Analysis of the narratives of a german preceptor on brazilian education

Authors

  • Ana Maria Antunes de Campos Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - Concluído em 2018. Doutoranda em Educação Matemática - PUC-SP - início em 2019. https://orcid.org/0000-0003-4276-5776

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2020.38993

Keywords:

History of Education, Ina Von Binzer, Literature

Abstract

This article aims to reflect on the importance of literary texts for the analysis of the history of education. For this, the book "My Romans" by the author Ina Von Binzer was analyzed, with a view to understanding education from 1881 to 1884, at which time the author acts as tutor in Brazilian families' homes. Binzer writes several letters and sends them to Grete, revealing the different points of view of a newly arrived immigrant to Brazil, which allows the reader a reflection on slavery, politics, economy, culture and education in a time of great changes in the country . This fact, through this text seeks to understand how the literary sources become object of investigation for the organization and constitution of history.

Author Biography

Ana Maria Antunes de Campos, Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - Concluído em 2018. Doutoranda em Educação Matemática - PUC-SP - início em 2019.

Doutoranda em Educação Matemática - PUC-SP (2019). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Neuropsicopedagoga, Pedagoga, Psicopedagoga, Especialista em Ensino Lúdico, Pós Graduada em Didática e Tendências Pedagógicas. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de Guarulhos (2007). Tem experiência na área de Educacional, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, Formação de Educadores.

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Published

2020-07-17

How to Cite

de Campos, A. M. A. (2020). Analysis of the narratives of a german preceptor on brazilian education. Intellèctus, 19(1), 410–423. https://doi.org/10.12957/intellectus.2020.38993