“From the skin of things”: soundscape and oral testimony in Jorge Prelorán’s ethnobiographical cinema (1972)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2024.84948

Keywords:

ethnobiographical cinema;, oral testimony; , soundscape

Abstract

This article focused on the particular conception of “cinema of the real” (BAZIN, 2016), particularly related to affections and senses, which emerges from the audiovisual work of Argentine filmmaker Jorge Prelorán (1933-2009). To this end, the documentary Valle Fértil (1972) was examined, in order to highlight how the “soundscape” (SCHAFER, 2011) created by the film and the oral testimonies offered by the protagonists constitute two of the main pillars on which the filmmaker structures his project of audiovisual ethnobiographies, in dialogue with intellectual and artistic traditions such as Observational Cinema. Therefore, I tried to demonstrate how Prelorán creates in his film a space open to a modality of knowledge centered on visual and auditory sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Caroline Matias Alencar, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre pelo PPGH-Unirio, doutora em História Social da Cultura pela PUC-Rio e atualmente é Pós-Doutoranda pela mesma instituição. Foi bolsista CAPES durante o Mestrado e o Doutorado e atuou como professora substituta de História da Arte da EBA-UFRJ.

References

Fontes

ENGLER, Verónica (2006). Jorge Prelorán: el cine de la vida. Entrevista. Exactamente, Buenos Aires, v. 12, n. 34, pp. 32-35.

PRELORÁN, Jorge (1987). Conceitos éticos e estéticos no cinema etnográfico. Caderno de Textos – Antropologia Visual, Rio de Janeiro, pp. 8-20, set.

PRELORÁN, Jorge (2006). El cine etnobiográfico. Buenos Aires: Catálogos; Universidad del Cine.

VALLE FÉRTIL (1972). Direção: Jorge Prelorán, Produção: Fondo Nacional de las Artes; Instituto Cinefotográfico de la Universidad Nacional de Tucumán. Argentina: (90 min.)

Referências bibliográficas

ALENCAR, Ana Caroline Matias (2023). O cultivo do olhar: folclore, paisagem e romantismo na obra de Jorge Prelorán (1965-1975). 2023. Tese (Doutorado em História Social da Cultura) – Programa de Pós-Graduação em História Social da Cultura, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

ASCH, Timothy; ASCH, Patsy (1995). Film in Ethnographic Research. In: HOCKINGS, Paul. Principles of Visual Anthropology. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

ASSMANN, Aleida (2023). “Quatro tipos fundamentais do ato testemunhal”. In: VARGAS, Mariluci; CALDAS, Pedro; CORREIA, Silvia (Orgs.). Testemunho e escrita da história: da grande guerra à pandemia de Covid-19. São Paulo: Letra e voz.

AUMONT, Jacques; BERGALA, Alain; MARIE, Michel; VERNET, Marc (eds.) (2020). A estética do filme. Tradução de Marina Appenzeller. 9ª ed. Campinas: Papirus.

BANKS, Marcus; RUBY, Jay (ed.) (2011). Made to be seen: perspectives on the History of Visual Anthropology. Chicago; London: The University of Chicago Press.

BAZIN, André (2018). O que é o cinema? Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Ubu Editora.

BAZIN, André (2016). O realismo impossível. Tradução de Mário Alves Coutinho. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

BURTON, Julianne (ed.) (1991). Cinema and Social Change in Latin America: conversations with filmmakers. Austin: University of Texas Press.

CAMPO, Javier (2014). Documental etnográfico: lejanías y costumbres. Enfoco, San Antonio de los Baños, n. 46, pp. 24-28, abr.jul.

CAMPO, Javier (2020). Jorge Prelorán: cineasta de las culturas populares argentinas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Asociación Civil Rumbo Sur.

CAMPO, Javier (2017). Unos pioneros en nada ortodoxos. El cine etnográfico latinoamericano de mediados del siglo XX. Archivos de la Filmoteca, Valencià, n. 73, pp. 193-212.

CARTA, Silvio (2015). Visual and Experiential Knowledge in Observational Cinema. Anthrovision, v. 3, n. 1 pp. 1-17.

COLOMBRES, Adolfo (1985). (ed.). Cine, antropología y colonialismo. Buenos Aires: Ediciones del Sol.

ENGLER, Verónica (2006). Jorge Prelorán: el cine de la vida. Entrevista. Exactamente, Buenos Aires, v. 12, n. 34, pp. 32-35.

GOLIOT-LÉTÉ, Anne; VANOYE, Francis (2020). Ensaio sobre análise fílmica. Tradução de Marina Appenzeller. 7ª ed. Campinas: Papirus.

GRIMSHAW, Anna (2001). The ethnographer`s eye: ways of seeing in modern anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.

GRIMSHAW, Anna; RAVETZ Amanda (2009). Rethinking observational cinema. Journal of the Royal Anthropological Institute, v. 15, pp. 538-556.

HENLEY, Paul (2017). Modes of oral testimony in ethnographic film. Vivência: Revista de Antropologia, Natal, v. 1, n. 50, pp. 13-26, dez.

HENLEY, Paul (2018). The Authoring of Observational Cinema: Conversations with Colin Young. Visual Anthropology, v. 31, n. 3, pp. 193-235.

LAGUARDA, Paula (2017). Políticas culturales, documentales y identidades: la producción de Jorge Prelorán. Doc On-line, n. 21, pp. 73-96.

MACDOUGALL, David (2002). Young, Ethnographic Film and the Film Culture of the 1960s. Visual Anthropology Review, v. 17, n. 2, pp. 81-88, fall-winter.

MACDOUGALL, David (1998). Transcultural Cinema. New Jersey: Princeton University Press.

MARTIN, Michael, T. (ed.) (1997). New Latin American Cinema – Volume one: theory, practices and transcontinental articulations. Detroit: Wayne State University Press.

MOORE, Christopher (2018). Argentine Documentary Film and the Politics of Presence. Jorge Prelorán`s Valle Fértil. Latin American Perspectives, v. 45, n. 3, pp. 193-207.

PARANAGUÁ, Paulo Antonio (Ed.) (2003). Cine documental en América Latina. Madrid: Ediciones Cátedra.

PICK, Zuzana M (1996). The New Latina American Cinema: a Continental Project. Austin: University of Texas Press.

SCHAFER, Murray (2011). A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo estado atual do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução de Marisa Trench Fonterrada. 2ª ed. São Paulo: Editora Unesp.

SHERMAN, Sharon (1998). Documenting ourselves: film, video and culture. Lexington: University Press os Kentucky.

STAM, Robert (2013). Introdução à teoria do cinema. Tradução de Fernando Mascarello. 5ª ed. Campinas: Papirus Editora.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo (2018). Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, N-1 Edições.

Published

2024-11-25

How to Cite

MATIAS ALENCAR, Ana Caroline. “From the skin of things”: soundscape and oral testimony in Jorge Prelorán’s ethnobiographical cinema (1972). Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p. 221–246, 2024. DOI: 10.12957/intellectus.2024.84948. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/84948. Acesso em: 23 may. 2025.