THE SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES IN THE FILM ELYSIUM: CONNECTIONS BETWEEN SCIENCE AND CITIZENSHIP ON THE "SCHOOL FLOOR"

Authors

  • Madalena Mello e Silva Fiocruz
  • Marcelo Diniz Monteiro de Barros PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS
  • Lúcia Rodriguez De La Rocque INSTITUTO OSWALDO CRUZ/FIOCRUZ

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2017.28749

Keywords:

Science Teaching. Socio-Scientific Questions. Science Fiction. "School Floor" and Elysium.

Abstract

Currently, the inadequacy of the school environment to the social and cultural expectations of students is one of the obstacles to the teaching of science. The inclusion of social issues in the school curriculum is not an unprecedented concern as these themes have already been discussed and incorporated into the areas related to Social Sciences and Natural Sciences. Science classrooms can be recognized as communities characterized by distinct discursive practices geared toward engagement. In this context, we will emphasize here the relevance of Science Fiction (Sci-Fi) Films as a teaching strategy capable of contemplating the social and cultural aspects of the subjects of education, with the possibility of contributing to reflection and dialogue. Starting from the need to discuss socio-scientific questions on the school floor, we will highlight here the film Elysium from a brief bibliographical survey of academic works that relate the plot in the film with real-life situations, as well as an experience report “Cinema and Debate” with Elysium in a public school occupied by students during the strike, in 2016. This experience leads us to believe that Science Fiction articulated with a STS (Science, Technology and Society) approach is capable of problematizing the complex and controversial relationship between us and the environment in which we are integrated. In addition to enabling us to “look” beyond fiction in the denunciations represented in the discursive plots, mainly in situations involving inequalities.

DOI: 10.12957/demetra.2017.28749

 

Author Biographies

Madalena Mello e Silva, Fiocruz

Docente na Educação Básica na área das ciências biológicas desde 2006, no Ensino Fundamental pela Prefeitura Municipal de Volta Redonda e no Ensino Médio pela Secretaria de educação do Estado do Rio de Janeiro atualmente, Mestre em Ensino de biociências e Saúde (modalidade profissional) pela fundação Oswaldo Cruz (IOC) na área de concentração "estratégia de ensino" voltada da para a construção de estratégias inovadoras e estruturadas com sequência didática para o ensino nos espaços formais de ensino com ênfase em educação em saúde e atualmente (desde 2015), cursando o Doutorado Acadêmico no mesmo programa na área de concentração "Ciência e Arte" desenvolvendo estratégias para o ensino de biologia com filmes de Ficção Científica a partir do projeto Biologia no Cinema "da evolução à bidiversidade" para discentes do ensino médio e mais recentemente para a formação continuada docentes. Graduada em Ciências Biológicas, licenciatura e bacharelado, pela Universidade de Barra Mansa (UBM) e com especializações lato sensu em docência e educação para o pensar pela extinta Gama Filho e em Microbiologia e Parasitologia Aplicadas pela Universidade Federal Fluminense.

Marcelo Diniz Monteiro de Barros, PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS

PROFESSOR ADJUNTO DO DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS DA PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS – DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS, BELO HORIZONTE/BH - marcelodiniz@pucminas.br

Lúcia Rodriguez De La Rocque, INSTITUTO OSWALDO CRUZ/FIOCRUZ

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde/INSTITUTO OSWALDO CRUZ/FIOCRUZ – LABORATÓRIO DE INOVAÇÕES EM TERAPIAS, ENSINO E BIOPRODUTOS & Docente de Literatura Inglesa e do Programa de Pós-Graduação em Letras na UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO - luroque@ioc.fiocruz.br

Published

2017-06-29

How to Cite

Mello e Silva, M., de Barros, M. D. M., & De La Rocque, L. R. (2017). THE SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES IN THE FILM ELYSIUM: CONNECTIONS BETWEEN SCIENCE AND CITIZENSHIP ON THE "SCHOOL FLOOR". DEMETRA: Food, Nutrition & Health, 12(3), 561–574. https://doi.org/10.12957/demetra.2017.28749