Food and nutrition education as a strategy to reduce food wastage in public elementary schools
DOI:
https://doi.org/10.12957/demetra.2022.63357Keywords:
Food waste. Food and nutrition education. School food.Abstract
Introduction: Food and nutrition education (FNE) activities in the context of school meals have been highlighted for contributing, among other possibilities, to the reduction in food wastage. Objective: To assess the impact of FNE activities aimed at reducing wastage in school meals. Methods: The study began with a diagnosis food wastage in two public elementary schools in Santa Bárbara do Oeste-SP and Limeira-SP, through monitoring of leftovers and food waste, for 12 non-consecutive days, at different times, between August and December 2019. After the diagnosis, the FNE activities were planned, prepared, and executed, with subsequent analysis of the results. The activities were carried out with elementary school classes (n=152 schoolchildren), allocated to “control” (n=77) and “intervention” (n=75) groups, to enable evaluation of the effectiveness of the FNE in reducing food wastage at the end of the study (control vs. intervention). Results: In both schools, the consumption of rice, beans, and the protein dish stood out, compared to the other preparations. Waste reduction was observed in both schools, in the intervention and control groups, when comparing the data before and during the intervention (p<0.05). The reductions in wastage in the intervention group were 62.0% in the SBO school and 43.1% in the Limeira school. Conclusion: FNE activities were effective, but long-term follow-up is recommended to assess their effectiveness.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Resolução n°6, de maio de 2020. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. Brasília: FNDE, 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/13511-resolu%C3%A7%C3%A3o-n%C2%BA-6,-de-08-de-maio-de-2020. Acesso em: out 2021.
BRASIL, Resolução FNDE n°26, de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito no PNAE. Brasília, DF. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/4620-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-26,-de-17-de-junho-de-2013. Acesso em: Jun.2021.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. – Brasília, DF: MDS; Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional, 2012. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2017/03/marco_EAN.pdf
SILVA, S.U.; MONEGO, E.T.; SOUZA, L.M.; ALMEIDA, G.M. As ações de educação alimentar e nutricional e o nutricionista no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar. Ciênc.saúde colet.23 (8). Ago 2018. doi : https://doi.org/10.1590/1413-81232018238.19642016
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FAO, Food and Agriculture Organization of the United Nations, 2020. Perdas e desperdícios de alimentos na América Latina e no Caribe, 2020. Disponível em: http://www.fao.org/americas/noticias/ver/pt/c/239394/. Acesso em: Out.2021.
BRASIL, Resolução FNDE n°26, de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito no PNAE. Brasília, DF. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/4620-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-26,-de-17-de-junho-de-2013. Acesso em: Out.2021.
NASCIMENTO, M. C. P. S.; OLIVEIRA, J. B.; FONTAN, G. C. R.; SILVA, M. V.; Avaliação da adesão e aceitabilidade dos cardápios do programa de alimentação escolar em escolas municipais de Itapetinga –BA: indicadores de desperdícios de alimentos. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. v.20, n.1, jan-abr, 2016, p.73-85. Doi: http://dx.doi.org/10.5902/2236117018639
OLIVEIRA, M. C.; VASSIMON, H. S. Programa Nacional de Alimentação Escolar e sua aceitação pelos alunos: uma revisão sistemática. Investigação. Franca, 12:4-10. 2012. ISNN 2177-4080. Doi: https://doi.org/10.26843/investigacao.v12i1.614
RAPHAELLI, C. O.; PASSOS, L. D. F. ; COUTO, S. F. ;HELBIG, E. ; MADRUGA, S. W. Adesão e aceitabilidade de cardápios da alimentação escolar do ensino fundamental de escolas de zona rural. Brazilian Journal of Food Technologie. Campinas, v.20. e2016112, 2017. doi: https://doi.org/10.1590/1981-6723.11216
ABRANTES, L. C. S.; DA COSTA, G. D.; GONÇALVES, G. S. C.; ORLANDO, M. W. C.; FURTADO, L. X.; RIBEIRO, I. E. Educação alimentar e nutricional no contexto da promoção da saúde e de práticas alimentares saudáveis. J Manag Prim Health Care [Internet]. Jan.2017. doi: https://doi.org/10.14295/jmphc.v7i1.375
ARAUJO, L.; ROCHA, A.; Avaliação e controlo do desperdício alimentar em refeitórios escolares do munícipio de Barcelos. Acta Portuguesa De Nutrição. 08 (2017) 06-09. doi: http://dx.doi.org/10.21011/apn.2016.0702.
