Analysis of the narratives of a german preceptor on brazilian education
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2020.38993Keywords:
History of Education, Ina Von Binzer, LiteratureAbstract
This article aims to reflect on the importance of literary texts for the analysis of the history of education. For this, the book "My Romans" by the author Ina Von Binzer was analyzed, with a view to understanding education from 1881 to 1884, at which time the author acts as tutor in Brazilian families' homes. Binzer writes several letters and sends them to Grete, revealing the different points of view of a newly arrived immigrant to Brazil, which allows the reader a reflection on slavery, politics, economy, culture and education in a time of great changes in the country . This fact, through this text seeks to understand how the literary sources become object of investigation for the organization and constitution of history.References
ALBERTI, Verena (1991). Literatura e Autobiografia: a questão do sujeito na narrativa.
Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 4, n.7.
ALMEIDA, Jane Soares (2006). Vestígios para uma reinterpretação do magistério feminino em Portugal e no Brasil a partir do século XIX. In: SOUZA, R. F. de; VALDEMARIN, V. T; ALMEIDA, J. S de. O legado educacional do século XIX. Araraquara: UNESP.
BINZER, Ina Von (1991). Os meus romanos: alegrias e tristezas de uma educadora alemã no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
BOSI, Ecléa (1994). Memória e Sociedade: Lembrança dos Velhos. São Paulo: Companhia das Letras.
GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira (2000). Negros e educação no Brasil. In: LOPES,
E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, p. 95-134.
HOBSBAWM, Eric, J. (1990). A Outra História – algumas reflexões. In. KRANTZ, Frederick. (org.) A Outra História. Ideologia e protesto popular nos séculos XVII e XIX. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
LEUJENE, Philippe (2008) (org. Jovita Maria Gerheim). O pacto Autobiográfico, O Pacto Autobiográfico (Bis), Autobiografia e ficção. In:LEUJENE, Philippe. O Pacto Autobiográfico: de Rousseau à Internet. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
MONARCHA, Carlos (1999). Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas, SP: Editora da Unicamp.
MORAES, C. S. V. (2006). O ideário republicano e a educação. Campinas: Mercado de Letras.
MORTATTI, M. R. L. (2000). Os sentidos da alfabetização. São Paulo (1876-1994).
São Paulo: Unesp.
PESAVENTO, Sandra (set. 2003). O mundo como texto: leituras da História e da Literatura. História da Educação, ASPHE/FAE/UFPEL, Pelotas, n. 14, p. 31-45.
SEVCENKO, Nicolau (1983). Literatura como missão, tensões sociais e criação cultural na primeira república. São Paulo: Brasiliense.
SOUZA, R. F. (1998). Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo. São Paulo: UNESP.
SOUZA, R. F. de; VALDEMARIN, V. T; ALMEIDA, J. S de. (2006). O legado educacional do século XIX. Araraquara: UNESP.
RITZKAT, Marly Gonçalves Bicalho (2000). Preceptoras alemãs no Brasil. In: LOPES,
E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, p. 95-134.
VALDEMARIN, V. T. (2004). Estudando as Lições de Coisas: análise dos fundamentos filosóficos do método de ensino intuitivo. Campinas: Autores Associados.
VIÑAO, Antônio (2004). Relatos e relações autobiográficas de professores e mestres. In. MENEZES, Maria Cristina (org.) Educação, memória, história. Campinas, SP: Mercado das Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional