The art of self-invention in the Nove Noites novel

Authors

  • Joanita Baú de Oliveira UFPE

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.38140

Keywords:

Subjectivity, Factual, Fictitious

Abstract

The present work investigates the relations between the factual and the fictitious in the novel Nove Noites, de Bernardo Carvalho. The objective is to elucidate how the subjectivity of the characters is constructed from the symbiosis between real and invented facts. It is also analyzed how the generic classifications between literary narrative and scientific narrative (be it historiographical, anthropological or journalistic) are problematized by the way that veridical information and fictitious narrative are related in the construction of this romanesque work. For this, the analysis takes place in three levels: the trajectory of the protagonists, the process of elaboration and the metafiction proposed by the romanesque work, and, finally, the transformation of real people into fictional narrators. At the end of the research, it is observed that, in these three instances, similarities and differences, truths and illusions are combined in the construction of the image that the subjects construct to show themselves to the world.

Author Biography

Joanita Baú de Oliveira, UFPE

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)

References

Fontes

CARVALHO, Bernardo (2006). Nove Noites: romance. São Paulo: Companhia das letras.

Referências bibliográficas

ARISTÓTELES (1966). Poética. Trad. de Eudoro de Sousa. Porto Alegre: Globo. BERNARDO, Gustavo (2010). O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial.

CARVALHO, Bernardo (20--). A trama traiçoeira de “Nove Noites”. Trópico. Entrevista concedida a Flávio Moura. Disponível em: http://www.revistatropico.com.br/tropico/html/textos/1586,1.shl. Acesso em: 02 jan 2014.

CATTANI, Icleia Borsa (2007). Mestiçagem na arte contemporânea: conceitos e desdobramentos. In: CATTANI, Icleia Borsa (Org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto alegre: Editora da UFRGS.

DAMATTA, Roberto (1997). O trabalho de campo como um rito de passagem. In:

Relativizando. Rio de Janeiro: Rocco.

FIGUEIREDO, Eurídice (2010). Representações do indígena na literatura brasileira. In: Representações de etnicidade: perspectivas interamericanas de literatura e cultura. Rio de Janeiro: 7 letras.

FREUD, Sigmund (1980). Totem e Tabu. Rio de Janeiro: Imago. (Obras completas de Sigmund Freud, v. 13).

KINGLER, Diana Irene (2007). Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 letras.

SALLES, Cecilia Almeida (2006). Redes da Criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte.

VAN GENNEP, Arnould (2011). Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes.

Published

2019-07-28

How to Cite

Oliveira, J. B. de. (2019). The art of self-invention in the Nove Noites novel. Intellèctus, 18(1), 187–208. https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.38140