CAPOEIRA E ESCOLA: REFLEXÕES SOBRE A PROPOSTA DO PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2015.21976Abstract
DOI: 10.12957/periferia.2015.21976
O artigo discute a proposta do Programa Mais Educação para introdução da capoeira no espaço escolar. Tendo como pano de fundo um cenário de fortalecimento da etnicidade afro-brasileiro, debatemos em que medida a introdução da capoeira promovida pelo referido Programa pode colaborar para implementação da Lei 10639/03, responsável por incluir na LDBEN a temática "História e Cultura Afro-Brasileira”. Concluímos que apesar do reconhecimento da capoeira como patrimônio imaterial e da orientação para trabalhar com seus múltiplos aspectos, os sentidos atribuídos a ela no cotidiano escolar estão em disputa. Dessa forma, a capoeira pode ser pensada como cultura afro-brasileira, como patrimônio nacional ou ainda como simplesmente uma prática esportiva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).