Education in the pandemic scenario: what basic education teachers’ say about returning to on-site classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.60921

Keywords:

Pandemic, Remote Teaching, Teacher’s Mental Health

Abstract

The paper presents the context of education in pandemic times by the new coronavirus. The research had as its general objective: to analyze the effects of the pandemic on teaching work and as specific objectives: understand the educators' perspective on educational practices that arose in the context of the pandemic and investigate pedagogical alternatives for the return to on-site classes. It was based on the content analysis methodology with a qualitative approach, was applied a questionnaire to 69 basic school teachers seeking to reflect on remote teaching, teacher’s mental health and the return to classes in school. The results found that point to the difficulties of the learning and teaching acts and the urgency of effective preventive measures that guarantee a safe return to school activities.


Author Biographies

Rosane Barreto Ramos dos Santos, Instituto Oswaldo Cruz - IOC/FIOCRUZ

Doutoranda na Fundação Instituto Oswaldo Cruz – IOC/ FIOCRUZ no Programa de Ensino em Biociências e Saúde (2019 - atual); Mestra em Diversidade e Inclusão pela Universidade Federal Fluminense pelo Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão vinculado ao Instituto de Biologia (CMPDI-UFF/ 2016); Psicopedagoga e Especialista em Supervisão Educacional pela Universidade Cândido Mendes (UCAM); Pedagoga pela Universidade Estácio de Sá (UNESA); Participante do grupo de pesquisa Núcleo de Estudo Saúde Educação e Diversidade – NESED certificado pelo CNPQ/ UFF; Supervisora Educacional da Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) e Orientadora Educacional da Educação Básica do Município de Nova Iguaçu.

Paulo Pires de Queiroz, Professor da Faculdade de Educação na Universidade Federal Fluminense - UFF/RJ

Cientista Social formado pela UFF e PhD em Filosofia e Humanidades pela Columbia Pacific University / USA – Título reconhecido pela Universidade Federal Fluminense – UFF. Professor e Pesquisador Associado da Faculdade de Educação na Universidade Federal Fluminense. Professor e Pesquisador nos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu  PGCTIn / UFF, PGEBS / IOC / FIOCRUZ e CMPDI / UFF. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior Brasileira – BASis. Líder do grupo de pesquisa NESED – certificado pelo CNPQ e UFF.  Autor e organizador de vários livros e artigos científicos publicados nacional e internacionalmente. Bolsista CAPES.

References

ALMEIDA, Érika; DIAS, Carlos & PINTO, Fátima (2020). A educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. v. 28, n. 108, 09 p. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2985. Acesso em: dez. 2020.

BARDIN, Laurence (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

BERG, Juliana; VESTENA, Carla Luciane Blum & COSTA-LOBO, Cristina (2020). Creativity in Brazilian Education: Review of a Decade of Literature. Creative Education, 11, 420-433. Disponível em:<https://www.researchgate.net/publication/340138328_Creativity_in_Brazilian_E ducation_Review_of_a_ Decade_of_Literature>. Acesso em: mar. 2021. DOI: 10.4236/ce.2020.113030.

BEZERRA, Carina et al. (2020). Impacto psicossocial do isolamento durante a pandemia de covid-19 na população brasileira: análise transversal preliminar. Revista Saúde Soc. São Paulo 29 (4), p. 1-10. Disponível em:<https://www.scielo.br/pdf/sausoc/v29n4/1984-0470-sausoc-29-04-e200412.pdf>. Acesso em: dez. 2020.

BENEVIDES-PEREIRA, Ana Maria T. (Org.) (2002). Burnout: quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do Psicólogo.

BRAIT, Lilian et al. (2010). A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia do campus Jataí-UFG, v. 8, n. 1, jan. /jul.

BRASIL (2020). Parecer CNE/CP Nº 5/2020. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jun. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_ slug=marco-2020-pdf &Itemid=30192>. Acesso em Nov. 2020

CARLOTTO, Mary Sandra (2002). A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, 7(1), 21-29. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pe/a/hfg8JKJTYFpgCNgqLHS3ppm/abstract/?lang=pt>. Acesso: mar. 2020

CODO, W. (2007). Um diagnóstico integrado do trabalho com ênfase em saúde mental. In: JAQUES, M. G.; CODO, W. (Orgs.). Saúde Mental & Trabalho: leituras. 3 ed. Petrópolis: Vozes.

COSTA, Renata (2020). Educação remota emergencial x EaD: desafios e oportunidades. Disponível em: https://pt.linkedin.com/pulse/educa%C3%A7%C3%A3o-remota-emergencial-x-ead-desafios-e-renata-costa. Acesso em: jan. 2021.

DIAS, Érika & PINTO, Fátima (2019). Educação e Sociedade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 104, p. 449-455, set. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701041. Acesso em nov. 2019.

DUSSEL, Inês (2020). A escola na pandemia: reflexões sobre a escola em tempos deslocados. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 15, p.1-16, jul. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482. Acesso em: mar. 2021.

FERREIRA, Luciana Haddad & BARBOSA, Andreza (2020). Lições de Quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, jul. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483. Acesso em: mar. 2021.

FIOCRUZ (2020). Nota Técnica nº 1/2020/PG-EBS/IOC-FIOCRUZ. Nota técnica em que o Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz) orienta ações de gestores e profissionais da educação para a reestruturação do espaço escolar no contexto do pós-pandemia de Covid-19. FIOCRUZ, 31 julho. Disponível em:<http://www.fiocruz.br/ioc/media/nota_tecnica_n01_2020_pgebs_ioc_fiocruz.pdf>. Acesso em: ago. 2020.

G1. (s.d.). Defensoria diz que mais da metade dos alunos do RJ enfrentam problemas de acesso à internet: Pesquisa da instituição constatou que um em cada dois alunos (49%) precisa compartilhar o uso do aparelho eletrônico para estudar. Globo.com, Seção Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 30 set. 2020. Disponível em:<https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2020/09/30/defensoria-diz-que- mais-da-metade-dos-alunos-do-rj-enfrentam-problemas-de-acesso-a-internet. ghtml>. Acesso em dez. 2020.

JHU, Johns Hopkings University & Medicine (2021). Covid-19 Map – Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. Disponível em: <https://coronavirus.jhu.edu/map.html>. Acesso: jan. 2021.

KENSKI, Vani Moreira (2015). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus editora.

LIMA, Danilo et al. (2020). Covid-19 no Estado do Ceará: Comportamentos e crenças na chegada da pandemia. Ciência e Saúde Coletiva. Abril. Disponível em:<http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/covid19-no-estado-do- ceara-compo rtamentos-e-crencas-na-chegada-da-pandemia/17540?id=17540>. Acesso em: dez. 2020.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria (2010). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas.

MENDES, Fábio Ribeiro (2013). Meu filho não quer estudar. Porto Alegre: Autonomia editora.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso & BEHRENS, Marilda Aparecida (2001). Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus.

MOREIRA, Lisandra et al. (2020). Mulheres em tempos de pandemia: um ensaio teórico- político sobre a casa e a guerra. Revista Psicologia e Sociedade, 32, p. 01-19. Disponível em:<https://www.scielo.br/pdf/psoc/v32/1807-0310-psoc-32-e020014.pdf>. Acesso: dez. 2021.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Folha Informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). Disponível em: <https://www.paho.org/pt/topicos/coronavirus/doenca-causada-pelo-novo-coronavi rus-covid-19>. Acesso em: jul. 2020.

PEREIRA, Mara Dantas et al. (2020). A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Revista Research, Society and Development. Jun. Disponível em: <(PDF) A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa (researchgate.net)>. Acesso: jan. 2021.

PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana & MANENTI, Mariana Aguiar (2020). Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 9, p. 26-32, ago. ISSN 2675-1488. Disponível em:<https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Pereiraetal>. Acesso em: 08 feb. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3986851.

RAMÍREZ-ORTIZ, Jairo et al. (2020). Consecuencias de la pandemia COVID-19 en la Salud Mental asociadas al aislamiento social. SciELO Preprints, 1, 1-21. Disponível em:<https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/303/ 358>. Acesso em: jan. 2021.

REIS-FILHO, José Amorim & QUINTO, Danilo (2020). COVID-19, social isolation, artisanal fishery and food security: how these issues are related and how important is the sovereignty of fishing workers in the face of the dystopian scenario. SciELO Preprints, 1-26. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/54. Acesso em: fev. 2021

SANTOS, Boaventura de Sousa (2020). A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina S.A. Coimbra: Portugal.

SELIGMANN-SILVA, E. (2013). Psicopatologia no trabalho: aspectos contemporâneos. In: FERREIRA, Januário Justino & PENIDO, Laís de Oliveira. Saúde mental no trabalho: coletânea do fórum de saúde e segurança no trabalho do estado de Goiás. Goiânia: Cir Gráfia.

SZYMANZKI, Heloisa (2003). A relação família/escola: desafios e perspectivas. Brasília: Plano Editora.

TARDIF, Maurice & LESSARD, Claude (2014). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes. TOKARNIA, Mariana (2020). Brasil tem 4,8 milhões de crianças e adolescentes sem internet em casa. Agência Brasil, Seção Educação, Rio de Janeiro, 17 maio. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/brasil- tem-48-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-sem-internet-em-casa. Acesso em: dez. 2020.

UNESCO (2020). A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a covid-19. Paris: Unesco, 16 abr. Disponível em:<https://pt.unesco.org/news/comissao-futuros-da-educacao- da-unesco-apela-ao-planejamento-antecipado-o-aumento-das>. Acesso em jan. 2021.

WHO. World Health Organization (2020). Q&A on coronaviruses (COVID-19). Disponível em:<https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus- 2019/question-and -answers-hub>. Acesso em: jan. 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

dos Santos, R. B. R., & de Queiroz, P. P. (2021). Education in the pandemic scenario: what basic education teachers’ say about returning to on-site classes. Intellèctus, 20(2), 28–49. https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.60921