Memories about work in the final years of elementary school: the use of historical documents in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.58405

Keywords:

History Teaching, memory, elementary School.

Abstract

This article aims to presente a contribution on the construction of historical knowledge in the classroom. Thus, the object of this reflection enunciates a set of practices carried out by elementary school students at the José Emygdio de Faria State School in the city of Jaci SP, in the 2014 school year. Discussions about historical temporalities, memory, the use of sources and the writing of history are, to a certain extent, part of many possibilities for teaching history in the face of the immediacy and devaluation of the area as a field of scientific knowledge. Thinking about Teaching History has brought great challenges to the understanding of its transformative perception and, above all, to the charms of a science committed to the fascinations of the evolution of human beings over time.


Author Biography

Juliano Alves da Silva, SEDUC - SP

Professor da rede estadual de São Paulo SEDUC-SP, mestre e doutor em História pela UFGD.

References

ANTUNES, Ricardo (2020). Coronavírus: O trabalho sob fogo cruzado. São Paulo: Boitempo.

ARRUDA, José Jobson de Andrade (1998). Linhagens historiográficas contemporâneas por uma nova síntese histórica. Economia e Sociedade, Campinas, (10): 175-191, jun.

ARRUDA, José Jobson de Andrade (1980). O Brasil no comércio colonial. São Paulo: Ática.

AZEVEDO, Célia Maria Marinho (1988). Batismo da liberdade: os abolicionistas e o destino do negro. História: questões e Debates, v. 16: 38-65.

AZEVEDO, Célia Maria Marinho (1987). Onda negra medo branco. O negro no imaginário das elites – século XIX. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

BLOCH, Marc (2001). Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

BOURDIEU, Pierre (1987). Los três estados del capital cultural. TRADUCTOR: Monique Landesmann. VOL: AÑO 2, NÚMERO 5 FECHA: OTOÑO 1987 TEMA: EXPLORANDO EM LA UNIVERSIDAD.

BITTENCOURT, C. M. F. (1990). Patria, civilização e trebalho. O ensino de História nas escolas Paulistas. São Paulo: Loyola.

BITTENCOURT, C. M. F. (1993). Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada à história profana. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.13, n.25/26: 193-221, ago.

BITTENCOURT, C. M. F. (2018). Ensino de História, fundamentos e métodos. 5 ed. São Paulo: Cortez. COLLARES, C. A. L. (1982). Influência da Merenda Escolar no Rendimento em Alfabetização: um Estudo Experimental. Tese de Doutorado apresentada ã Escola Pós-Graduada de Ciências Sociais da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo.

DE CERTEAU, Michel (1982). A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense.

FREIRE, Paulo (2004). Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

FREIRE, Paulo (1981). Pedagogia do Oprimido. 9 ed. Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra. GARDNER, Howard (1994). Estruturas da mente. A Teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre. Artes Médicas.

HOBSBAWM, E. (2007). Globalização, democracia e terrorismo. Tradução de José Viegas. São Paulo: Companhia das Letras.

LUCIANO, Tiago Ricardo (2016). Orientações para o Ensino de História da África para estudantes do Ensino Médio. 35f. Orientador: Macioniro Celeste Filho Produto educacional elaborado como parte das exigências do Mestrado Profissional em Docência para a Educação Básica da Faculdade de Ciências, UNESP, Bauru.

LE GOFF, Jacques (1992). História e Memória. Tradução Bernardo Leitão. Campinas, SP: Ed. Unicamp.

LIBÂNEO, José Carlos (1994). Didática. São Paulo: Cortez.

MACHADO, Maria Helena Pereira Toledo (2004). Sendo cativo nas ruas: a escravidão urbana na cidade de São Paulo. In: PORTA, Paula (org.). História da Cidade de São Paulo: A Cidade no Império, 1823-1889. V. 2. São Paulo: Paz e Terra.

MARTINS, J. de S. (2002). A sociedade vista do abismo: novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis, RJ: Vozes.

MATTOS, Hebe Maria (2013). O ensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (orgs.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra.

MATOSO, José (1988). A escrita da história – teoria e métodos. Lisboa: editorial Estampa.

MÉZÁROS, Stiván (2005). A Educação Para Além do Capital. Tradução e notas: TAVARES, Isa. São Paulo: Boitempo.

MONTEIRO. Ana Maria (2007). Professores de História entre Saberes e Práticas. RJ, Mauad.

MOUILLAUD, Maurice (2002). O jornal: da forma ao sentido. In: PORTO, Sergio Dayrell Porto (org). Brasília: editora Universidade de Brasília.

PIAGET, J. (1994). O Juízo Moral na Criança. São Paulo: Summus.

PIAGET, J. (1999). Seis Estudos de Psicologia. 24 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. PIAGET, J. (1970 [1969]). Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1970

PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina (2011). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto.

PORTELLLI, Alessandro (1997). O que faz a história oral diferente. Tradução: Maria Therezinha Janine Ribeiro. Revisão técnica: Dea Ribeiro Fanelon. Proj. História, São Paulo (14): 25-39, fev.

QUIJANO, Aníbal (2005). Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais, Perspectivas latino- americanas. Buenos Aires: CLACSO.

PLATÃO (2000). A República. Tradução Carlos Alberto Nunes. Belém: EDUFPA. RICOUER, Paul (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Edunicamp. RUIZ, Rafael (2007). Novas formas de abordar o Ensino de História. In KARNAL,

Leandro (org.). História em sala de aula: conceitos, práticas e propostas. SP: contexto.

SANTOS, Milton (2000). POR UMA OUTRA GLOBALIZAÇÃO: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora e CAINELLI,Marlene (2009). Ensinar História. SP: Scipione.

SEE/SP (2014). Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Caderno do professor. (História). São Paulo: IMESP.

SEE/SP (2014). Caderno do aluno, (História). São Paulo: IMESP.

SEE/SP (s.d.). São Paulo Faz Escola. In: www.educacao.sp.gov.br.

SEE/SP (2008). Proposta Curricular do Estado de São Paulo: História.

SEE/SP (2012). Currículo do Estado de São Paulo: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Secretaria da Educação; coordenação geral, Maria Inês Fini; coordenação de área, Paulo Miceli. Ed. atual. São Paulo: SE.

Published

2021-12-30

How to Cite

da Silva, J. A. (2021). Memories about work in the final years of elementary school: the use of historical documents in the classroom. Intellèctus, 20(2), 179–203. https://doi.org/10.12957/intellectus.2021.58405