The Liturgical-Musical Activity of the hermitage of Nossa Senhora dos Remédios: Expression of a nobility Identity in the city of Angra in the 16th and 17th centuries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2019.33280

Keywords:

Plainchant, Sacred music, Angra do Heroísmo, Soundscape, Nobility

Abstract

The hermitage of Nossa Senhora dos Remédios, located next to the palace of the Canto family in the city of Angra (Terceira Island), was built by António Pires do Canto, one of the sons of the Provedor das Armadas Pero Anes do Canto, in mid-sixteenth century. Since its foundation, this hermitage was linked to one of the most influent families of Terceira Island, being place of numerous events of a liturgical-musical nature. This study characterizes the hermitage’s musical activity from a perspective of the relations established with the city’s other religious institutions and their musical presence in one of the Angra’s most noble houses.

Author Biography

Luís Henriques, CESEM - NOVA FCSH/Universidade de Évora

Luís Henriques é colaborador do pólo da Universidade de Évora do CESEM - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical. Tem desenvolvido trabalho no estudo da polifonia vocal sacra do século XVII relacionada com a Catedral de Évora, tendo criado para o efeito o Ensemble Eborensis com quem tem realizado concertos em vários locais de Portugal e França. Gravou um CD com este grupo no âmbito do projecto FCT ORFEUS no qual foi bolseiro. Os seus interesses de investigação centram-se na polifonia vocal sacra portuguesa, com especial destaque na região do Alentejo, e a música nos Açores desde o povoamento ao início do século XX.

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Published

2019-01-17

How to Cite

Henriques, L. (2019). The Liturgical-Musical Activity of the hermitage of Nossa Senhora dos Remédios: Expression of a nobility Identity in the city of Angra in the 16th and 17th centuries. Revista Maracanan, (20), 137–158. https://doi.org/10.12957/revmar.2019.33280