BOSCHINI, M.; FALASCONI, L.; GIORDANO, C.; ALBONI, F. Food waste in school canteens: A reference methodology for large-scale studies. Journal of Clenear Production, 182 (2018) 1024-1032. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.040
VAZ, C. S. Restaurantes: controlando custos e aumentando lucros. Brasília: LGE, 2006. 193 p.
AUGUSTINI, V.C.M. ; KISHIMOTO, P. ; TESCARO, T. C.; ALMEIDA, F. Q. A. Avaliação do índice do resto-ingesta e sobras em unidade de alimentação e nutrição (UAN) de uma empresa metalúrgica na cidade de Piracicaba/SP. Revista Simbio-Logias. V.1.n.1. Mai.2008.
MINAYO, M. C. S. (Org.); DESLANDES, S.F.; CRUZ NETO, O. GOMES. R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Manual para aplicações dos testes de aceitabilidade no Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Brasília, DF, 2.ed. 43.p., 2017.
CAMARGO, T.C.A.; PRADO, L. P. S.; CHIMELLO, M. F.; SANTOS, J. L. S; MARTINS, D. P.; SILVA, N. M.; et al. Programa educativo com alunos de uma escola privada para o consumo de verduras e legumes. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(275), p.150-163. 2021.
MIRANDA, M.C.; CORRÊA, D. A.; VERNEQUE, L. G.; ROCHA, L. M.; 2019. Análise sensorial de alimentos elaborados para crianças em fase escolar. Revista Científica Eletrônica de Ciências Aplicadas da FAIT, n.2. Nov.2019. ISSN: 1806-6933.
ALVES, V. B.; BISPO, J. S. Neofobia alimentar: uma receita de aceitabilidade para crianças escolares de 5 a 10 anos. 2018. 33 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2018.
TEO, C. R. P. A.; CORRÊA, E. N.; GALLINA, L. S., FRANSOZI, C. Programa nacional de alimentação escolar: adesão, aceitação e condições de distribuição de alimentação na escola. Nutrire: rev. Soc. Bras. Alim. São Paulo, SP, v. 34, n. 3, p. 165-185, dez. 2009.
RIBEIRO, F.M.; MARTINS, M.L.; Avaliação das perdas de alimentos na produção de refeições em unidades de alimentação escolar. Acta Portuguesa de Nutrição 22(2020), Vila Real, 16-21, doi: 10.21011/apn.2020.2204. Set/2020.
OLIVEIRA, R.S.; MOURA, M. F.; MAIA, S. M. P. C,; OLIVEIRA, K. P.; MOREIRA, M. R.; COUTINHO, B. R. C. O. P.; et al. Avaliação do resto ingestão de uma UAN institucional em Fortaleza. Braz. J. Hea. Rev, Curitiba, v.3, n.3, p.4929-4939 mai/jun. 2020. ISSN 2595-6825. Doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-076
ABREU, E. S.; SPINELLI, M. G. N. Gestão de unidades de alimentação e nutrição: um modo de fazer. 1. ed. São Paulo: Editora Metha, 202 p., 2003.
ABREU, E. S.; SIMONY, R. F.; DIAS, D. H. S.; RIBEIRO, F. R. O. Avaliação do desperdício alimentar na produção e distribuição de refeições de um hospital de São Paulo. Revista Simbio-Logias, v. 5, n. 7, p. 42- 50, dez.2012.
MARTINS, J.R.L. Avaliação e controlo do desperdício alimentar no almoço escolar nas escolas básicas de ensino público do município do Porto – estratégias para redução do desperdício. Dissertação para obtenção de grau de Doutor em Ciências do Consumo Alimentar e Nutrição na Faculdade de Ciências da Nutrição e Alimentação da Universidade do Porto, 2013.
BRASIL, Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Cartilha Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Brasília, DF, 2.ed. 88.p., 2015.
UN, 2019. United Nations environment programme. Goal 12: sustainable consumption and production. United Nations, New York.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
STATEMENT OF AUTHORSHIP RESPONSIBILITY
Title of the manuscript:
________________________________________________________
1. Statement of responsability
I certify that I have participated in the work above specified and take public responsibility for its content.
I certify that the manuscript represents an original work and that none of the material in the manuscript has been previously published, is included in another manuscript, or is currently under consideration for publication elsewhere, whether in printed form or in electronic media, except that described in the attachment.
In case of acceptance of this text by Demetra: Alimentação, Nutrição & Saude, I declare to be in accordance with the policy of public access and copyright adopted by Demetra, which provides as follows: (a) the authors retain the copyright and grant to the Journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; (b) authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; and (c) authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may lead to productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.
2. Conflict of Interest Statement
I certify that there is no conflict of interest in connection with the submitted article.
Date, signature and full address of all authors.