From the fear of the truth to the fear of freedom: the possibilities of emancipatory education in early childhood from Theodor Adorno and Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.65704Keywords:
Early Childhood Education, Theodor Adorno, Paulo FreireAbstract
From the critical theories of Theodor Adorno and Paulo Freire, this paper deals with the impacts on humanity of formation or semi-formation. Under the concepts “the fear of the truth” and the “fear of freedom”, we analyze the obstacles to the maturation of education as an emancipatory project, still revealed as repressive that stagnates the production of critical thinking. The authors bring the structuring characteristics for freedom to enable self-formation and self-reflection and the importance of the teacher's involvement in education as a practice of freedom against domination. With essayistic analyses, we intend to highlight a problematic demand to overcome a traditional, bureaucratic and banking perspective of children's education for an integral perspective of the subjects involved in early childhood education, these subjects, co-builders of knowledge.Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max (1985). Dialética do Esclarecimento. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar.
COSTA, Priscila (2020). Desafios da educação na Primeiríssima Infância: relato de experiência de coordenação pedagógica em uma escola particular de São Paulo. Trabalho apresentado para conclusão do curso de MBA em Gestão Escolar, USP/Esaalq.
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan (2019). Qualidade da educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Trad. Magna França Lopes. Porto Alegre: Penso.
FREIRE, Paulo (2011). Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz & Terra.
FREIRE, Paulo (2019). Pedagogia do Oprimido. 69ª ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra.
JESSOP, Sharon (2017). Adorno: cultural education and resistance, Studies in Philosophy and Education, v. 36, pp. 409–423. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11217-016-9531-6. Acesso em 01 mar. 2022.
MACDONALD, Ian (2011). Cold, Cold, Warm: Autonomy, Intimacy, and Maturity in Adorno, Philosophy & Social Criticism, v. 37(6), pp. 669–689. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0191453711402940>. Acesso em: 01 mar. 2022.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia et al (2007). Pedagogia (s) da infância: dialogando com o passado construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed Editora.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia.; PASCAL, Christine (2019). Documentação pedagógica e avaliação na Educação Infantil: um caminho para a transformação. Penso Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional