children and music: musical education and childhood studies in dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48349

Keywords:

music education, childhood studies, creative approaches, double listening.

Abstract

Children and music are the theme of this article conceived as a sort of rehearsal, with the aim of thinking a musical education of childhood. Its theoretical foundations emerge from conversations between music education and childhood studies, and formed the basis for  the lecture workshop held at the II Congress of Childhood Studies, in September 2019, at the University of the State of Rio de Janeiro. The text addresses methodological openings present in creative approaches to curricula based on network formats and circles. Improvisations and compositions made by children and guided by professor-artists who know their craft, emerge from these experimental dynamics. The participation of children in collaborative action with their teachers gives, in turn, new meanings to the teacher’s role in the form of “double listening”—listening both to children and to their musical expressions. The development of research in children’s music has powerful implications both for musical education and for the field of education. This research also contributes to childhood studies, since listening to children's musical expressions makes it possible to know more about what they think, feel and do when they create their music. It also promises to result in greater visibility and audibility for the songs invented by them, and for the recognition of the importance of music education in schools.

Author Biography

sandra mara da cunha, Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina - CEART/UDESC, Departamento de Música.

doutora em educação, com pós-doutorado, faculdade de educação da universidade de Sso paulo. mestre em artes, ECA/USP. licenciada em música.

Professorra adjunta do departamento de música do centro de artes da universidade do estado de santa catarina, florianópolis.

líder do inventa - grupo de estudos e pesquisas em educação musical - CEART/UDESC.   

References

ARROYO, Margarete. Pensando a Educação Musical Imaginativamente: uma filosofia da educação musical por Estelle Ruth Jorgensen. Per Musi. Belo Horizonte, n. 27, 2013, p. 231-236. Disponível em: http://musica.ufmg.br/permusi/permusi/port/numeros/27/num27_cap_20.pdf. Acesso em 21 jan. 2020.

ARROYO, Margarete. Educação Musical na Contemporaneidade. In II Seminário Nacional de Pesquisa em Música da UFG: Anais. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2002, p. 18-29. Disponível em: http://www.musicaeeducacao.ufc.br/Para%20o%20site/Revistas%20e%20peri%C3%B3dicos/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Musical/Ed%20Mus%20contemporaneidade%20Arroyo.pdf~. Acesso em: 22 jan. 2020.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma Educação Musical do Pensamento: novas estratégias de comunicação. 2007. 288 p. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica). PUC-SP. São Paulo.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter Educador: o humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Peirópolis, 2011.

CORSARO, William. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CUNHA, Sandra Mara da. Crianças na Congada de Santa Efigênia: aprendizagens e saberes intergeracionais. (Relatório de Pós-doutorado). São Paulo, FEUSP, 2018.

CUNHA, Sandra Mara da. Eu Canto Pra Você: saberes musicais de professores da pequena infância. Curitiba: CRV, 2017.

CUNHA, Sandra Mara da. Música e crianças em diálogo: contribuições da sociologia da infância. (Actas) I Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação/III Encontro de Sociologia da Educação. Universidade do Minho, Braga, vol. 3, p. 1445-1452, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/23741729/M%C3%BAsica_e_crian%C3%A7as_em_di%C3%A1logo_Contribui%C3%A7%C3%B5es_da_sociologia_da_inf%C3%A2ncia. Acesso em 30 jan. 2020.

DELALANDE, François. A Música é um Jogo de Criança. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DELALANDE, François. Pedagogia da criação musical hoje: partir da infância, passar pela adolescência e ir além. Orfeu, v.2, n.2, 2017, p. 13-30. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530402022017013. Acesso em 28 jan. 2020.

DELALANDE, François. Trois idées-clés pour une pédagogie musicale d’éveil. Pédagogie musicale d’éveil, Cahiers recherche/musique n°1 INA/GRM, Paris, 1976. Disponível em: http://www.francois-delalande.fr/publications/ordre-chronologique/téléchargements-70/. Acesso em 28 jan. 2020.

