Paulo Freire’s Social Diagnosis for the construction of his educational perspective
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.89439Keywords:
Paulo Freire’s Pedagogy , education, oppression, colonialityAbstract
The article presents the social diagnosis identified by the educator Paulo Freire for the construction of his vision of education. Three sections are presented. The first analyzes the concept of the oppressed, understanding the different shades of oppression that can be framed in the concept. The second section Freire's relationship with the theme of coloniality and the need to build an education that overcomes the traumas resulting from this violence. The third, the educator's thoughts on Brazil are presented, taking into account the country's colonization of the country and the oppressions that have been built here.
Downloads
References
BURLAN, Daniel (2018). Paulo Freire: Um Homem no Mundo. Bela Filmes; Sesc/TV. Disponível em: https://sesctv.org.br/programas-e-series/paulo-freire/, Acesso em: 24 dez. 2024.
CABRAL, Amílcar (s.d.). Unidade e Luta. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/cabral/index.htm Acesso em: 24 dez. 2024.
DIAS, Matheus Chatack (2019). Paulo Freire and humanization: the vocation to be a human being, in: Critique 13/13. Nova York: Columbia University, 2019. Disponível em: https://blogs.law.columbia.edu/critique1313/matheus-chatack-dias-paulo-freire-and-humanization-the-vocation-to-be-a-human-being/ Acesso em 26 de maio de 2025.
DIAS, Matheus Chatac (2021). Uma educação para a cidadania: ensinamentos de Paulo Freire para refletir o Direito à Educação. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
FANON, Frantz (1968). Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira.
FREIRE, Paulo (1959). Educação e Atualidade Brasileira. 141 f. Tese (Cátedra de História e Filosofia da Educação) – Escola de Belas Artes de Pernambuco, Recife.
FREIRE, Paulo (1967). Educação como prática da liberdade. 12ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo (1978). Cartas à Guiné-Bissau: registro de uma experiência em processo. 2ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo (1992). Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo (2001). Política e Educação. 5ª ed., São Paulo: Cortez Editora.
FREIRE, Paulo (2013). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo (2019). Pedagogia do Oprimido. 71ª edição, São Paulo: Paz e Terra.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio (1985). Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
GADOTTI, MOACIR (2004). Convite à Leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione.
hooks, bell (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.
MARX, Karl; FRIEDRICH, Engels (2008). Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Expressão Popular.
MEMMI, Albert (1967). O Retrato do Colonizado precedido pelo retrato do Colonizador. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
SCOGUGLIA, Afonso Celso (2019). A História das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 7ª ed., João Pessoa: Editora da UFPB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Matheus Chatack Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional