"it’s so strange feel that we exist": childhood and cinema in the short film alma

Authors

  • caroline trapp de queiroz Doutora em Educação (UERJ). Professora do Ensino Fundamental (SMERJ). Professora de História do Brasil (SINTUPERJ). Tutora (CECIERJ/CEDERJ).

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.64107

Keywords:

childhood, cinema, potential.

Abstract

This article aims to present a discussion about childhood from the issues raised by the short film entitled Alma, directed, produced and scripted by the filmmaker André Morais. In the work, we experience a day in the life of a girl who lives with her grandmother and who, throughout the plot, weaves questions about her own existence, the senses of life and the dimensions of the relationships we establish with each other. It is discussed in this article, therefore, the power of cinema and childhood as dimensions that invite a dialogue capable of converging art and life, also revitalizing the field of science, from the reflections that are dear to the dynamics of human experience. What conceptions of childhood are presented in the production? In what ways does the chosen approach broaden the discussion about childhood and cinema as potencies? To what extent do the questions raised by the child connect their childhood experience to the experiences of those who watch it on screen? In order to mobilize the discussion, the text is organized from scenes, which characterize the sequence of events that give meaning to what the film wants to express. In the first, the central theme is presented; in the second, the questions for which the short awakens us throughout the narrative; and in the third, it seeks to expand the possibilities of reading, rather than closing them. These scenes support the discussions brought here through Walter Benjamin, Mikhail Bakhtin, Antoine de Saint-Exupéry, Aristotle and Hannah Arendt.

Author Biography

caroline trapp de queiroz, Doutora em Educação (UERJ). Professora do Ensino Fundamental (SMERJ). Professora de História do Brasil (SINTUPERJ). Tutora (CECIERJ/CEDERJ).

Doutora em Educação (UERJ). Professora do Ensino Fundamental (SMERJ). Professora de História do Brasil (SINTUPERJ). Tutora (CECIERJ/CEDERJ).

References

Arendt, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Aristóteles. Metafísica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

Bakhtin Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

Benjamin, Walter. “História cultural do brinquedo”. In: Benjamin, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades/Ed. 43, 2009.

Benjamin, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

Benjamin, Walter. Rua de mão única. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

Charaudeau, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

Descartes, René. Discurso do Método. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Galeano, Eduardo. O livro dos abraços. 9. ed. Porto Alegre: LP&M, 2002.

Jobim e Souza, Solange. “A melancia, o cinema e as crianças”. Educação & Imagem. Jornal Eletrônico, Ano 1, N. 3, Ago. 2007.

Jobim E Souza, Solange; Albuquerque, Elaine Deccache Porto e. "Bakhtin e Pasolini: vida, paixão e arte". In: Kramer, Sonia et all (Orgs.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

Morais, André. Alma. Cinema-filmes. Disponível em: <https://andremorais.com/cinema-filmes/alma/#>. Acesso em: 29 nov. 2022.

Muraro, Darcisio Natal. A pergunta como potência da filosofia e da educação. Actas, v. 3, 3er Congreso Latinoamericano de Filosofía de la Educación, 2015.

Vaz, Sergio. Tomada ou plano, cena ou seqüência, montagem. Glossário. 50 anos de filmes. 2008. Disponível em: <https://50anosdefilmes.com.br/glossario/>. Acesso em: 29 nov. 2022.

filmografia

Alma. Direção, Produção e Roteiro: André Morais. Co-Produção: Universidade Federal da Paraíba e Ctav/Funarte. Elenco: Luana Emília e Zezita Matos. Fotografia: João Carlos Beltrão. Direção de Arte: Petra Ramalho. Assistente de Direção: Alex Camilo. Assistente de Câmera: Bruno Salles. Assistente de Arte: Thiago Nóbrega. Elétrica e Maquinaria: Lúcio César. Montagem: André Morais e Karen Barros. Edição de Som: Nisélio Garcia. Maquiagem: William Muniz. Platô: Seu Lula. Filmado na cidade de Cuité/PB em Janeiro de 2004. Duração: 00:09:53. Ficção. 2005. Disponível em: < https://vimeo.com/620262739>. Acesso em: 29 nov. 2022.

Published

2022-12-31

How to Cite

trapp de queiroz, caroline. (2022). "it’s so strange feel that we exist": childhood and cinema in the short film alma. Childhood & Philosophy, 18, 01–19. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.64107

Issue

Section

articles