From the fear of the truth to the fear of freedom: the possibilities of emancipatory education in early childhood from Theodor Adorno and Paulo Freire

Authors

  • Heloisa Toshie Irie Saito Universidade Estadual de Maringá
  • Priscila Borba da Costa Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.65704

Keywords:

Early Childhood Education, Theodor Adorno, Paulo Freire

Abstract

From the critical theories of Theodor Adorno and Paulo Freire, this paper deals with the impacts on humanity of formation or semi-formation. Under the concepts “the fear of the truth” and the “fear of freedom”, we analyze the obstacles to the maturation of education as an emancipatory project, still revealed as repressive that stagnates the production of critical thinking. The authors bring the structuring characteristics for freedom to enable self-formation and self-reflection and the importance of the teacher's involvement in education as a practice of freedom against domination. With essayistic analyses, we intend to highlight a problematic demand to overcome a traditional, bureaucratic and banking perspective of children's education for an integral perspective of the subjects involved in early childhood education, these subjects, co-builders of knowledge.

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Author Biographies

Heloisa Toshie Irie Saito, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2004), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010) e pós doutorado em educação pela Universidade de São Paulo (2019). Professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá. Líder do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI/CNPQ/UEM). Representante e membro do GT Pirapó/FEIPAR/MIEIB. Tutora do Programa de Educação tutorial da Pedagogia UEM. Coordenadora adjunta do Programa de pós-graduação em educação (PPE) da UEM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem, prática pedagógica.


Priscila Borba da Costa, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente dedica-se à pesquisa na área da educação, com enfoque em primeiríssima infância e educação infantil. Possui MBA em Gestão Escolar pela USP/Esalq (2020). Mestre em História Política e Movimentos Sociais pela Universidade Estadual de Maringá (2014). Graduou-se em Licenciatura - História pela mesma Universidade (2011). Foi visiting scholar pela Brown University no projeto "Opening the Archives" (2013), desenvolvido pelo Professor James N. Green (Brown University - Rhode Island - EUA) e Sidnei Munhoz (UEM - Maringá, PR).

References

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Published

2022-07-30

How to Cite

TOSHIE IRIE SAITO, Heloisa; BORBA DA COSTA, Priscila. From the fear of the truth to the fear of freedom: the possibilities of emancipatory education in early childhood from Theodor Adorno and Paulo Freire. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 87–103, 2022. DOI: 10.12957/intellectus.2022.65704. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/intellectus/article/view/65704. Acesso em: 8 may. 2025.