BETWEEN TEACHING AND RESEARCH: THE ROLE OF PROFESSORS IN HIGHER EDUCATION IN THE VIEW OF RESEARCHERS IN THE FIELD OF COLLECTIVE HEALTH

Authors

  • Maria Nair Rodrigues Salvá Doutoranda em Administração UNIVERSIDADE DO GRANDE RIO - Prof. José de Souza Herdy Escola de Ciências Sociais Aplicadas - ECSA Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA Rua da Lapa, 86 = Centro 20021-180 Rio de Janeiro – RJ, Brasil Tel.: 21 2531-8804
  • Rejane Prevot Nascimento Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração UNIVERSIDADE DO GRANDE RIO - Prof. José de Souza Herdy Escola de Ciências Sociais Aplicadas - ECSA Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA Rua da Lapa, 86 = Centro 20021-180 Rio de Janeiro – RJ, Brasil Tel.: 21 2531-8804

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2017.28503

Keywords:

Collective Health. Higher Education. Professor.

Abstract

This article aims to analyze the role of professors in higher education from the perspective of researchers in the field of Collective Health. In the new political scenario of Brazilian graduate reforms, the evaluation process has shifted the centrality of teaching to research, given the educational paradigms implemented over the last thirty years. This was supported ideologically by the concept of society (super) production of knowledge, bringing a new condition to the didactic-pedagogical practices of post-graduate professors / researchers, increasingly competitive and submitted to the logic of the market. For that, a case study was carried out in the field of Collective Health, in a federal public institution of Science and Technology in Health. It is a qualitative research and data were produced through in-depth interviews with professors / researchers of a stricto sensu graduate program in Public Health of said institution, and analyzed through the method of content analysis. To support the study, a brief analysis of the impacts of neoliberal globalization on the processes of transformation of Brazilian university life was carried out; then the theories about the role of the professor in the knowledge society were rescued. Finally, a dialogue was proposed between the constitution of alienation in the teaching work, from the perspective of Marx, and the effects of subjectivation coming from the current context of higher education in Brazil.

DOI: 10.12957/demetra.2017.28503


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Nair Rodrigues Salvá, Doutoranda em Administração UNIVERSIDADE DO GRANDE RIO - Prof. José de Souza Herdy Escola de Ciências Sociais Aplicadas - ECSA Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA Rua da Lapa, 86 = Centro 20021-180 Rio de Janeiro – RJ, Brasil Tel.: 21 2531-8804

Doutoranda em Administração e Mestre em Administração pela Universidade do Grande Rio (2013) e Bacharel em Direito pela Universidade Santa Úrsula (1994), com especialização em Direito Civil e Processo Civil pela Universidade Estácio de Sá (2002). Tem experiência de pesquisa na área de Administração, atuando principalmente nos estudos organizacionais que abordam discursos e práticas de gestão do trabalho e seus impactos sobre os trabalhadores. (Texto informado pelo autor)

Rejane Prevot Nascimento, Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração UNIVERSIDADE DO GRANDE RIO - Prof. José de Souza Herdy Escola de Ciências Sociais Aplicadas - ECSA Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA Rua da Lapa, 86 = Centro 20021-180 Rio de Janeiro – RJ, Brasil Tel.: 21 2531-8804

Cientista Social (Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1992), Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997) e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Grande Rio e Professora Licenciada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência de pesquisa e docência na área de Administração, com ênfase em Estudos Organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: flexibilidade, trabalho e relações de trabalho, controle e dominação no trabalho, estudos críticos e desenvolvimento local.

Published

2017-11-04

How to Cite

1.
Salvá MNR, Nascimento RP. BETWEEN TEACHING AND RESEARCH: THE ROLE OF PROFESSORS IN HIGHER EDUCATION IN THE VIEW OF RESEARCHERS IN THE FIELD OF COLLECTIVE HEALTH. DEMETRA [Internet]. 2017 Nov. 4 [cited 2025 May 2];12(4):1083-99. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/28503

Issue

Section

FREE THEMED ARTICLES