Health Education with a Multidisciplinary Team in the Context of the Extension Project APOIO Project – Childhood Obesity Research Clinic
DOI:
https://doi.org/10.12957/interag.2025.80288Abstract
Objectives: To describe the AEH on CHO, carried out at APOIO, emphasizing the project's contribution to the academic and non-academic community. Methods: The AEH are carried out by a multidisciplinary team (toy specialists, doctors, nutritionists, physical educators and students from different areas), in the waiting room and Toy Library, with children and guardians, at the pediatric outpatient clinic of the HUPE-UERJ, showing the importance of changing habits. The activities permeate the ludic, stimulating physical activity and spreading knowledge about healthy foods through tasting and representation of the food pyramid. Promoting debates between children and guardians makes it possible to change family habits by pointing out dietary and sedentary errors, in addition to promoting the exchange of knowledge. Discussion: Health education on the subject contributes by proposing practices that help promote healthy habits. The ludic activities carried out in the waiting rooms allow the dissemination of relevant information for the construction of a plan beyond the classic therapeutic one, providing a differentiated approach and comprehensive care for the target audience. Conclusion: APOIO enables expansion of the area of knowledge about CHO, improving the clinical approach through understanding the multiple aggravating factors of the scenario. Thus, new AEH practices in health that sensitize the target audience should be structured in an attractive way for children, positively affecting the scenario.
Keywords: Childhood Obesity; Health Education; Ludic Activities.
Educação em Saúde com Equipe Multidisciplinar no Contexto do Projeto de Extensão Projeto APOIO – Ambulatório de Pesquisa em Obesidade Infantil
Resumo
Objetivos: Descrever as atividades de educação em saúde (AES) na temática obesidade infantil, realizada no Ambulatório de Pesquisa em Obesidade Infantil (APOIO), enfatizando a contribuição do projeto para a comunidade acadêmica e não acadêmica. Métodos: As AES são realizadas por acadêmicos do curso de Medicina e contam com a participação de um time multidisciplinar (brinquedistas, médicos, nutricionistas, educadores físicos e acadêmicos das diversas áreas) na sala de espera e brinquedoteca, com crianças e responsáveis, no ambulatório de pediatria do HUPE-UERJ, mostrando a importância da mudança de hábitos. As atividades são permeadas pelo lúdico, estimulando atividade física e difundindo conhecimentos sobre alimentos saudáveis através da degustação de alimentos previamente selecionados pela equipe e a representação da pirâmide alimentar. A promoção de debates entre crianças e responsáveis torna possível mudanças dos hábitos familiares através de apontamentos de possíveis erros alimentares e da troca do comportamento sedentário. Discussão: A educação em saúde na temática contribui propondo práticas que auxiliam na promoção de hábitos saudáveis. As atividades lúdicas realizadas nas salas de espera permitem a difusão de informações relevantes para a construção de um plano não terapêutico, importante aliado do plano terapêutico, proporcionando uma abordagem diferenciada e um cuidado integral do público. Conclusão: O projeto APOIO permite ampliação da área de conhecimento sobre a obesidade infantil, permitindo o aperfeiçoamento da abordagem clínica através do entendimento dos múltiplos fatores agravantes do cenário. Assim, novas práticas de educação em saúde que sensibilizem o público-alvo devem ser estruturadas de forma atrativa para crianças, impactando positivamente no cenário da obesidade infantil.
Palavras-chave: Obesidade Infantil; Educação em Saúde; Atividade Lúdica.
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