INFLUENCE OF THE MEDIA ON THE APPEARANCE OF TEACHERS OF SÃO PAULO

Authors

  • Mariana Gori Centro Universitário São Camilo
  • Renata Furlan Viebig Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2018.32667

Keywords:

Media. Influence. Teachers. Appearance.

Abstract

Objective: To evaluate the media’s influence on the appearance of female teachers of Early Childhood Education and Primary School I  from private schools of São Paulo, SP. Methods: It was a cross-sectional study with teachers from 4 schools of São Paulo, SP. The teachers were submitted to an anthropometric assessment and the “Sociocultural Attitude Questionnaire” (SATAQ- 3) was applied to check how media could influence their appearance. Results: Fifty-five teachers, with mean age of 37.49 years old, participated in this study. Most of them (76,3%) were classified in the socioeconomic classes A and B. The mean Body Mass Index of the teachers was 26.6Kg/m2 and the mean body fat percentage was 41.9%. Teachers most influenced by the media were older, had higher socioeconomic status and higher percentage of body fat, but only this last association was statistically significant. It was found that teachers with longer experience period presented lower scores in SATAQ (p=0.030). Conclusions: The teachers with higher scores in the questionnaire had higher body weight and higher body fat percentage. In addition, more experienced teachers were less influenced by the media.

DOI: 10.12957/demetra.2018.32667

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Gori, Centro Universitário São Camilo

Possui graduação em Nutrição pelo Centro Universitário São Camilo (2013) e Especialização em Terapia Nutricional e Nutrição Clínica pelo GANEP Nutrição Humana (2014). Mestre em Nutrição do Nascimento à adolescência pelo Centro Universitário São Camilo (2017). Atualmente trabalha com alimentação escolar em uma rede de colégios particulares de São Paulo e realiza atendimentos clínicos em seu consultório particular.

Renata Furlan Viebig, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Possui graduação em Nutrição (1998), especialização em Nutrição Clínica e Dietoterapia (2000) e em Teorias e Técnicas para Cuidados Integrativos (2014). É Mestre em Saúde Pública, na área de concentração em Nutrição, pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (2002) e Doutora em Ciências pelo Departamento de Medicina Preventiva da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2010). É docente do Curso de Nutrição da Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM, desde 2009, e professora e supervisora de estágios da área de Nutrição Esportiva do Curso de graduação em Nutrição do Centro Universitário São Camilo - São Paulo, desde 2003. Além disso, é docente e orientadora do Mestrado Profissional em Nutrição: do nascimento à adolescência e do Curso de Especialização em Nutrição Clínica, ambos do Centro Universitário São Camilo - São Paulo. Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em Nutrição Clínica, Epidemiologia Nutricional e Nutrição Esportiva, tendo como principais linhas de pesquisa e atuação: nutrição e saúde nas fases do ciclo da vida - da infância à terceira idade, nutrição para atletas e praticantes de atividade física, avaliação antropométrica e nutricional de crianças, adolescentes, adultos e idosos.

Published

2018-07-16

How to Cite

1.
Gori M, Viebig RF. INFLUENCE OF THE MEDIA ON THE APPEARANCE OF TEACHERS OF SÃO PAULO. DEMETRA [Internet]. 2018 Jul. 16 [cited 2025 May 2];13(2):447-62. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/32667