Anália Franco’s role in the education of underprivileged girls: the case of Álbum das Meninas (1898-1901)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2025.86976

Keywords:

Anália Franco, Álbum das Meninas, Training poor girls

Abstract

Anália Franco's (1853-1919) collaboration in the process of moral formation of poor girls and women is analyzed through the foundation of the periodical Álbum das Meninas - a literary and educational magazine dedicated to young Brazilian women (São Paulo, 1898-1901). Its importance lies in the philanthropic action of its founder, since it was aimed at women in situations of social vulnerability and was a women's periodical produced, financed and thought up by a woman. The research, of a theoretical-documentary nature, explains the forms of educability envisaged by Anália Franco and starts from her conceptions of family, education and society within the scope of Álbum das Meninas. To this end, the research by Chagas and Panizzolo (2014); Chagas (2016); Vasconcelos and Patroclo (2021); Pinto (2021); Oliveira (2007) proved to be seminal for the study.

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Author Biographies

Mariana Elena Pinheiro dos Santos de Souza, Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ), Doutoranda pelo mesmo Programa e Bolsista da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Docente dos Anos Iniciais do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (CAp/UFRJ). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, Leitura, Escrita e Educação (GRUPEEL/UERJ/CNPq) e membra do Projeto de Extensão Páginas de Mulheres na Imprensa (PROMIM/CAp-UERJ).

Gabrielle Carla Mondêgo Pacheco Pinto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Professora Adjunta de Língua Inglesa na UERJ, Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, Leitura, Escrita e Educação (GRUPEEL/UERJ) e Coordenadora do Projeto de Extensão Páginas de Mulheres na Imprensa (PROMIM/CAp-UERJ).

Michele Ribeiro de Carvalho Cassano, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Técnico universitário superior - Pedagoga - na UERJ e Professor II na Secretaria Municipal de Educação/Rio de Janeiro. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/UERJ), além de pesquisadora do Grupo de Pesquisa Infância, Juventude, leitura, Escrita e Educação (GRUPEEL/UERJ). Realizou o Estágio de Pós-doutorado na Universidade Federal de São Paulo.

References

Fontes Documentais

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Published

2025-01-13

How to Cite

PINHEIRO DOS SANTOS DE SOUZA, Mariana Elena; MONDÊGO PACHECO PINTO, Gabrielle Carla; RIBEIRO DE CARVALHO CASSANO, Michele. Anália Franco’s role in the education of underprivileged girls: the case of Álbum das Meninas (1898-1901). Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 283–303, 2025. DOI: 10.12957/intellectus.2025.86976. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/86976. Acesso em: 21 may. 2025.