Paulo Freire’s Social Diagnosis for the construction of his educational perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89439

Keywords:

Paulo Freire’s Pedagogy , education, oppression, coloniality

Abstract

The article presents the social diagnosis identified by the educator Paulo Freire for the construction of his vision of education. Three sections are presented. The first analyzes the concept of the oppressed, understanding the different shades of oppression that can be framed in the concept. The second section Freire's relationship with the theme of coloniality and the need to build an education that overcomes the traumas resulting from this violence. The third, the educator's thoughts on Brazil are presented, taking into account the country's colonization of the country and the oppressions that have been built here.

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Author Biography

Matheus Chatack Dias, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando em Ciência da Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e diretor da organização sem fins lucrativos Associação Urutu de Cultura e Direitos Humanos, com atuação na promoção de Direitos Humanos e projetos culturais, sobretudo voltados à populações marginalizadas e vulneráveis. Também é mestre em Direito Constitucional e Teoria do Estado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2021) e graduado em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2017)

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Published

2025-07-10

How to Cite

CHATACK DIAS, Matheus. Paulo Freire’s Social Diagnosis for the construction of his educational perspective. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 168–192, 2025. DOI: 10.12957/intellectus.2025.89439. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/89439. Acesso em: 26 jul. 2025.