WOMEN AND “MAKING SCIENCE”: AN ANALYSIS OF COMEDY FILMS USED IN PHARMACEUTICAL EDUCATION

Authors

  • Lêda Glicério Mendonça Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Rua Carlos Wenceslau, 343 Realengo 21715000 - Rio de Janeiro, RJ - Brasil Telefone: (021) 34634497
  • Lúcia Rodriguez de La Rocque Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz. Av. Brasil 4365 Manguinhos 21045-900 - Rio de Janeiro, RJ - Brasil - Caixa-postal: 926 Telefone: (21) 25606474 Ramal: 113 Fax: (21) 25606474 URL da Homepage: http://www.fiocruz.br

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2016.22464

Keywords:

Pharmaceutical Education. Comedy Film. Feminist Criticism. Science and Art. Male Gaze.

Abstract

This paper discusses the representation of women in five comedy films and the absence of women in the scientific field; these films were used as subsidies for a study case used in support of Deontology teaching. The films selected for this case study were: “Monkey Business” (1952); “The Nutty Professor” (1963); “Junior” (1994); “The Nutty Professor” (1996) and “Senseless” (1998). The films were centered around experiments with therapeutic substances, in which the scientist responsible for the research was always a man. When the resolution of the case study was presented to students, even though most of them were women, they did not realize this situation except when they were made aware of it. This shows that even potential scientists perceive the underrepresentation of women in science as natural. The feminist concept within film critique, called “Male gaze,” and other references for techno-scientific relations were used as a basis for the debate. The analysis of the films showed that although they have been produced within a timeframe of 46 years, women were still portrayed as passive and were excluded from important positions by hierarchization and oppression mechanisms. Thus, comedy films can contribute to humanistic education, which is a goal of the current National Curriculum Guidelines for Pharmacy, particularly focused on making students aware that drug development is also a role to be played by women pharmacists.

DOI: 10.12957/demetra.2016.22464

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Author Biographies

Lêda Glicério Mendonça, Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Rua Carlos Wenceslau, 343 Realengo 21715000 - Rio de Janeiro, RJ - Brasil Telefone: (021) 34634497

Possui graduação em Farmácia pela Universidade Federal Fluminense (1990) e graduação em Licenciatura plena em Química - PROGRAMA ESPECIAL pela Universidade Salgado de Oliveira (2006). Atualmente é professor de ensino tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro no Bacharelado de Farmácia e na Pós-Graduação em Educação e Divulgação Científica. Especialista em Homeopatia (IHB); Especialista, Mestra e Doutora em Ensino em Biociências e Saúde (IOC-FIOCRUZ). Fez Doutorado Sanduíche em Estudos Feministas na Universidade de Coimbra. Editora da Revista Científica Ciências&Ideias, Qualis B1 em Ensino. Assume a Coordenação de Pesquisa e Inovação do Campus Mesquita - IFRJ. Áreas de interesse: Ensino Farmacêutico; Ensino de Química, Ensino de Ciências, Deontologia e Ética, Boas Práticas de Fabricação, Ciência e arte, Relações de gênero, Tecnociência.

Lúcia Rodriguez de La Rocque, Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz. Av. Brasil 4365 Manguinhos 21045-900 - Rio de Janeiro, RJ - Brasil - Caixa-postal: 926 Telefone: (21) 25606474 Ramal: 113 Fax: (21) 25606474 URL da Homepage: http://www.fiocruz.br

Bacharel em Ciências Biológicas (1977) e em Letras (inglês-Literaturas, 1994) pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Mestre em Biologia pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (1988) e em Letras (Literatura Comparada) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997), é Doutora em Ciências pelo Instituto de Biofísica desta última instituição (1995). Realizou pós- doutorado na área de Antropologia, Gênero e Ciência na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é Pesquisadora do Instituto Oswaldo Cruz, na Fundação Oswaldo Cruz, e Professora Adjunta de Literatura Inglesa na UERJ. Faz parte do corpo docente da pós-graduação em Ensino em BIociências e em Saúde, do Instituto Oswaldo Cruz na Fiocruz e da pós-graduação em Letras da UERJ. Atua principalmente nos seguintes temas: Gênero, Ciência e Saúde na Literatura, e Literatura e outras Mídias na Educação em Ciência.

Published

2016-08-12

How to Cite

1.
Mendonça LG, La Rocque LR de. WOMEN AND “MAKING SCIENCE”: AN ANALYSIS OF COMEDY FILMS USED IN PHARMACEUTICAL EDUCATION. DEMETRA [Internet]. 2016 Aug. 12 [cited 2025 May 9];11(3):723-4. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/22464