one boy in the world

Authors

  • dagmar de mello silva UFF - Universidade Federal Fluminense
  • larissa príncipe Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.37912

Keywords:

cinema, society, culture, childhood

Abstract

This paper is the result of encounters with cinema in a course entitled Cultural Activities, a required class in the undergraduate education program of the School of Education at Brazil’s Fluminense Federal University. The goal was to produce aesthetic experiences with the moving images of cinematic language that would go beyond the usual didactic and utilitarian ways of exemplifying course content. We counted on the power of moving images to produce affective images, an aesthetic device that drives the relation between thought and language, thereby contributing to a pause in time, thereby allowing us the opportunity to examine more carefully the existential human condition as historically constituted in the world today. This paper was thus the result of using cinema as a tool of social analysis and a methodological resource for the training of undergraduate education students. The cinematic artifact presented here is an animated feature whose story unfolds through the eyes of a child confronting a world tainted by the misfortunes of capitalism. For theoretical support, we focus on authors who analyze the capitalist political and socioeconomic model and its effects on the human condition. Through O menino e o mundo, a student and teacher share their different, but nonetheless powerful, ideas about the field of education, work, and the consumerism and alienation that result from current modes of production. It is particularly important to emphasize that the paper itself is a byproduct of the methodological approach of the course.

References

Filme: O MENINO e o Mundo.

Direção: Alê Abreu.

Produtora: Filme de Papel – Brasil, 2013. 85 min. Som, Cor.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1985

CHAUÍ, Marilena. Janelas da Alma, Espelhos do Mundo. In: NOVAES, Adauto (org). O olhar. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

DELEUZE, Gilles. Cinema I: A imagem-movimento. São Paulo, SP: Brasiliense, 1993

DELEUZE, Gilles. Conversações. SP: Editora 34, 1992

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica (P. Pál Pelbart, trad.). São Paulo, SP: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles & GUATARRI, Felix. O Anti-Édipo: Capitalismo e Esquizofrenia. SP.: Editora 34, 2010.

FOUCAULT, Michel. "A ética do cuidado de si como prática da liberdade". In: Ditos & Escritos. V -Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense, 1983.

FRIGOTTO, Gaudêncio, CIAVATTA, Maria e RAMOS, Marise. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral dos trabalhadores. In: COSTA, Hélio e CONCEIÇÃO, Martinho. Educação integral e sistema de reconhecimento e certificação educacional profissional. São Paulo: Secretaria Nacional de Formação – CUT, 2005.

MARTON, Silmara Lidia & SILVA, Dagmar de Mello. Escutando crianças: o que elas nos deram a pensar? Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 10, n. 20, jul-dez. 2014, pp. 267-282.

MARX, Karl. O capital, Livro Primeiro, volume I. São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda., 1996.

MARX, Karl. Primeiro Manuscrito, in: Manuscritos Econômicos, 2017 acesso in: https://www.marxists.org/portugues/marx/1844/manuscritos/cap01.htm capturado em: 20/07/2017

NEGRI, Antônio. Exílio. Iluminuras, São Paulo: 2001.

PEIXOTO, Nelson Brissac. O olhar do estrangeiro. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

RANIERI, Jesus. A câmara escura. Alienação e estranhamento em Marx. São Paulo: Bomtempo, 2001.

TRINDADE, Rafael. Nietzsche e a Comunicação (ou tornar-se comum). Razão Inadequada. In: https://razaoinadequada.com/2014/07/30/nietzsche-e-a-comunicacao-ou-tornar-comum/comment-page-1/ capturado em: 20/07/2017

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Faculdade de Educação. Projeto Pedagógico e Estrutura Curricular do Curso de Pedagogia – Formulário 05. UFF: FEUFF, 2010b.

Published

2019-04-29

How to Cite

silva, dagmar de mello, & príncipe, larissa. (2019). one boy in the world. Childhood & Philosophy, 15, 01–19. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.37912

Issue

Section

articles