From Revert Henry Klumb to Guilherme Antonio dos Santos: Rio de Janeiro city in 100 years of stereoscopic photography in Brazil (1850-1950)
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47564Keywords:
Estereoscopy, Estereoscopic Photography, Rio de Janeiro.Abstract
This paper presents an overview of the history of stereoscopy and its development in Brazil, conducted by the professional and amateur photographers who used the technique to represent the city of Rio de Janeiro from the 1850s until the 1950s. Invented in the United Kingdom in the 1830s and commercially distributed by the 1850s, the stereoscope was one of the most popular ways of viewing photographic images between the second half of the nineteenth century and the first half of the twentieth century. Considering the technique in its specificities, we seek to understand how stereoscopy acted in the education of the gaze of Brazilian observers.References
ADAMS, Gavin. A mirada estereoscópica e a sua expressão no Brasil. 2004. Tese (Doutorado em Comunicação e Estética do Audiovisual) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo.
BENCHIMOL, Jayme Larry. Pereira Passos, um Haussman Tropical. Rio de Janeiro: Biblioteca Carioca, 1992.
CHIAVARI, Maria Pace. O mar, ícone e indício na fotografia pública do Rio de Janeiro (1906-1922). In: MAUAD, Ana Maria (org.). Fotograficamente Rio: A cidade e seus temas. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2016.
COSTA, Helouise; RODRIGUES, Renato. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: Visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
DARRAH, W. C. The world of Stereographs. Nashiville: Land Yatch Press, 1997.
George Leuzinger. (Verbete). In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa21629/george-leuzinger. Acesso em: 05 jan. 2018.
KOSSOY, Boris. Origens e expansão da fotografia no Brasil – século XIX. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980.
MAUAD, Ana Maria; LOPES, Marcos Felipe de Brum. História e Fotografia. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (orgs.). Novos Domínios da História. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
MAUAD, Ana. Imagem e autoimagem do Segundo Reinado. In: NOVAIS, Fernando A. (coord.). História da vida privada no Brasil. Vol. 2: Império: a corte e a modernidade nacional. Org.: Luiz Felipe de Alencastro. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MELLO, M. Teresa B. de. Arte e fotografia: O Movimento Pictorialista no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 1998.
MESQUITA, Claudia. Um museu para a Guanabara. Carlos Lacerda e a criação do Museu da Imagem e do Som (1960-1965). Rio de Janeiro: Folha Seca, 2009.
PARENTE, José Luiz. A estereoscopia no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante, 1999.
PEIXOTO, Rodrigo. Uma certa imagem de um mundo: Estereoscopia e educação visual no início do século XX; uma investigação a partir da coleção Pestalozzi (MIMO). RCL – Revista de Comunicação e Linguagens, Lisboa, n. 47, p. 34-52, 2017.
PEREIRA, Adriana M. P. Martins. A cultura amadora na virada do século XIX: A fotografia de Alberto Sampaio (Petrópolis/Rio de Janeiro, 1888-1914). 2010. Tese (Doutorado em História Social) Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo.
PESSANHA, Maria Edith de Araújo. A Estereoscopia: O Mundo em Terceira Dimensão. Rio de Janeiro: M. E. A. Pessanha, 1991.
Revert Henrique Klumb. (Verbete). In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa21647/revert-henrique-klumb. Acesso em: 05 jan. 2018.
SANTOS, Ma. Isabela M. dos. A mirada estereoscópica de Guilherme Santos: Cultura Visual na cidade do Rio de Janeiro Séculos XIX e XX. 2019. Tese (Doutorado em História) – Instituto de História da Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).
SANTOS, Ma. Isabela M. dos. Cenas Cariocas. O Rio de Janeiro através das estereoscopias de Guilherme Santos (1910-1957). 2014. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Ciências Humanas e Filosofia da Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).
SCHWARCZ, Lilia Moritz. As Barbas do Imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SILVA, Ma. Cristina Miranda da. A presença dos aparelhos e dispositivos ópticos no Rio de Janeiro do século XIX. 2006. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
SUSSEKIND, Flora. Cinematógrafo de Letras. Literatura, técnica e modernização no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
TURAZZI, Maria Inez. Marc Ferrez: Fotografias de um “artista ilustrado”. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
TURAZZI, Maria Inez. Poses e Trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo. Rio de Janeiro: Funarte; Rocco, 1995.
VASQUEZ, Pedro Karp. Revert Henrique Klumb: um alemão na Corte Imperial brasileira. Rio de Janeiro: Capivara, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.