DELALANDE, François. El rol de los dispositivos en una pedagogía de la creación musical infantil. François Delalande, Responsable de las investigaciones teóricas, INA-GRM, París - Francia. Traducción: María Guadalupe Segalerba, 1989. Disponível em: http://www.francois-delalande.fr/publications/classement-par-domaines/téléch-trad-inédites/. Acesso em: 28 jan. 2020.

ELIASSON, Olafur. Artworks: Studio Olafur Eliasson. Disponível em: https://olafureliasson.net/archive/artwork. Acesso em 06 fev. 2020

FAVARETTO, Celso. Música na Escola: por que estudar música? In JORDÃO, Giselle; ALLUCCI, Renata; MOLINA, Sergio; TERAHATA, Adriana Miritello. A Música na Escola. São Paulo: Alucci & Associados Comunicações, 2012, p. 46-48.

FIDALGO, Zilda. Psicologia Cultural e Desenvolvimento Humano: um encontro com Barbara Rogoff. Análise Psicológica 2004, 1 (XXII): p. 7-9.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de Sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: UNESP, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Ano da publicação original: 1996; ano da digitalização: 2002. Disponível em: www.sabotagem.revolt.org. Acesso em: 28 jan. 2020.

HOLM, Anna Marie. Baby-Art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo – MAM, 2007.

KATER, Carlos. “A Música da Gente: contribuições para um educação musical hoje”. Palestra de abertura do IX Encontro de Pesquisa do MusE – Grupo Música e Educação. Florianópolis: CEART/UDESC, 09 a 11 de Agosto de 2019.

KOELLREUTTER, Hans-Joachim. O Objetivo da Educação Musical: o humano. (Texto original do autor para seus cursos de formação). São Paulo, 1994.

KOHAN, Walter. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, 2018, p. 298-304. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2297/685. Acesso em 24 jan. 2020.

KOHAN, Walter. Visões de filosofia: infância. ALEA. Rio de Janeiro, vol. 17, n. 2, p. 216-226, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alea/v17n2/1517-106X-alea-17-02-00216.pdf. Acesso em 24 jan. 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos. Barulhar: a escuta sensível da música nas culturas da infância. (Tese). Doutorado em Educação. UFRGS, 2008.

PAYNTER, John. Sound & Structure. New York: Cambridge University Press, 1992.

PROUT, Alan. The Future of Childhood: towards the interdisciplinary study of children. New York: Routledge Falmer: 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da 2ª Modernidade. CEDIC - Centro de Documentação e Informação Sobre a Criança. Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2002. Disponível em: http://cedic.iec.uminho.pt/Textos_de_Trabalho/menu_base_text_trab.htm. Acesso em: 27 jan. 2020.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginários e Culturas da Infância. CEDIC - Centro de Documentação e Informação Sobre a Criança. Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2003. Disponível em: http://cedic.iec.uminho.pt/Textos_de_Trabalho/textos/ImaCultInfancia.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.

SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: Fundação Unesp, 1991.

SHIOTA, Chiharu. Website oficial. Disponível em: https://www.chiharu-shiota.com/top. Acesso em 06 fev. 2020.

SOARES, Natália Fernandes. Os Direitos das Crianças nas Encruzilhadas da Protecção e da Participação. Zero-a-Seis, n. 12, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/2100. Acesso em 25 jan. 2020.

SPINOZA. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

TADEU, Tomaz. A arte do encontro e da composição: Spinoza + currículo + Deleuze. Educação e Realidade, vol. 27, n. 2, 2002, p. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25915. Acesso em 31 jan. 2020

Published

2020-07-11

How to Cite

cunha, sandra mara da. (2020). children and music: musical education and childhood studies in dialogue. Childhood & Philosophy, 16(36), 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48349

Issue

Section

Dossier: Estudos da Infância: politizações e estesias