between fences, games and spells: conflicts and appropriations of the territory by children and young quilombolas

Authors

  • beatriz corsino perez Federal Fluminense University

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48351

Keywords:

childhood, quilombola community, territory

Abstract

brazil has gone through a long process of colonization that still leaves violent marks in the ways of relating to quilombola communities, producing the devaluation of their cultures and knowledge. Through colonization, the lives of quilombola children and young people have become invisible in the face of scientific knowledge that uses European authors as a reference and the urban middle classes as a model. In this text, we present the results of an interventional research carried out between 2017 and 2019, with about 30 children and young people living in a quilombola community in Cafuringa, in Campos dos Goytacazes-RJ. We seek to understand how the experiences of childhood and youth are constituted from the relationships that children and young people establish with the territory, their uses and appropriations, and the modes of subjectification in the face of conflicts experienced in the community. Children take ownership of the territory through collective games held outdoors, in which they explore community spaces, and interact with the land, animals, plants and trees. For these children, these spaces can be "bewitched", "haunted", "sacred", and while fascinating, also generate fear. These ways of relating to the territory are in conflict with the agricultural produce and horse breeding farms, which consider the land as a business, and animals and plants as goods. The children's estrangement in encountering of the electric fence placed by the farm, which symbolizes the private use of the land, social inequalities, and the racial discrimination experienced in their daily lives, leads us to question the project of the overall “civilizing” project built into modernity

Author Biography

beatriz corsino perez, Federal Fluminense University

Adjunct Professor at the Psychology Department of Campos dos Goytacazes, at Universidade Federal Fluminense. Researcher at NIJUP-UFF and NIPIAC- UFRJ

References

ACSELRAD, Henri. Conflitos Ambientais no Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

ALANEN, Leena. Estudos feministas/estudos da infância: paralelos, ligações e perspectivas. In: Castro, L. R (org). Crianças e jovens na construção da cultura. Rio de Janeiro: NAU, 2001, p. 69-92.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

ARRUTI, João Maurício. Introdução: territórios negros In: Arruti, J. M. (Org) Territórios negros do Rio de Janeiro: história, antropologia e alternativas jurídicas. Rio de Janeiro: UERJ, 2002, p. 4-13.

BORBA, Angela Meyer. A participação social das crianças nos grupos de brincadeira: Elementos para a compreensão das culturas da infância. Revista Educação em Foco, v.13, n. 2, p. 139-156, 2009.

BRASIL. Decreto nº 4887, de 20 de novembro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 nov. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2003/D4887.htm. Acesso em: 15 jan. 2020.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortex. 2010

BURMAN, Erica. Deconstructing Developmental Psychology. Londres: Routledge, 2008.

BUTLER, Judith. Vida Precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2006.

CASTRO, Lucia Rabello de. Da invisibilidade à ação, crianças e jovens na construção da cultura. In: Castro, L. R. (Org.), Crianças e jovens na construção da cultura. Rio de Janeiro: Nau, 2001, p.19-46.

CASTRO, Lucia Rabello de. O futuro da infância e outros escritos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.

COHN, Clarice. Concepções de infância e infâncias. Um estado da arte da antropologia da criança no Brasil, Civitas, v.13, n. 2, p. 221-244, 2013.

COMISSÃO PASTORAL DA TERRA – CPT. Conflitos no Campo Brasil 2018. Goiânia: CPT, 2019.

DESCOLA, Philipe. Outras naturezas, outras culturas. São Paulo: Editora 34. 2016.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FANON, Franz. Peles negras, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FANON, Franz. Os condenados da Terra. Minas Gerais: Editora UFJF, 2005.

GOBBI, Márcia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos em assentamento do MST: representações e diferentes modos de ver e sentir da infância do campo. In: SILVA, I. O. ; SILVA, A. P. S.; MARTINS, A. A. (Org.). Infâncias do Campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 59-76.

FAVRET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de Campo, 13, p.155-161, 2005.

GUSMÃO, Denise & JOBIM E SOUZA, Solange. A estética da delicadeza nas roças de minas: sobre a memória e a fotografia como estratégia de pesquisa-intervenção. Psicologia & Sociedade, v. 20, p. 24-31, 2008.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

MBEMBE, Achile. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. São Paulo: n-1edições, 2018.

PENHA, Geneci Maria da. A voz do tambor: a Noinha e o jongo. Campos dos Goytacazes, 2010.

QVORTRUP, Jeans. Nove teses sobre a infância como um fenômeno social. Proposições, v. 22, n. 1, p.199-211, 2011

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal, São Paulo: Editora Record, 2008.

Published

2020-11-03

How to Cite

perez, beatriz corsino. (2020). between fences, games and spells: conflicts and appropriations of the territory by children and young quilombolas. Childhood & Philosophy, 16(36), 01–27. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48351

Issue

Section

Dossier: Estudos da Infância: politizações e estesias