Amílcar Cabral Trajectory and practice:

the pedagogue of African anti-colonial struggles in Cape Verde and Guinea-Bissau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2024.81541

Keywords:

Amílcar Cabral, Guinea-Bissau, Anticolonial education

Abstract

ABSTRACT

This article, combined with a bibliographical review and documentary analysis, presents the trajectory, theory and praxis of an important African anti-colonial leader, Amílcar Cabral. A poet and revolutionary, he led the armed struggle in Guinea-Bissau, transforming it into one of the most successful national liberation processes against European colonialism. Having internationalized the anti-colonial struggle, Cabral raised foreign support and made the world aware of the severe repression and hunger suffered by the colonies. He lived the anti-colonial struggle to the full, as a fighter, theoretician and academic. The complexity of his desires and thoughts is of unusual relevance today, and is part of discussions such as leadership, democracy, culture, education - among others. In this sense, this research presents an introduction to Cabral's theory and praxis, highlighting some aspects of his conception of culture and education.

 

Keywords: Amílcar Cabral; Guinea-Bissau; Anticolonial education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Serinaldo Oliveira Araújo, Universidade Federal do Sul da Bahia

Doutorando em Estado e Sociedade - Universidade Federal do Sul da Bahia, UFSB, Brasil 

Professor da Educação Básica - SEC- Bahia

References

ARAÚJO, Serinaldo (2021). (Re) Aprendendo a história da África: análise do processo de imperialismo e descolonização africana no livro didático de História. Dissertação (Mestrado em Ensino e Relações Étnico-Raciais) – Universidade Federal do Sul da Bahia, Porto Seguro.

CÁ, L. O (2000). A educação durante a colonização portuguesa na Guiné-Bissau (1471-1973). Revista Online da Biblioteca Prof. Joel Martins, v. 2, n. 1. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/63636>. Acesso em: 9 set. 2021.

CABRAL, Amílcar (1979). Análise de alguns tipos de Resistência. Edição do PAIGC. Guiné-Bissau. Imprensa Nacional. Bolama. Disponível em: <https://www.marxists.org/portugues/cabral/ 1969/11/24-1.pdf>. Acesso em: 9 fev. 2023.

CABRAL, Amílcar (2972). Nosso povo são nossas montanhas: Amílcar Cabral sobre a Revolução na Guineense. Londres: Comitê para a Liberdade em Moçambique, Angola e Guiné. Disponível em:<http://casacomum.org/cc/pesqArquivo

?termo=amilcar+cabral+&facetFilter Fundo=2617>. Acesso em: 16 mar. 2023.

CABRAL, Amilcar (1974). Revolution in Guinea: an African people´s struggle. Londres: Stage 1.

COMITINI, Carlos (1980). Amílcar Cabral: a arma da teoria. Rio de Janeiro: Codecri, 1980.

DIAS, B. Luciana (2020). Amílcar Cabral e o marxismo: dos anos de Lisboa à liderança do movimento de libertação durante a Guerra Fria (1948-1973). Dissertação (Mestrado em História da África) - Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa, p.170.

FANON, Frantz (2005). Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora UFJF.

FREIRE, Paulo (2004). Pedagogia da tolerância. Organizado por Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Unesp.

GOUVEIA, Helena (2013). Quarenta anos após a morte de Amílcar Cabral o que resta do seu sonho africano? Deutsche Welle. Disponível em: <https://www.dw.com/pt-002/quarenta-anos-ap%C3%B3s-a-morte-de-am%C3%ADlcar-cabral-o-que-resta-do-seu-sonho-africano/a-16803396>. Acesso em: 10 set. 2020.

LOPES, Carlos (2012). O legado de Amílcar Cabral diante dos desafios da ética contemporânea. In: Carlos, L. (org.) Desafios contemporâneos da África: o legado de Amílcar Cabral. Tradução Roberto Leal. São Paulo: Ed. Unesp.

MENDY, Peter Karibe (2012). Amílcar Cabral e a Libertação da Guiné-Bissau; contexto, desafios e lições para uma liderança africana efetiva. In: Carlos, L. (org.) Desafios contemporâneos da África:o legado de Amílcar Cabral. Tradução Roberto Leal.São Paulo: Ed. Unesp.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. A Missão Especial da ONU na Guiné Bissau.Horácio Sevilla Borja, Folke Lofgren, Kamel Belkhiria (1972). Disponível em: «A Missão Especial da ONU na Guiné» - AHS (ulisboa.pt) Acesso em: 09 dez. de 2022.

PETROVIC, Gajo (1983). Práxis. In: Tom Bottomore (Ed.). Dicionário do Pensamento Marxista. (Trad. Waltensir Dutra) Rio de Janeiro: Zahar, pp.292-6.

RUDEBECK, Lars (2012). Uma interpretação das teorias de Cabral sobe democracia. In: Carlos, L. (org.) Desafios contemporâneos da África: o legado de Amílcar Cabral. Tradução Roberto Leal. São Paulo: Ed. Unesp.

SAMPAIO, Madalena (2014). Lilica Boal, a eterna diretora da Escola-Piloto do PAIGC. Deutsche Welle. Disponível em:<https://www.dw.com/pt-002/lilica-boal-a-eterna-diretora-da-escola-piloto-do-paigc/a-17678843>. Acesso em: 10 mar. 2023.

SANÉ, Samba (2018). Os desafios da educação na Guiné-Bissau. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 27, n.1, p. 55-77, jan./jun.

SANTOS, Maria do Carmo Rebouças dos (2019). Guiné-Bissau: da independência colonial à dependência da cooperação internacional para o desenvolvimento. Rio de Janeiro: Gramma.

VAZ, Borges, Sónia (2019). Militant Education, Liberation Struggle, Consciousness. The PAIGC Education in Guinea Bissau 1963-1978. Berlin, Peter Lang.

VAZ, Borges, Sónia. (2022) The PAIGC’s Political Education for Liberation in Guinea-Bissau, 1963–74. Estudos sobre Libertação Nacional, nº 1. Instituto Tricontinental de Pesquisa Social, 1 de jul. de. Disponível em:

<https://thetricontinental.org/studies-1-national-liberation-paigc-education/>. Acesso em: 20 jul. 2022.

WICK, Alexis (2012). A nação no pensamento de Amílcar Cabral. In: Carlos, L. (Org.) Desafios contemporâneos da África:o legado de Amílcar Cabral. Tradução Roberto Leal. São Paulo: Ed. Unesp.

Published

2024-05-21

How to Cite

OLIVEIRA ARAÚJO, Serinaldo. Amílcar Cabral Trajectory and practice:: the pedagogue of African anti-colonial struggles in Cape Verde and Guinea-Bissau. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 241–257, 2024. DOI: 10.12957/intellectus.2024.81541. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/81541. Acesso em: 1 jun. 2025.