music, autism and differences: representation as violence in levinas and deleuze

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.56160

Keywords:

music group, autism, difference, alterity, representation

Abstract

The aim of this article is to investigate and discuss the notions of difference and representation in Emmanuel Levinas and Gilles Deleuze, articulating such notions through the example of a university extension project involving the formation of a musical ensemble composed of autistic children. Our research involved a review of four major philosophical works—Emmanuel Levinas’ Totality and Infinity; Among Us: Essays On Alterity; and “The Concept Of Difference In Bergson”; and Gilles Deleuze’s Difference and Repetition--in addition to secondary references. The main articulations of the investigation carried out in the project consist of aspects such as: taking responsibility for the autistic child through cultivating asymmetrical relationships, a process that takes place through sensibility, below any representation; and not totalizing the alterity involved while maintaining, at the same time, its radical difference. In addition, there is an emphasis in the work on the difference of each child, beyond his or her diagnostic identity, understanding that all participants are undergoing unique processes of differentiation, and that some differences are not more privileged than others, in that that such hierarchies are determined by power relations. Another contribution of this research is the emphasis on the intensive affective flows of children, and the construction of relationships of mutual affection, which increases the circulation of vital energy in each one. Finally, the results of the project are offered as guidelines for clinical practice, and for the cultivation of a politics of difference, as an alternative to hegemonic practices in autism studies in contemporary times.

Author Biographies

stephan malta oliveira, federal fluminense university federal university of rio de janeiro

Professor Adjunto de Neuropsiquiatria Infantil - Departamento Materno-Infantil - UFF

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Saúde Mental - Instituto de Psiquiatria da UFRJ (IPUB)

Doutorado em Saúde Coletiva - IMS/UERJ

luísa azevedo damasceno, federal fluminense university

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense

nathalie emmanuelle hofmann, federal fluminense university

graduada em psicologia pela universidade federal fluminense

letícia azevedo damasceno, federal fluminense university

Graduanda em Psicologia pela Universidade Fderal Fluminense

cecília albuquerque reynaud schaefer, federal fluminense university

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense

alba cristina martins da silveira, federal fluminense university

Graduanda em Medicina pela Universidade Federal Fluminense

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013

BIALER, M. A escrita terapêutica no autismo. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 18, n. 2, p. 221-233, 2015

BUBER, M. Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Centauro, 2006

CARRARA, O.V. As Raízes Do Totalitarismo Segundo Levinas. Revista Ética e Filosofia Política, v. I, n. XXII, p. 57-77, 2019

DELEUZE, G. A concepção da diferença em Bergson. In: DELEUZE, G. Bergsonismo. Trad: Luiz B.L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 1999. 144p. (originalmente publicado em 1954).

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tr. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio d’Água, 2000

DELIGNY, F. O Aracniano e outros textos. Trad. Lara de Malimpensa. São Paulo: n-1 edições, 2015. 288p. (originalmente publicado em 1980).

FERREIRA, F.S. Sensibilidade e fruição na obra Totalidade e Infinito de Emmanuel Levinas. Dissertação de Mestrado (87f.) Programa de Pós-Graduação em Filosofia. Universidade Federal de Santa Maria-RS, 2017.

FLEISCHMANN, A. Carly's voice: breaking through autism. Arthur Fleischmann with Carly Fleischmann. New York: Touchstone book, 2012.

FORNAZARI, S.K. A Crítica Deleuziana ao Primado da Identidade em Aristóteles e em Platão. Trans/Form/Ação, v. 34, n. 2, p. 3-20, 2011

FOUCAULT, M. Abnormal. Lectures at the Collège de France 1974-1975. Verso, 2003.

KEDAR, I. Ido in Autismland: climbing out of autism’s silente prison. Lexington KY: Sharon Kedar Publishing, 2013.

LÉVINAS, E. Totalidade e Infinito. Trad: José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.

LÉVINAS, E. Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. Trad: Pergentino Stefano Pivitto; Evaldo Antônio Kuaiva; José Nedel; Luiz Pedro Wagner; Marcelo Luiz Pelizolli. Petrópolis: Ed. Vozes, 1997.

LIBLIK, C.S.F.K. Entre o público e o privado: a biografia de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Revista Anima, v. V, n. 6, p- 89-97, 2015.

LOPES NETO, W.F. Fenomenologia e Metafenomenologia em Emmanuel Levinas: da Sensibilidade À Metafísica da Alteridade. Dissertação de Mestrado (117f). Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade Federal de Pernambuco-PE, 2014.

MALLOCH S.; TREVARTHEN, C. Musicality: Communicating the vitality and interests of life. In: MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C (Eds.). Communicative Musicality: exploring basis of human companionship. Oxford University Press, 2009

MIGUEL, M. Guerrilha e resistência em Cévennes. A cartografia de Fernand Deligny e a busc apor novas semióticas deleuzo-guattarianas. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 8, n. 1, p. 57-71, 2015.

OLIVEIRA, S. e LAMPREIA, C. Intervenção no Autismo baseada na Musicoterapia de Improvisação e no Modelo DIR-Floortime. Revista InCantare Curitiba, v.8, n. 1, p. 67-86, 2017.

RODRIGUES, T.V. Constituição da interioridade como estrutura para um sujeito ético: uma análise a partir de Totalidade e Infinito, de E. Levinas. Ensaios Filosóficos, v. IV, p. 139-166, 2011.

SANTOS, R.T. Por trás desse olhar: a pessoa autista para além do diagnóstico. Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Psicologia) - Centro Universitário Hermínio da Silveira, 2015.

SEQUENZIA, A.; GRACE, E.J. Typed Words, Loud Voices. Ed.: Autonomous Press, 2015.

VENTURA, D. The Intensive Other: Deleuze ad Levinas on the Ethical Status of the Other. The Southern Journal of Philosophy, v. 58, n. 2, p. 327–350, 2020

Published

2021-02-28

How to Cite

oliveira, stephan malta, damasceno, luísa azevedo, hofmann, nathalie emmanuelle, damasceno, letícia azevedo, schaefer, cecília albuquerque reynaud, & da silveira, alba cristina martins. (2021). music, autism and differences: representation as violence in levinas and deleuze. Childhood & Philosophy, 17, 01–18. https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.56160

Issue

Section

articles