A problem of taxonomy? Graphic Novels as testimonial literature: The case of Art Spielgeman

Authors

  • Victor Callari Doutorando em História Social - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.40681

Keywords:

Graphic Novels, Memory and Testimony, Second World War

Abstract

The Graphic Novel Maus: a survival’s tale, by Art Speigelman, tells the story of his father during the rise of the Nazi party in Germany in the 1930s and his passage through the concentration camps during the war, the piece was awarded with the Pulitzer Prize and is still considered one of the most important narratives about the Shoah. From the problem of the tension between fiction and reality, the article analyzes the position of the work in the face of the vast literature of testimony produced in the last decades, either directly by the survivors or by the second generation. The theoretical and methodological references of the study come from the reflections of François Hartog, Paul Ricoeur, Giorgio Agamben, Márcio Seligmann Silva and Jean-Paul Gabilliet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Callari, Doutorando em História Social - Universidade de São Paulo

Doutorando em História Social pela Universidade de São Paulo, mestre em História e historiografia pela Universidade Federal de São Paulo. Autor do livro Guerra Civi, super-heróis: terrorismo e contraterrorismo nas histórias em quadrinhos

References

AGAMBEN. Giorgio (2008). O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha. São Paulo: Boitempo.

BAETENS, Jan; FREY, Hugo; TABACHNICK, Stepehen (orgs.) (2018). The Cambridge History of the Graphic Novels. New York, NY: Cambridge University Press, versão digital (kindle).

BERNSTEIN, Richard. Holocaust facts and fictions. The New York Times, jan.02, 2009. Disponível em https://www.nytimes.com/2009/01/02/world/americas/02iht- letter.3.19054246.html . Acesso em: 24 fev. 2019.

CYTRYNOWICZ, Roney (2013). O silêncio do sobrevivente: diálogo e rupturas entre memória e História do Holocausto, pp.123-139. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.) (2013). História, Memória e Literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas, SP. Editora da Unicamp.

GABILLIET, Jean-Paul (2018). Underground Comix and the invention of autobiography, History, and Reportage. In: BAETENS, Jan; FREY, Hugo; TABACHNICK, Stepehen (orgs.). The Cambridge History of the Graphic Novels. New York, NY: Cambridge University Press, versão digital (kindle).

HARRIS, Dan. O’KEEF, Brian. FERRAN, Lee. Exclusive: Holocaust faker speaks out. ABCNews, feb.18, 2009. Disponível em https://abcnews.go.com/GMA/US/story?id=6903068&page=1&page=1. Acesso em: 24 fev. 2019.

HARTOG, François (2013). Evidência da História: o que os historiadores veem. Belo Horizonte, MG. Editora Autêntica.

HARTOG, François (2017) Crer em História. Belo Horizonte, MG. Editora Autêntica, 2017.

HARTOG, François (2013) Regimes de historicidade: presenteísmo e experiências do tempo. Belo Horizonte, MG. Editora Autêntica.

KELLEY, Mark (2009). The Golden Age of Comic Books; Representations of American Culture from the Great Depression to the Cold War. Milwaukee, Wosconsin, e-Publications@Marquette.

LEVI, Primo (1990). Os afogados e os sobreviventes. Rio de Janeiro: Paz e Terra. McGLOTHLIN, Erin (2003). No time like the present: narrative and time in Art Spiegelman’s Maus. Narrative Volume 11, number 2, may. disponível em https://muse.jhu.edu/article/42265/pdf , acesso em 24 fev. 2019.

NASCIMENTO, Larissa Silva (2012). Para além das cercas de arame farpado: o Holocausto em Maus, de Art Spiegelman, e em Os emigrantes, de W. G. Sebald. Dissertação de mestrado (pós-graduação) – Universidade de Brasília, Instituto de Letras, Departamento de Teoria Literária e Literaturas.

RICH, Motoko. STELTER, Brian (2008). As another memoir is faked, trust suffers. The New York Times, dec.30,Disponível em https://www.nytimes.com/2008/12/31/books/31opra.html , acesso em: 24 fev. 2019.

RICOEUR, Paul (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP. Editora da Unicamp.

ROSENKRANZ, Patrick (2008). Rebel Visions: the underground Comix Revolution, 1963-1975. Seattle, Washington. Fantagraphics Books.

SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.) (2013). História, Memória e Literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas, SP. Editora da Unicamp.

SMITH, Philip (2015). Spiegelman Studies Part 1 of 2: Maus. Literature Compass 12/10, pp.499–508.Disponível em https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/lic3.12262 , acesso em: 28 fev. 2019.

SPIEGELMAN, Art (1991). A problem of taxonomy. The New York Times, dec.29. Disponível em https://www.nytimes.com/1991/12/29/books/l-a-problem-of- taxonomy-37092.html , acesso em: 24 fev. 2019.

SPIEGELMAN, Art (2009) Maus: história completa. São Paulo, Companhia das Letras.

UMBACH, Rosani K.; GERHARDT, Carla C (2013). Uma leitura de Maus: a história de um sobrevivente. Revista Eletrônica Literatura e Autoritarismo, nº 22 – julho a dezembro, pp.46-55. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LA/article/view/12972/pdf , acesso em: 28 fev. 2019.

Published

2019-07-28

How to Cite

CALLARI, Victor. A problem of taxonomy? Graphic Novels as testimonial literature: The case of Art Spielgeman. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 209–226, 2019. DOI: 10.12957/intellectus.2019.40681. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/40681. Acesso em: 5 jul. 2025.