl Friedrich Philipp von. Como se deve escrever a história do Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, 1991.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
NIETZSCHE, Friedrich. II Consideração Intempestiva sobre a utilidade e os inconvenientes da História para a vida. In: Escritos sobre história. Apresentação, tradução e notas: Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2005.
PRADO, Paulo. Paulística etc. São Paulo Companhia das Letras, 2004.
PRADO, Paulo. Retrato do Brasil: ensaio sobre a tristeza brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
RANGEL, Marcelo de Mello. O problema da ciência histórica em Friedrich Nietzsche e Walter Benjamin. Revista Urutágua – acadêmica multidisciplinar – DCS/UEM, n. 23, p. 78-84, 2011.
RANGEL, Marcelo de Mello; ARAUJO, Valdei Lopes de. Teoria e história da historiografia: do giro linguístico ao giro ético-político. Revista de História da Historiografia, v. 17, p. 318-332, 2015.
SANTOS, Fabio Muruci dos; RANGEL, Marcelo de Mello. Algumas palavras sobre giro ético-político e história intelectual. Revista Ágora, n. 21, p. 7-14, 2015.
SIMMEL, Georg. Sobre Las Ruínas. Sobre La Aventura. Ensayos filosóficos. Barcelona: Ediciones Península, 1988.
WHITE, Hayden. O Fardo da História. Trópicos do Discurso: Ensaios sobre a Crítica da Cultura. São Paulo: Ed. USP, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.