Educational Action on Hand Hygiene and Non-use of Jewelry Among Health Professionals: Experience Report
DOI:
https://doi.org/10.12957/interag.2025.89475Abstract
Patient safety is essential for quality health care. Hand hygiene (HH) is a central tool in this context, promoting greater protection against biological risks, both for health professionals and patients, in addition to being one of the objectives of goal 5 of patient safety. This study aimed to report the experience of an educational action on HH. This is an experience report developed with nursing technicians, nurses, physicians, and physiotherapists, carried out between June and July 2024, in the adult, pediatric, neonatal, hematology, obstetric center, and post-interventional intensive care units of a university hospital in Rio de Janeiro. The action included a game with cards containing the 11 steps of HH recommended by the World Health Organization. After assembling the correct sequence, there was a discussion on the topic and updating of the steps, in addition to the distribution of informative folders to reinforce learning. A total of 158 health professionals participated; the rate of adherence to HH increased from 64.4% to 79.8% after the educational action, also highlighting greater use of hand sanitizer. The educational action was effective in increasing adherence to HH, reinforcing the importance of educational activities with a view to improving the quality of professional practices and patient safety.
Keywords: Patient Safety; Health Education; Hand Hygiene.
Ação Educativa sobre Higienização das Mãos e Não Uso de Adornos entre Profissionais de Saúde: Relato de Experiência
A segurança do paciente é essencial para um cuidado de saúde de qualidade. A higiene das mãos (HM) é uma ferramenta central nesse contexto, promovendo maior proteção contra riscos biológicos, tanto para profissionais de saúde quanto para pacientes, além de ser um dos objetivos da meta 5 de segurança do paciente. Este estudo teve como objetivo relatar a experiência de uma ação educativa sobre HM. Trata-se de um relato de experiência desenvolvido com técnicos de enfermagem, enfermeiros, médicos e fisioterapeutas, realizado entre junho e julho de 2024, nas unidades de terapia intensiva adulta, pediátrica, neonatal, hematologia, centro-obstétrico e unidade pós-intervencionista de um hospital universitário no Rio de Janeiro. A ação incluiu um jogo com cartões contendo os 11 passos da HM preconizados pela Organização Mundial da Saúde. Após a montagem da sequência correta, houve discussão sobre o tema e atualização dos passos, além da distribuição de folders informativos para reforço do aprendizado. Participaram 158 profissionais de saúde; a taxa de adesão à HM aumentou de 64,4% para 79,8% após a ação educativa, destacando também maior utilização de álcool em gel. A ação educativa foi eficaz ao elevar a adesão à HM, reforçando a importância de atividades educativas com vistas à melhoria da qualidade das práticas profissionais e segurança do paciente.
Palavras-chave: Segurança do Paciente; Educação em Saúde; Higiene das Mãos.
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References
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